Araştırmanın
amacı, 9. sınıf öğrencilerinin yerin şekillenmesi konusundaki kavramlarla ilgili
yanılgılarının olup olmadığını belirlemek amacıyla kavram yanılgı testinin
geliştirilmesi ve uygulanmasıdır. Araştırmada,
nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi ile uygulama okullarının
belirlenmesinde kolaylıkla bulunabilen örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma,
2015-2016 eğitim öğretim yılında, Kayseri, Çorum ve Ankara illerinden seçilen
fen, Anadolu ve meslek lisesinde öğrenim gören 703 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri
toplama aracı olarak “Görüşme Formu” ve iki aşamalı “Başarı Testi”
kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen “Görüşme Formu”, veri
toplama aracında yer alacak kavramların belirlenmesi amacıyla (12)coğrafya
öğretmeni ve iki (2) araştırma görevlisine uygulanmıştır. “Görüşme Formu”ndan
elde edilen veriler, coğrafya eğitiminden iki alan uzmanı ile ölçme ve
değerlendirme alanından iki uzman görüşleri doğrultusunda düzenlenerek 35
maddelik ”Başarı Testi” araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Başarı Testi’nin
pilot uygulaması 209 öğrenci ile yürütülmüştür. Başarı Testi’nden ayırt
edicilik düzeyi düşük olan maddeler çıkarılarak testin ortalama güçlüğü 0,50;
ayırt ediciliği 0,46; KR20 güvenirliği 0,81; KR21 güvenirliği 0,79 bulunmuş ve başarı
testi 29 madde ile son şeklini almıştır. Araştırma sonucu kavram yanılgısı
oranı en fazla barkan, seki, şahit kaya, kaldera ve jeolojik zamanlar
kavramlarında tespit edilmiştir. Kavram yanılgısı oranı en fazla Anadolu
lisesinde iken en düşük fen lisesinde tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 20 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 2 |