Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin etkili öğretmen özelliklerinde kendilerini nasıl algıladıklarını görev yapılan okul türü, cinsiyet, kıdem ve branş değişkenlerine göre belirlemektir. Araştırmada nedensel karşılaştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Etkili Öğretmen Özellikleri Envanteri” kullanılmıştır. Çalışma grubunu devlet ve özel okullarında görev yapan 364 öğretmen oluşturmaktadır. Betimsel istatistikler ile karşılaştırma testleri kullanılmıştır. Araştırmada devlet okulu öğretmenlerinin alan bilgisinde kendilerini özel okul öğretmenlerine göre daha yetkin algıladığı, mesleki gelişimde özel okul öğretmenlerine göre mesleki gelişime daha çok önem verdiği; özel okul öğretmenlerinin ise öğretim becerilerinde kendilerini devlet okulu öğretmenlerine göre daha yetkin algıladıkları görülmüştür. Hem devlet hem de özel okul öğretmenleri kendilerini olumlu kişilik özelliklerinde görmektedir. Cinsiyet ve branş ise alan bilgisi, öğretim becerileri, kişilik özellikleri ve mesleki gelişim özelliklerinde farklılık yaratmamaktadır. Kıdem alan bilgisi, kişilik özellikleri ve mesleki gelişim özelliklerinde farklılık yaratmamakta ancak 0-5 yıl kıdeme sahip öğretmenlerin 21 yıl ve üzeri kıdeme sahip olanlara göre kendilerini öğretim becerilerinde daha yetkin algıladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Etkili Öğretmen Özellikleri Öğretim Becerileri Alan Bilgisi Kişilik Özellikleri Mesleki Gelişim
This study aims to determine teachers’ perceptions of effective teacher characteristics according to school type, gender, seniority, and branch. The study was designed according to causal-comparative research design. "Effective Teacher Characteristics Inventory" was used to collect data. The sample consists of 364 teachers working in public and private schools. Descriptive statistics and comparison tests were used to analyze the data. The results revealed that public school teachers perceive themselves as more competent in terms of subject matter knowledge and give more importance to professional development than private school teachers; private school teachers perceive themselves as more competent than public school teachers in terms of instructional skills. However, in terms of personality traits, both public and private school teachers perceive themselves as positive. Gender and branch do not make any significant difference in subject matter knowledge, instructional skills, personality traits, and professional development. Seniority does not make a significant difference in terms of personality traits and professional development. However, teachers with 0-5 years of experience perceive themselves as more competent in terms of instructional skills than those with experience of 21 years or more.
Effective Teacher Characteristics Instructional Skills Subject Matter Knowledge Personality Traits Professional Development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mart 2021 |
Kabul Tarihi | 8 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 1 |