The purpose of this study is to examine the reflections of chemistry courses designed via blending Understanding-Based Design (UbD) and Flipped Classroom (FC) models, on students’ academic achievement and students’ and the teacher’s views. The study was carried out through an embedded mixed methods design. In the quantitative dimension of the research, a 12-week implementation was carried out in which the UbD-FC blended model was applied. The experimental group consisted of 20 students in the ninth grade and the control group consisted of 21 students in the ninth grade. The academic achievement test, student opinion form and teacher observation form were used as data collection tools. Mixed ANOVA and descriptive analysis techniques were used to analyze the data. The findings showed a significant increase in the post-test scores of the students in the experimental group compared to their pre-test scores and it was revealed that there was a decrease in retention test scores compared to the post-test scores (p<0.05). In addition, students defined the UbD-FC blended model as a model open to communication and interaction in which they learned how to learn independently. The observer teacher defined it as a model that contributed more to the academic and behavioral development of students. It was concluded that the UbD-FC model is a more effective implementation than existing methods in terms of students' academic success and permanence of knowledge.
Understanding by design UbD Flipped classroom model Chemistry teaching
Bu araştırmada Anlamaya Dayalı Tasarım (UbD) ile Ters Yüz Edilmiş Sınıf (TYES) modellerinin harmanlamasıyla tasarlanan kimya derslerinin, öğrencilerin akademik başarısı ile öğrenci ve öğretmenlerin eğitim modeline yönelik görüşlerine yansımalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma iç içe karma model ile yürütülmüştür. Araştırmanın nicel boyutunda UbD-TYES harmanlanmış modelin uygulandığı 12 hafta süren bir uygulama gerçekleşmiştir. Araştırmanın deney grubunu dokuzuncu sınıfta öğrenim gören 20 öğrenci ve kontrol grubunu dokuzuncu sınıfa devam eden 21 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama aracı olarak akademik başarı testi, öğrenci görüşleri formu ve öğretmen gözlem formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde karma ANOVA ve betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular deney grubunda yer alan öğrencilerin ön test puanlarına kıyasla son test puanlarında anlamlı düzeyde artış; kalıcılık test puanlarında ise son test puanlarına kıyasla azalma olduğunu ortaya koymuştur (p<0,05). Ayrıca, UbD-TYES harmanlanmış modelini deney grubu öğrencilerinin kendi başlarına nasıl öğrenebileceklerini öğrendikleri, iletişime ve etkileşime açık bir model olarak tanımladıkları; gözlemci öğretmenin ise öğrencilerin akademik ve davranışsal gelişimlerine daha çok katkı sağlayan bir model olarak tanımlandığı görülmüştür. Çalışmanın bulguları UbD-TYES modelinin öğrencilerin akademik başarısı, bilginin öğrenilmesi ve kalıcılığı açısından mevcut yöntemlerden daha etkili bir uygulama olduğuna işaret etmektedir.
Anlamaya dayalı tasarım UbD Ters yüz edilmiş sınıf modeli Kimya öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitimde Program Geliştirme, Kimya Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 2 |