This study analyzes the fundamental changes in teacher education in Türkiye from the Early Republican Era to the present based on a review of the literature. These changes are discussed under seven periods: Early Republican Era teacher education (1923-1937), public education-focused teacher education, (1938-1954), teacher education in the light of structural changes-short-term solutions (1955-1981), academic disciplines-focused teacher education (1982-1997), professional development-focused teacher education (1998-2005), return to academic disciplines-focused teacher education (2006-2017), and flexible program-focused teacher education (2018-Present). This historical analysis reveals that some changes are significant initiatives and approaches that have contributed to improving the quality of teacher education; however, others are shown to be steps taken without comprehensive evaluation of existing programs, amid uncertainties about the direction of teacher education. Among the notable issues related to teacher education are the tendency to adopt short-term practices based on quantitative concerns in teacher education, the influence of the academic disciplines-focused teacher education approach in determining programs, drifting away from practice, and the inability to effectively utilize the principles of program diversity or flexibility in teacher education towards its intended purpose. Steps towards quality improvement in teacher education programs necessitate the reconsideration of underlying values and contemporary approaches to teacher education within the framework of professional development principles with the active participation of all stakeholders.
Teacher education Teacher education approaches Changes in teacher education Historical analysis
Bu çalışmada alanyazın incelemesine dayalı olarak Erken Cumhuriyet Dönemi’nden günümüze Türkiye’de öğretmen eğitimi alanında gerçekleşen temel değişimler analiz edilmektedir. Bu değişimler yedi dönem altında tartışılmaktadır: Erken Cumhuriyet Dönemi öğretmen eğitimi (1923-1937), halk eğitimi odaklı öğretmen eğitimi (1938-1954), yapısal değişimler-kısa dönemli çözümler ışığında öğretmen eğitimi (1955-1981), akademik disiplin odaklı öğretmen eğitimi (1982-1997), mesleki gelişim odaklı öğretmen eğitimi (1998-2005), akademik disiplin odaklı öğretmen eğitimine dönüş (2006-2017) ve esnek program odaklı öğretmen eğitimi (2018-günümüz). Bu tarihsel analiz, bazı değişimlerin önemli girişimler ve yaklaşımlar olarak öğretmen eğitiminin niteliğinin geliştirilmesine önemli katkılar sağladığını, diğer bazı değişimlerin ise öğretmen eğitiminin yönünün ne olması gerektiği konusunda yaşanan kararsızlıklar içinde var olan programların kapsamlı değerlendirmesi yapılmadan atılan adımlar olduğunu göstermektedir. Öğretmen eğitimi ile ilgili dikkat çeken önemli sorunlar arasında nicel kaygılarla kısa dönemli uygulamalara başvurarak öğretmen yetiştirilmesi, uygulamadan uzaklaşan akademik disiplin odaklı öğretmen eğitimi anlayışının programların belirlenmesinde etkili olması ve program çeşitliliği ya da esnekliği ilkesinin öğretmen eğitiminde amacına yönelik olarak kullanılamaması yer almaktadır. Öğretmen eğitimi programlarında niteliğe dönük atılacak adımlar, tüm paydaşların etkin katılımı ile öğretmen eğitiminin temelinde yatan değerler ve çağdaş yaklaşımların mesleki gelişim ilkesi çerçevesinde yeniden değerlendirilmesini gerektirmektedir.
Öğretmen eğitimi Öğretmen eğitimi yaklaşımları Öğretmen eğitiminde değişim Tarihsel analiz
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 17 Mart 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Temmuz 2024 |
| Kabul Tarihi | 7 Şubat 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 1 |