Bu araştırmanın amacı, okul öncesi
öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin tutumlarını ve okul öncesi
eğitiminde değerler eğitimine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Karma yöntemin
kullanıldığı araştırma, Van ili İpekyolu, Tuşba ve Edremit merkez ilçelerinde
görev yapan 110 okul öncesi öğretmeniyle yürütülmüştür. Araştırmada veri
toplama aracı olarak, Yaşaroğlu (2014) tarafından geliştirilen "Değerler
Eğitimi Tutum Ölçeği" ve araştırmacı tarafından geliştirilen
yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Elde edilen veriler; betimsel istatistikler (ortalama ve standart sapma) ve
betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda,
okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik yüksek düzeyde olumlu
tutum sergiledikleri; öğretmenlerin okul öncesi eğitimde öncelikli olarak
saygı, sevgi, dürüstlük, yardımlaşma/dayanışma, paylaşma, sorumluluk, hoşgörü
ve temizlik değerlerinin çocuklara kazandırılması gerektiği düşüncesinde
oldukları; öğretmenlerin okul öncesi eğitim programında değerler eğitimine yer
verilmesine rağmen değerler eğitimine yönelik somut etkinliklerin yetersiz
olduğu, değerler eğitimine yönelik uygulamaların daha çok öğretmenin
inisiyatifine bırakıldığı düşüncesinde oldukları; öğretmenlerin çoğunun çocukların programdaki değerleri kazanmaları
için daha çok drama, oyun ve hikâye etkinlikleri yaptıkları; öğretmenlerin
çoğunun değerler eğitiminde aile desteğinin olmaması, çocuğun bilişsel/gelişim
özellikleri ve okulun fiziksel yetersizliklerinden kaynaklı sorun yaşadıkları
sonucuna ulaşılmıştır. Bu durumda, ailelerin
ve öğretmenlerin okul öncesi dönemde değerler eğitimi hakkında
bilinçlendirilmesi ve değerler eğitimiyle ilgili materyallerin/etkinliklerin
artırılması önerilebilir.
Değerler eğitimi okul öncesi eğitimi öğretmenler erken çocukluk karma yöntem
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4 |