Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN SORUNLARINA İLGİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 538 - 548, 15.03.2019

Öz

Tarama
modeliyle yürütülmüş olan bu araştırmanın amacı Kafkas Üniversitesinde öğrenim
gören Türkçe öğretmeni adaylarının yabancı uyruklu öğrencilerin sorunlarına
ilgi durumlarını incelemektir. Örneklemin basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle
belirlendiği araştırmaya Kafkas Üniversitesinde öğrenim gören 144 Türkçe
öğretmeni adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Polatcan,
Bozkırlı ve Er (2018) tarafından geliştirilmiş olan “Yabancı Uyruklu Öğrenci
Sorunlarına İlgi Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek “kültürel sorunlara ilgi”,
“sosyoekonomik sorunlara ilgi”, “ders dışı sorunlara ilgi” ve “ders içi
sorunlara ilgi” isimli dört alt boyut ve 21 maddeden oluşmaktadır. Veri
analizinde SPSS 17.0 paket programının kullanıldığı araştırmanın sonucunda
Türkçe öğretmeni adaylarının yabancı uyruklu öğrencilerin sorunlarına orta
düzeyde ilgi duydukları, yabancı uyruklu öğrencilerin sorunlarına ilgilerinin
cinsiyetlerine ve memleketlerinde mülteci kampı bulunma durumuna göre
farklılaşmadığı ayrıca ölçek maddelerine katıldıkları veya kısmen katıldıkları
tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu, KKTC, 1-11.
  • Akın, A., Uğur, E. ve Akın, Ü. (2014). Derse ilgi ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1471-1480.
  • Başaran Alagöz, S. ve Geçgil, T. (2017). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin sorunlarının incelenmesi: Konya ili örneği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(4), 278-284.
  • Biçer, N., Çoban, İ. ve Bakır, S. (2014). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin karşılaştığı sorunlar: Atatürk Üniversitesi örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29), 125-135.
  • Bozkırlı, K. Ç. ve Er, O. (2018). Investigating teacher views on improving the speaking skills of Syrian students. European Journal of Education Studies, 4(6), 66-79.
  • Bozkırlı, K. Ç., Er, O. ve Alyılmaz, S. (2018). Teacher opinions based evaluation of problems in Turkish instruction to Syrians. European Journal of Foreign Language Teaching, 3(2), 130-146.
  • Er, O. ve Demir, Ö. (2013). Konuşma becerisinin Türkçe öğretmenleri tarafından kullanılabilirliğine ilişkin türkçe öğretmeni adaylarının görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 8(1), 1417-1436.
  • Ertaş Kılıç, H. ve Keleş, Ö. (2017). Astronomiye yönelik ilgi ölçeği geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(1), 35-54.
  • Ertürk, E., Filizöz, B. ve Erdirençelebi, M. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin intibak sorunları: Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Cumhuriyet Üniversitesinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrenciler üzerine bir araştırma. Researcher: Social Science Studies, 5(8), 49-68.
  • Göçer, A. (2016). Türkçe öğretmenleri ve öğretmen adaylarının ‘sözlük bilgisi ve sözcük öğretimi’ne yönelik yeterlikleri. Millî Eğitim, 210, 373-390.
  • Karakaya, İ. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. Baskı) içinde (s. 55-84). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Laçin Şimşek, C. ve Nuhoğlu, H. (2009). Fen konularına yönelik geçerli ve güvenilir bir ilgi ölçeği geliştirme. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-41.
  • Malekısanımalekı, R. ve Altay, B. (2017). Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal destek ve yalnızlık düzeyleri ile kaygı durumlarının belirlenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, (1-2-3), 71-96
  • Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Paksoy, H. M., Paksoy, S. ve Özcalıcı, M. (2012). Türkiye’de yüksek öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal sorunları: Gap Bölgesi üniversiteleri örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(2), 85-94.
  • Polatcan, F., Bozkırlı, K. Ç. ve Er, O. (2018). Yabancı uyruklu öğrenci sorunlarına ilgi ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies, 13(19), 1485-1498.
  • Snoubar, Y. (2015). Türkiye’de öğrenim gören uluslararası öğrencilerin sorunları ve sosyal hizmet gereksinimleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türk Dil Kurumu (2010). Türkçe sözlük. (11. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • UNESCO (2018) Institute for Statistics (UIS). http:// http://data.uis.unesco.org (Erişim Tarihi: 05.01.2019).
  • Usta, S., Sayın, Y. ve Güzelipek, Y. A. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin kente ve üniversiteye uyumu: Karaman ili örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 565-577.
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F. ve Savaşan, F. (2017). Uluslararası öğrencilerin sosyo-ekonomik problemleri ve çözüm önerileri (Sakarya Üniversitesi örneği). Akademik İncelemeler Dergisi, 12, 1, 203-254.
  • Zavalsız, Y. S. ve Gündağ, E. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin sosyo-kültürel entegrasyonu (Karabük Üniversitesi örneği). İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(5), 3168-3192
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Onur Er Bu kişi benim

Kürşad Çağrı Bozkırlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2019
Kabul Tarihi 2 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Er, O., & Bozkırlı, K. Ç. (2019). TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN SORUNLARINA İLGİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(1), 538-548.

27712  27714 27715