Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli: 2024 İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın (1, 2, 3 ve 4. Sınıflar) İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 24, 76 - 88, 15.09.2024

Öz

Ulusal ve uluslararası gelişmeler eğitim-öğretim hizmetlerini de etkilemektedir. Özellikle bilgi birikiminin artması, teknolojik ve pedagojik gelişmeler beraberinde karar kılıcıların öğretim programlarını da bu doğrultuda güncellemelerini zorunlu kılmaktadır. Nitekim son yıllarda hızlı bir gelişme gösteren teknoloji ve beraberinde hayatımıza giren yapay zekâ, sanal gerçeklik ve metaverse gibi olgular ideal insan profili de etkilemiştir. Bu gerekçeyle Millî Eğitim Bakanlığı değişen “ideal insan profilini” yetiştirebilmek için Nisan 2024 itibari ile okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim öğretim programlarını güncellemiştir. Bu kapsamda güncellenen programlar taslak olarak kamuoyuna sunulmuş ve paydaşlardan geri bildirimler talep edilmiştir. Bu araştırmada da öncelikle taslak olarak kamuoyuna sunulan, Mayıs 2024’te onaylanan ve 2024-2025 eğitim öğretim döneminde ilkokul 1. sınıflarda uygulanacak olan 2024 İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı (2024 İTDP) incelenmiştir. Araştırma sonunda programın bir önceki programa göre sayfa sayısı bakımından kapsamlı olması, harf gruplarının değişim gerekçelerinin ikna edici olmaması, yaratıcı düşünme ve yaratıcı okuma gibi bilgi çağında bireylerin ihtiyaç duyduğu becerilerin programda çok kısıtlı bir şekilde yer alması ve açıklamalara yer verilmemesi, programların “eğitim” değil de “maarif” modeli şeklinde isimlendirilmesi gibi olumsuz görülen durumlarla birlikte uygulama esaslarının net ve anlaşılır olması, kalem tutmaya ilişkin açıklama ve görsellere yer verilmesi, ölçme ve değerlendirmeye ilişkin örnek formların sunulması, ilk okuma ve yazmaya hazırlık sürecinde doğru nefes alıp verme çalışmaları ve el-göz koordinasyonu çalışmalarına yer verilmesi, öğrenme alanlarına ilişkin strateji, tür ya da yöntemlere ilişkin örneklere yer verilmesi gibi olumlu gelişmeler de göze çarpmaktadır. Birinci sınıflarda kullanılması öneriler forma sayılarının bir önceki programa göre iki kat artırılmasına ilişkin herhangi bir açıklama olmaması da programdaki olumsuz durumlara örnek olarak verilebilir.

Etik Beyan

-

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Aktaş, E. (2021). 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki okuma kazanımlarının yaratıcı okumaya uygunluğu. Journal of History School, 52, 1758-1784.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage.
  • Doğan Kahtalı, B. & Çelik, Ş. (2020). 2019 Türkçe Öğretim Programı’nda ölçme ve değerlendirme ile Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanma düzeyleri, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(2): 237-244.
  • Erol, A., Yurdakal, İ. H. & Tekin Karagöz, C. (2023). Metaverse/metaeducation belief scale. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 11(2), 94-107.
  • Hamsi-Imrol M, Dinçer A, Doğan Güldenoğlu B. & Babadoğan, M. (2021). 2018 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 46(207), 403 - 437.
  • Kalaycı, N. & Yıldırım, N. (2020). Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi ve değerlendirilmesi (2009-2017-2019). Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 238-262.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2015). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (2019). Türkçe dersi Öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (2024a). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni, https://gorusoneri.meb.gov.tr/ erişilmiştir.
  • MEB (2024b). T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı (8. Sınıf) https://gorusoneri.meb.gov.tr/ erişilmiştir.
  • MEB (2024c). İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) https://gorusoneri.meb.gov.tr/ erişilmiştir.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Özbay, M. & Melanlıoğlu, D. (2012). Türkçe öğretim programlarının dinleme becerisi bakımından değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 7(1): 87-97.
  • Ungan, S. & Buçan, B. (2022). 2019 Türkçe dersi öğretim programı’nın 21. yüzyıl becerilerinden yaratıcılık ve üretkenlik becerilerine teşvik yönünden incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 7(1), 46-64.
  • Uygur, M. E. & Bayındır, Z. N. (2022). 2019 Türkçe dersi öğretim programının program geliştirme basamaklarına göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi (UTÖAD), 2(2): 222-245.
  • Susar Kırmızı, F. & Yurdakal, İ. H. (2019). Sınıf öğretmenlerinin 2018 Türkçe dersi öğretim programı’na ilişkin görüşleri, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 64-76.
  • Şahin, A. (2012). Bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan problemler. Education & Science/Eğitim ve Bilim, 37(165): 168-179.
  • TDK (2024). Güncel Türkçe sözlük, https://sozluk.gov.tr/ erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Bs), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdakal, İ. H. (2018). Yaratıcı okuma çalışmalarının ilkokul 4. sınıfta okuma ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeye etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi), Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Yurdakal İ. H., & Susar Kırmızı F. (2021). COVID- 19 salgını sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302.
  • Yurdakal, İ. H. (2023). Dijital çağda dijital farkındalık: Eğitimde dijital dönüşüme ilişkin farkındalık ölçeği (DFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sınıf Öğretmenliği Araştırmaları Dergisi (SÖAD), 3(2), 138-157.
  • Yurdakal, İ. H. (2023). Türkçe Öğretiminde 21. YY Becerileri, Teknolojik Yaklaşımlara Dayalı Türkçe Öğretimi içinde (41-56), Ankara: Pegem Akademi.

Türkiye Century Education Model: Examination of the 2024 Primary School Turkish Course Curriculum (Grades 1, 2, 3 and 4)

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 24, 76 - 88, 15.09.2024

Öz

National and international developments also affect education and training services. In particular, the increase in knowledge and technological and pedagogical developments necessitate decision-makers to update their curriculum accordingly. As a matter of fact, the rapidly developing technology in recent years and the phenomena such as artificial intelligence, virtual reality and metaverse that have entered our lives have also affected the ideal human profile. For this reason, the Ministry of National Education has updated the preschool, primary, secondary and secondary education curricula as of April 2024 in order to raise the changing "ideal human profile". In this context, the updated programs were presented to the public as drafts and feedback was requested from stakeholders. In this research, the 2024 Primary School Turkish Course Teaching Program (2024 İTDP), which was first presented to the public as a draft, approved in May 2024, and will be implemented in primary school 1st grades in the 2024-2025 academic year, was examined. As a result of the research, the program is more comprehensive in terms of the number of pages compared to the previous program, the reasons for the change of letter groups are not convincing, the skills that individuals need in the information age such as creative thinking and creative reading are included in a very limited way in the program and explanations are not included, the programs are not "education". In addition to the negative situations such as naming it as "education" model in the education system, the principles of application should be clear and understandable, explanations and visuals about holding a pencil should be included, sample forms for measurement and evaluation should be presented, correct breathing exercises and hand-holding exercises in the preparation process for first reading and writing. Positive developments such as including eye coordination exercises and examples of strategies, types or methods related to learning areas are also noteworthy. The lack of any explanation regarding the doubling of the number of uniforms recommended for use in first graders compared to the previous program can be given as an example of the negative situations in the program.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Aktaş, E. (2021). 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki okuma kazanımlarının yaratıcı okumaya uygunluğu. Journal of History School, 52, 1758-1784.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage.
  • Doğan Kahtalı, B. & Çelik, Ş. (2020). 2019 Türkçe Öğretim Programı’nda ölçme ve değerlendirme ile Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanma düzeyleri, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(2): 237-244.
  • Erol, A., Yurdakal, İ. H. & Tekin Karagöz, C. (2023). Metaverse/metaeducation belief scale. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 11(2), 94-107.
  • Hamsi-Imrol M, Dinçer A, Doğan Güldenoğlu B. & Babadoğan, M. (2021). 2018 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 46(207), 403 - 437.
  • Kalaycı, N. & Yıldırım, N. (2020). Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi ve değerlendirilmesi (2009-2017-2019). Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 238-262.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2015). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (2019). Türkçe dersi Öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (2024a). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni, https://gorusoneri.meb.gov.tr/ erişilmiştir.
  • MEB (2024b). T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı (8. Sınıf) https://gorusoneri.meb.gov.tr/ erişilmiştir.
  • MEB (2024c). İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) https://gorusoneri.meb.gov.tr/ erişilmiştir.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Özbay, M. & Melanlıoğlu, D. (2012). Türkçe öğretim programlarının dinleme becerisi bakımından değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 7(1): 87-97.
  • Ungan, S. & Buçan, B. (2022). 2019 Türkçe dersi öğretim programı’nın 21. yüzyıl becerilerinden yaratıcılık ve üretkenlik becerilerine teşvik yönünden incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 7(1), 46-64.
  • Uygur, M. E. & Bayındır, Z. N. (2022). 2019 Türkçe dersi öğretim programının program geliştirme basamaklarına göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi (UTÖAD), 2(2): 222-245.
  • Susar Kırmızı, F. & Yurdakal, İ. H. (2019). Sınıf öğretmenlerinin 2018 Türkçe dersi öğretim programı’na ilişkin görüşleri, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 64-76.
  • Şahin, A. (2012). Bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan problemler. Education & Science/Eğitim ve Bilim, 37(165): 168-179.
  • TDK (2024). Güncel Türkçe sözlük, https://sozluk.gov.tr/ erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Bs), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdakal, İ. H. (2018). Yaratıcı okuma çalışmalarının ilkokul 4. sınıfta okuma ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeye etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi), Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Yurdakal İ. H., & Susar Kırmızı F. (2021). COVID- 19 salgını sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302.
  • Yurdakal, İ. H. (2023). Dijital çağda dijital farkındalık: Eğitimde dijital dönüşüme ilişkin farkındalık ölçeği (DFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sınıf Öğretmenliği Araştırmaları Dergisi (SÖAD), 3(2), 138-157.
  • Yurdakal, İ. H. (2023). Türkçe Öğretiminde 21. YY Becerileri, Teknolojik Yaklaşımlara Dayalı Türkçe Öğretimi içinde (41-56), Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi, Eğitim Politikası
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Halil Yurdakal 0000-0002-6333-5911

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 2 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 9 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 29 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Yurdakal, İ. H. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli: 2024 İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın (1, 2, 3 ve 4. Sınıflar) İncelenmesi. Temel Eğitim, 6(24), 76-88.

24007          Open_Access_logo_with_dark_text_for_contrast%2C_on_transparent_background.png                      240px-Cc-nc.svg.png No APCs or Submission Charges           Copyright.svg Authors Hold Copyright without Restrictions