Every individiual bears a range of responsibilities, primarily toward those in their immediate environment, as well as toward their work, superiors, colleagues, and family. For a believer, in addition to these, there also exist responsibilities toward the Creator. In order to maintain the mental health, it is necessary that these responsibilities be fulfilled in a timely and appropriate manner without procrastinating. This study, first seeks to reveal the relationship between academic procrastination, worship procrastination and psychological well-being among students of Selçuk University. Subsequently, the students' psychological well-being, academic procrastination and worship procrastination will be examined in relation to various veriables. Accordingly, the aim of the study is to examine the relationships between worship procrastination, academic procrastination and psychological well-being both with each other and with the variables of gender, age, faculty, grade level, place of residence and level of religiosity. The study was conducted in the spring semester of 2024. Employing the relational survey method, the study utuilzed a data collection tool consisting of personel i nformation developed by the researcher, along with the Academic Procrastination, Worship Procrastination and Psychological Well-Being Scale. The questionnaires, which was completed by 389 respondents, were analyzed with the SPSS 23.0 statistical programme. The findings of the research indicated, a positive correlation between academic procrastination and both dimensions of worship procrastination. In addition a negative correlation was indentified between these two procrastination variabled and psychological well-being. The findings of the study indicated a negative correlation between age and academic procrastination, with the highest levels of procrastination observed among theology students and those who expressed a lack of interest in religion. In the context of fabrication of justification fort he deferral of worship, it has been observed that students from the faculty of education exhibit the highest means, while those enrolled in the theology faculty demonstrate the lowest. Third-grade students, as well as those residing in towns and villages demonstrate a lower propensity for procrastination in comparison to other demographic groups. The findings of this study indicate that, as religious devotion increases, the propensity to procrastinate in the performance of worship activities concomitantly declines. The study’s findings indicate that girls, students of the numeracy department, those residing in metropolitan cities, those who do not express interested in religion and those who are very religious elevated levels of psychological well-being.
Psychology of Religion Procrastination Worship Procrastination Academic Procrastination Religious Procrastination Psychological Well-being
Her insanın başta çevresindekilere, işine, yöneticisine, meslektaşlarına ve ailesine olmak üzere çeşitli sorumlulukları vardır. İnanan insanın ise bunlara ek olarak Yaratıcısına karşı da sorumlulukları vardır. Ruh sağlığını koruması için bu sorumluluklarını ertelemeden, zamanında ve uygun şekilde yerine getirmesi gerekir. Bu çalışmada öncelikle Selçuk Üniversitesi öğrencileri üzerinden akademik erteleme, ibadet erteleme ve psikolojik iyi oluş ilişkisi ortaya koyulacaktır. Daha sonra çeşitli değişkenlerle öğrencilerin psikolojik iyi oluş, akademik erteleme ve ibadet ertelemeleri arasındaki ilişkiler incelenecektir. Buna göre çalışmanın amacı ibadet erteleme, akademik erteleme ve psikolojik iyi oluşun hem birbirleriyle hem de cinsiyet, yaş, fakülte, sınıf düzeyi, yerleşim yeri ve dindarlık seviyesi değişkenleriyle arasındaki ilişkileri incelemektir. Çalışma 2024 yılı bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama yöntemiyle gerçekleştirilen çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgiler ile Akademik Erteleme, İbadet Erteleme ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği kullanılmıştır. 389 kişi tarafından uygun şekilde doldurulan anketler SPSS 23,0 istatistik programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda akademik erteleme ile ibadet ertelemenin her iki boyutu arasında pozitif ve bu iki ertelemeyle psikolojik iyi oluş arasında negatif bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Yaş arttıkça akademik ertelemenin azaldığı, ilahiyat öğrencilerinin ve dine ilgisiz olanların en yüksek akademik erteleme sergilediği tespit edilmiştir. İbadet ertelemenin mazeret bulma alt boyutunda en yüksek ortalamaya eğitim fakültesi öğrencilerinin en düşük ortalamaya ise ilahiyat fakültesi öğrencilerinin sahip olduğu, 3. sınıf öğrencileri ile ilçe ve köyde yaşayanların diğer gruplardan daha az erteleme sergilediği görülmüştür. İbadet ertelemenin her iki boyutunda da dindarlık arttıkça ibadet ertelemenin belirgin şekilde düştüğü sonucuna ulaşılmıştır. Kızların, sayısal bölüm öğrencilerinin, büyükşehirde yaşayanların, dine ilgisiz ve çok dindar olanların psikolojik iyi oluşlarının yüksek olduğu da çalışmanın bulguları arasındadır.
Din Psikolojisi Erteleme İbadet Erteleme Akademik Erteleme Dinî Erteleme Psikolojik İyi Oluş
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 5 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 8 |
Tetkik, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.
SHERPA ROMEO | Open Citations I4OC | LOCKSS | CLOCKSS | DOAJ | Crossref Üstveri Raporu | DOI | OAI | Open Policy Finder