Varto is the only district in the province of Muş where Alevis live intensively. The villages inhabited by the Varto Alevis are of the Hınıs district of Erzurum and the Karlıova districts of Bingöl the border villages. Most of the villages living on their borders are Alevi villages. There has not been much work on Varto Alevis. In the studies carried out on Alevis in Anatolia, Varto has been included only as a district where Alevis live. This study was partly done to remedy this deficiency. The most common belief among the Alevis is Khidr. The rituals formed around the Khidr faith are common rituals among Alevis. Although the rituals around the Khidr belief in Varto Alevis have changed partly according to the conditions of the time, they still maintain their vitality today. It is determined that the people who live the rituals and transfer them to the next generations are women. In the Varto Alevis, women play the most active role in social life. Women have played the most prominent role in performing almost every ritual except the Funeral and Cem Rituals. The sample of the study is Karşıyaka [Çiğli, Güzeltepe, Harmandalı (Atatürk, İnönü and Uğur Mumcu Neighborhoods)] and Menemen (Hıdırtepe Neighborhood Barış Coop.) where Varto's Alevi villages and Varto Alevis live intensively.
Khidr Fasting, which is part of the calendar ritual, is a three-week period. It covers the last Thursday of January and the first two Thursday's of February. Many rituals are performed during this three-week period called Khidr Fasting or Khidr Month. Khidr Cemi, Khidr Fasting, Musahip visit, Miyaz, Kindling burning and so on. rituals are rituals formed around the belief in Khidr.
It has been determined that women who ensure faith in Varto undertake the same mission in İzmir. The rituals formed around Khidr belief have partially decreased in İzmir. There are many reasons for this. However, the Varto woman, while in Izmir has continued to believe. Khidr, who is not tied to time and space, is one of the saints whom the Alevi women of Vartolu carried with him to Izmir. In this study, the Khidr belief in Varto Alevis and the determination of the rituals formed around this belief and the role of Varto Alevi women in maintaining the rituals were emphasized.
Varto, Muş ilinde Alevilerin yoğun olarak yaşadığı tek ilçedir. Varto Alevilerinin yaşadığı köyler, Erzurum’un Hınıs ilçesi ile Bingöl’ün Karlıova ilçesine sınır köylerdir. Varto Alevileri hakkında çok fazla çalışma yapılmamıştır. Varto Alevileri, Anadolu’da Alevilerle ilgili yapılan çalışmalarda, sadece Alevilerin yaşadığı bir ilçe olarak yer almıştır. Bu çalışma kısmen bu eksikliği gidermek için yapılmıştır.
Aleviler içinde en yaygın inanç Hızır inancıdır. Hızır inancı etrafında şekillenen ritüeller Aleviler arasındaki ortak ritüellerdendir. Varto Alevilerinin Hızır inancı etrafında oluşan ritüelleri zamanın şartlarına göre kısmen değişip dönüşmüş olsa da günümüzde halen tüm canlılığını korumaktadır. Ritüelleri yaşatan ve gelecek nesillere aktaranların kadınlar olduğu tespit edilmiştir. Varto Alevilerinde kadın, sosyal hayatta en aktif rol alan kişidir. Ölü gömme ve cem ritüelini yönetme dışındaki hemen hemen her ritüelin yapılmasında en baskın rolü üstlenmiştir. Çalışmanın örneklemi Varto’nun Alevi köyleri ile Vartolu Alevilerin yoğun olarak yaşadığı İzmir’in, Menemen (Hıdırtepe Mahallesi Barış Koop., Asarlık) ve Karşıyaka [Çiğli, Güzeltepe, Harmandalı (Atatürk, İnönü ve Uğur Mumcu Mahalleleri)] ilçesidir.
Takvim ritüeli içinde yer alan Hızır Orucu üç haftalık bir süreçtir. Ocağın son perşembe günü ile şubatın ikinci perşembe gününe kadar olan süreyi kapsar. Hızır Orucu ya da Hızır Ayı adı verilen bu üç haftalık süreçte birçok ritüel gerçekleştirilir. Hızır Cemi, Hızır Orucu, Musahip ziyareti, miyaz, çıra yakma vb. ritüeller Hızır inancı etrafında teşekkül eden ritüellerdir.
Varto’da inancın devamını sağlayan kadınların İzmir’de de aynı misyonu üstlendikleri tespit edilmiştir. Hızır inancı etrafında şekillenen ritüeller İzmir’de kısmen azalmıştır. Bunun birçok sebebi vardır. Buna rağmen Vartolu kadın İzmir’de de inancı devam ettirmiştir. Zamana ve mekâna bağlı olmayan Hızır, Vartolu Alevi kadınların kendileriyle İzmir’e taşıdığı kutsalların başında gelir. Çalışmada Varto Alevilerindeki Hızır inancı, bu inanç etrafında teşekkül eden ritüellerin tespiti ve Vartolu Alevi kadınların ritüellerin yaşatılmasındaki rolü üzerinde durulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alevilik Bektaşilik Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 18 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 115 |
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi'nde yayımlanan makaleler Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International lisansı ile lisanslanmıştır.