Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri

Yıl 2017, , 91 - 121, 29.01.2017
https://doi.org/10.17569/tojqi.288857

Öz

FATİH Projesi okullara
teknolojiyi entegre etme noktasında bugüne kadar en kapsamlı hareketlerden bir
tanesidir. FATİH Projesi’nin başarılı olabilmesi için önemli olan faktörlerden
bir tanesi projenin birinci derecede uygulayıcıları olan öğretmenlerdir.
Geleceğin öğretmenleri olan öğretmen adaylarının bu noktada bu projenin
gereksinimlerini bilmeleri gerekmektedir. Dolayısıyla lisans eğitimi sırasında FATİH
Projesi’ne yönelik eğitimin gerekliliği tartışma konusudur. Ayrıca alana özgü
eğitim (bu çalışmada matematik alanına özgü) verilmesi de tartışılan noktalar
arasındadır. Bu noktadan hareketle çalışmanın amacı, FATİH Projesine hazırlık
eğitimi almış matematik öğretmen adaylarının, eğitim öncesi ve sonrası
teknoloji kullanımı ve FATİH projesine yönelik görüşlerinin incelemektir. Nitel
paradigmaya dayanan bu çalışmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinde
dördüncü sınıfta öğrenim görmekte olan 15 ilköğretim matematik öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Katılımcılara, Milli Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere
hizmet-içi eğitim olarak verdiği FATİH Projesi hazırlayıcı eğitiminin matematik
dersine yönelik özelleştirilmiş hali, 10 haftalık süreyle uygulamalı olarak
verilmiştir. Eğitim öncesi ve sonrası öğretmen adaylarına görüş anketi
uygulanmıştır. Ayrıca her katılımcı ile görüşme yapılmıştır. Eğitim öncesi ve
sonrası elde edilen bulgular karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına
göre, öğretmen adaylarının FATİH Projesini tanımlamalarını projenin amacına
uygun detaylandırdıkları ve bu tanımlamalarda matematik dersine özel kavramları
kullanıldıkları gözlemlenmiştir. Ayrıca, katılımcılar projenin olumlu, olumsuz
yönleri ile uygulanabilirliğine yönelik görüşler bildirmişlerdir. Son olarak,
öğretmen adaylarının yazılım, donanım ve eğitim portalları gibi teknolojileri
matematik derslerinde matematiğe özel olarak kullanabilmelerine yönelik
farkındalıklarının arttığı gözlemlenmiştir. 

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (1998). Eğitimde teknolojik gelişmeler. In B. Özer (Ed.), Çağdaş eğitimde yeni teknolojiler (pp. 3-12). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Aktas, I., Gökoğlu, S., Turgut, Y. E., & Karal, H. (2014). Öğretmenlerin FATİH Projesine yönelik görüşleri: Farkındalık, öngörü ve beklentiler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(1), 28-46.
  • Aydın, E. (2005). The use of computers in mathematics education: A paradigm shift from “computer assisted instruction” towards “students’ programming”. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(2), 27-34.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. (4th ed.). Ankara: Harf Yayıncılık.
  • Baki, A. (2015). Integration of technology into mathematics teaching: Past, present and future. In S. J. Cho (Ed.), In Selected Regular Lectures from the 12th International Congress on Mathematical Education (pp. 17-26). Springer International Publishing.
  • Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş., & Dede, A. (2014). FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 39-58.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions (2nd Ed.). London: Sage.
  • Daşdemir, İ., Cengiz, E., Uzoğlu, M., & Bozdoğan, A. E. (2012). Tablet bilgisayarların fen ve teknoloji derslerinde kullanılmasıyla ilgili fen ve teknoloji öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 495-511.
  • Demir, S., & Bozkurt, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 10(3), 850-860.

Pre-service Mathematics Teachers’ Opinions about FATİH Project and Technology Use in Mathematics Education

Yıl 2017, , 91 - 121, 29.01.2017
https://doi.org/10.17569/tojqi.288857

Öz

FATİH
Project is one of the most extensive movements on the way of integrating
technology into schools. One crucial factor for FATİH Project to be successful
is teachers who are the first degree practitioners of the Project. At this
point, pre-service teachers who are the near future’s teachers need to know the
requirements of the Project. Therefore, the necessity of providing trainings
intending FATİH Project during undergraduate education is heated-debate to
discuss. Another point under discussion is to provide domain specific
(mathematics domain in this study) training for teachers. With this respect,
the purpose of this study was to investigate pre-service mathematics teachers’
opinions about technology use and FATİH Project before and after given preparatory
training towards it. The participants of this study with qualitative paradigm
were composed of 15 pre-service elementary school mathematics teachers who were
enrolled in the fourth grade in a public university. FATİH Project preparatory
training was prepared according to the in-service training provided by Ministry
of National Education for teachers and was designed in line with mathematics
lessons specifically. This training lasted 10 weeks with practical
applications. An open-ended opinion questionnaire was subjected to pre-service
teachers before and after the training. In addition, each participant was
interviewed. The findings gathered before and after training were compared.
According to the results of the study, it was observed that the definitions of
pre-service teachers for FATİH Project were deepened and they used concepts
specific to mathematics lesson. In addition, they reported opinions about the
positive, negative aspects of and applicability for the Project. Lastly, it was
observed that pre-service teachers’ awareness towards technologies such as
software, hardware and educational portals that were used specifically to
mathematics increased in mathematics lessons.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (1998). Eğitimde teknolojik gelişmeler. In B. Özer (Ed.), Çağdaş eğitimde yeni teknolojiler (pp. 3-12). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Aktas, I., Gökoğlu, S., Turgut, Y. E., & Karal, H. (2014). Öğretmenlerin FATİH Projesine yönelik görüşleri: Farkındalık, öngörü ve beklentiler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(1), 28-46.
  • Aydın, E. (2005). The use of computers in mathematics education: A paradigm shift from “computer assisted instruction” towards “students’ programming”. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(2), 27-34.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. (4th ed.). Ankara: Harf Yayıncılık.
  • Baki, A. (2015). Integration of technology into mathematics teaching: Past, present and future. In S. J. Cho (Ed.), In Selected Regular Lectures from the 12th International Congress on Mathematical Education (pp. 17-26). Springer International Publishing.
  • Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş., & Dede, A. (2014). FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 39-58.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions (2nd Ed.). London: Sage.
  • Daşdemir, İ., Cengiz, E., Uzoğlu, M., & Bozdoğan, A. E. (2012). Tablet bilgisayarların fen ve teknoloji derslerinde kullanılmasıyla ilgili fen ve teknoloji öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 495-511.
  • Demir, S., & Bozkurt, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 10(3), 850-860.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Fatih Öçal

Mertkan Şimşek

Yayımlanma Tarihi 29 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 21 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Öçal, M. F., & Şimşek, M. (2017). Pre-service Mathematics Teachers’ Opinions about FATİH Project and Technology Use in Mathematics Education. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 91-121. https://doi.org/10.17569/tojqi.288857
AMA Öçal MF, Şimşek M. Pre-service Mathematics Teachers’ Opinions about FATİH Project and Technology Use in Mathematics Education. TOJQI. Ocak 2017;8(1):91-121. doi:10.17569/tojqi.288857
Chicago Öçal, Mehmet Fatih, ve Mertkan Şimşek. “Pre-Service Mathematics Teachers’ Opinions about FATİH Project and Technology Use in Mathematics Education”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8, sy. 1 (Ocak 2017): 91-121. https://doi.org/10.17569/tojqi.288857.
EndNote Öçal MF, Şimşek M (01 Ocak 2017) Pre-service Mathematics Teachers’ Opinions about FATİH Project and Technology Use in Mathematics Education. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8 1 91–121.
IEEE M. F. Öçal ve M. Şimşek, “Pre-service Mathematics Teachers’ Opinions about FATİH Project and Technology Use in Mathematics Education”, TOJQI, c. 8, sy. 1, ss. 91–121, 2017, doi: 10.17569/tojqi.288857.
ISNAD Öçal, Mehmet Fatih - Şimşek, Mertkan. “Pre-Service Mathematics Teachers’ Opinions about FATİH Project and Technology Use in Mathematics Education”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8/1 (Ocak 2017), 91-121. https://doi.org/10.17569/tojqi.288857.
JAMA Öçal MF, Şimşek M. Pre-service Mathematics Teachers’ Opinions about FATİH Project and Technology Use in Mathematics Education. TOJQI. 2017;8:91–121.
MLA Öçal, Mehmet Fatih ve Mertkan Şimşek. “Pre-Service Mathematics Teachers’ Opinions about FATİH Project and Technology Use in Mathematics Education”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, c. 8, sy. 1, 2017, ss. 91-121, doi:10.17569/tojqi.288857.
Vancouver Öçal MF, Şimşek M. Pre-service Mathematics Teachers’ Opinions about FATİH Project and Technology Use in Mathematics Education. TOJQI. 2017;8(1):91-121.

Cited By











İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Teknoloji Kabul Durumları
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Mustafa Sırakaya
https://doi.org/10.17679/inuefd.495886