Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Animasyon Oluşturmada GoAnimate Kullanımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi
Yıl 2014,
Cilt: 5 Sayı: 4, 23 - 40, 01.04.2014
Munise Seçkin Kapucu
,
Esra Eren
,
Zeynep Yurtseven Avcı
Öz
Bu çalışmada fen eğitiminde animasyonların kullanım süreci incelenmiştir. Çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının animasyon videoları hazırlama sürecini incelemek ve fen derslerinde bu teknolojinin nasıl kullanılabileceklerine ilişkin öğretmen adaylarının görüşlerini analiz etmektir. Çalışmaya onbeş fen bilgisi öğretmen adayı katılmıştır. Çalışma kapsamında öğretmen adaylarına GoAnimate programı kullanılarak animasyon hazırlama süreci öğretilmiştir. Sonrasında öğrencilerden fen konularıyla ilişkilendirilmiş animasyon hazırlamaları beklenmiştir. Araştırma nitel durum çalışması yöntemiyle desenlenmiştir. Örneklem seçiminde ölçüt örneklem ve kolay ulaşılabilir örnekleme teknikleri kullanılmıştır. Görüşmeler bireysel olarak yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmeler için animasyon videoları hazırlama sürecine ve öğretmen adaylarının bu teknolojileri kullanım süreçlerine yönelik sorular yöneltilmiştir. Görüşmeler yaklaşık olarak 15 dakika sürmüştür. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde öğretmen adaylarının GoAnimate programı kullanılarak hazırlanan eğitsel animasyonların görsel olduğunu, ilgili çekici olduğunu ve öğrencilere feni sevdirebileceği yönünde görüş belirttikleri görülmüştür. Bununla birlikte öğretmen adayları GoAnimate kullanılarak eğitsel animasyon hazırlarken zorlandıkları ve hazırlanan eğitsel animasyonların her konuya uyarlamasının zor olabileceğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmen adayları seviyeye uygun karakter olması yönünde animasyonların geliştirilmesine yönelik önerilerini dilegetirmişlerdir. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak fen eğitiminde görsel araçların kullanımına yönelik olarak öneriler geliştirilmiştir
Kaynakça
- Academy. York,
- http://www.heacademy.ac.uk/.../Conole_Alevizou_2.pdf Education Retrieved June 21, 2014, from Dancy, M. H., & Beichner, R. (2006). Impact of animation on assessment of conceptual understanding
- in physics. Physical Review Special Topics - Physics Education Research (PRST-PER), 2, 1-7. Daşdemir, İ., & Doymuş, K. (2012). 8. sınıf kuvvet ve hareket ünitesinde animasyon kullanımının
- öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine
- etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 77-87. Daşdemir, İ., & Doymuş, K. (2012). Fen ve teknoloji dersinde animasyon kullanımının öğrencilerin
- akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi.
- Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2 (3), 33-42. Elmstrom Klenk, K. (2011). Computer animation in teaching science: effectiveness in teaching retrograde motion to 9th graders (Doctoral dissertation). Philosophy in Education, University of Rhode Island and Rhode Island College, Rhode Island. Genç, M. (2013).Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Animasyonları Hakkında Görüşleri: Hücre ve Dokular
- Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 288-300. Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına,
- tutumlarına ve kalıcılığa olan etkisi (Unpublished master thesis, Graduate school of social
- sciences), Çukurova University, Adana. Hoban, G. (2007). Using slowmation to engage preservice elementary teachers in understanding
- science content knowledge. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 7(2), 1-9. Hoban, G. F. (2009). Facilitating learner-generated animations with slowmation. In L. Lockyer, S. J.
- Bennett, S. Agostinho & B. Harper (Eds.), Handbook of research on learning design and
- learning objects: issues, applications, and technologies (pp. 312-329). Hershey, USA: IGI Global. Horzum, M. B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli
- değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(159), 56-68. Iskander, W., & Curtis, S. (2005). Use of colour and interactive animation in learning 3 d vector, The
- Journal of Computer in Mathematics and Science Teaching, 24(2), 149-156. Kaba F. (1992). Animasyonun eğitim amaçlı kullanımı. (Unpublished master thesis), Anadolu
- Üniversitesi, Eskişehir. Kara ,Y., & Özgün Koca, S. A. (2004). Buluş yoluyla öğrenme ve anlamlı öğrenme yaklaşımlarının
- matematik derslerinde uygulanması. İlköğretim Online, 3(1), 2-10. Karacop, A. (2010). Öğrencilerin elektrokimya ve kimyasal bağlar ünitelerindeki konuları anlamalarına
- animasyon ve jigsaw tekniklerinin etkileri. (Unpublished doctoral thesis, Graduate school of
- sciences), Atatürk University, Erzurum. Kıyıcı, G., & Yumuşak, A. (2005). Fen bilgisi laboratuarı dersinde bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci
- kazanımları üzerine etkisi: Asit-baz kavramları ve titrasyon konusu örneği. The Turkish Online
- Journal of Educational Technology, 4(4), 130-134. Kourik, J. L. (2012).An Emerging technology and pedagogical Tool: Text-to-Movie. Proceedings of
- Informing Science & IT Education Conference (InSITE), 526-532. Lerma, C. F. (2007). Creating learning objects. Proceedings of the 2007 Informing Science and IT
- Educa-tion Joint Conference, 113-126. Lewalter, D. (2003). Cognitive strategies for learning from static and dynamic visuals. Learning and
- Instruction, 13, 2, 177-189. Lim, C. P., Chai, C. S., & Churchill, D. (2010), Leading ICT in education practices: A capacitybuilding
- toolkit for teacher education institutions in the Asia-Pacific. Singapore: Microsoft. Lind, K. K. (2005). Exploring science in early childhood: A Development Approach. New York, USA:
- Thomson Delmar Learning. Lowe, R. K. (2003). Animation and learning: Selective processing of information in dynamic graphics.
- Learning and Instruction,13(2), 157-176. Madar, A. R., & Hashim, M. N. (2011). Effectiveness of using graphic animation courseware for students with different cognitive styles and spatial visual abilities. Journal of Technical
- Education and Training (JTET), 3(1), 47-58. MEB (2012). Fatih Projesi: Eğitimde geleceğe açılan kapı. Retrieved 03 March, 2012 from
- http://fatihprojesi.meb.gov.tr/site/index.php National Policy Advisory and Development Committee (NPADC) (2001), The Impact of SchoolsIT2000.
- Report and Recommendations to the Minister for Education and Science, Dublin: National
- Centre for Technology in Education, Dublin City University. Patton, M. Q. (2001). Qualitative research and evaluation methods (2nd Edition). Thousand oaks, CA:
- Sage Publications. Pekdağ, B. (2010). Alternative methods in learning Chemistry: Learning with Animation, Simulation,
- Video and Multimedia. Journal of Turkish Science Education, 7(2), 111-118. Perez, L. (2011). Animation technology to support cross-curricular writing (GoAnimate).
- http://cpsproflib.wikispaces.com/GoAnimate. [10 September 2011] Prensky, M. (2001a). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon 9(5), 1-6. Prensky, M. (2001b). Digital natives, digital immigrants part 2: Do they really think differently? On the
- Horizon 9(6), 1-6. Rieber, L. P. (1990a). Animation in Computer-Based Instruction. Educational TechnologyResearch and
- Development, 38(1),77-86. Rieber, L. P. (1990b). Using Computer Animated Graphics in Science Instruction With Children, Journal
- of Educational Psychology, 82(l), 135-140. Rieber, L. P. (1991). Animation. Incidental Learning, and Continuing Motivation. Journal ofEducational
- Psychology, 83(3), 318-328. Rieber, L. P., & Kini, A. S. (1991). Theoretical Foundations of Instructional Applications of Computer
- Generated Animated Visuals. Journal of Computer-Based Instruction, 18(3), 83-88. Rohendi, D. (2012). Developing E-Learning Based on Animation Content for Improving Mathematical
- Connection Abilities in High School Students. International Journal of Computer Science Issues
- (IJCSI), 9(4), 1-5. Rosado Feger, A. L., & Thomas, G. A. (2011). Bailing out the Once-ler: Using Dr. Seuss to teach
- operations management. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 9(1), 69-73. Santos, R. S. (2009). Impact of flash animation on learning concept of matter among elementary
- students (Master thesis), Master of Science in Chemistry, University of Texas-Pan American. Stratton, M. T., Julien., M. & Schaffer, B. (2014). GoAnimate. Journal of Management Education,
- 38(2), 282-298. Taber, K. S. (2002). Alternative conceptions in chemistry: Prevention, diagnosis and cure. London, UK:
- The Royal Society of Chemistry. Xiao, L. (2013). Animation trends in education. International Journal of Information and Education
- Technology, 3(3), 286-289. Yakışan, M., Yel, M., & Mutlu, M. (2013). Biyoloji öğretiminde bilgisayar animasyonlarının
- kullanılmasına yönelik öğrenci görüşleri. Turkish Journal of Education, 2(3), 30-39. Yıldırım, A. H., & Şimşek (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. GENİŞLETİLMİŞ ÖZ
- Bugünün öğrencileri bilgisayarlar, video oyunları ve diğer pek çok dijital teknolojiyle kuşatılmıştır
- (Horzum, 2011; Prensky, 2001a; 2001b). Web 2.0 araçları öğretim materyali hazırlama amacıyla
- kullanılan güncel teknolojilerdendir. Multimedya araçları, video, animasyonlar önceleri de eğitimde
- kullanılan teknolojiler olsa da, son yıllardaki teknolojik gelişmelerle birlikte ses, grafik ve metin öğeleri
- olan bu teknolojilerin öğretim amaçlı kullanımı tekrar yaygınlaşmıştır (Daşdemir ve Doymuş, 2012). Bu
- araçlardan en yaygın kullanılanlardan biri de animasyonlardır. Soyut ve karmaşık konuların öğretiminde
- animasyon kullanımının geleneksel yöntemlere göre öğrenci başarısını artırmada daha etkili olduğu
- görülmüştür (Aksoy, 2013; Pekdağ, 2010; Rohendi, 2012). Teknolojinin sağladığı kolaylıklar ile
- üretilmiş eğitim içerikli animasyonlar eğitim sürecinde önemli görevler üstlenmektedir. Fen eğitiminde
- animasyon kullanımı görsel zenginliği ve etkileşimi artırarak konuların öğretilmesinde öğrencilere
- alternatif yollar sunmaktadır.
- Yapılan çalışmalar bilgi ve iletişim teknolojilerinin özellikle fen öğretiminde katkı sağladığını
- savunmaktadır (Burke ve Greenbowe, 1998; Kıyıcı ve Yumuşak, 2005). Fen derslerinin çok kapsamlı
- olması öğrenciler tarafından öğrenilmesini zorlaştırmaktadır (Taber, 2002). Fen derslerindeki genel
- amaç öğrencilerin kavram ve formülleri ezberlemesi değil, öğrencilere eleştirel ve yansıtıcı düşünme
- becerilerini kazandırmaktır (Lind, 2005). Bu amaçla uygun öğrenme ortamlarının hazırlanmasında
- öğretmenler önemli rol oynar. Bilgisayar teknolojileri de etkili öğretim materyali hazırlamada önemli
- araçlardandır (Güvercin, 2010). Bununla birlikte öğretmen yetiştirme programlarının bilgi ve iletişim
- teknolojilerini etkili kullanmak amacıyla öğretmen adaylarına gerekli donanımı sağlaması
- gerekmektedir (NPADC, 2001; Lim, Chai ve Churchill, 2010).
- Bu çalışmada fen öğretmen adayları güncel bir animasyon hazırlama programı olan GoAnimate
- programını kullanarak eğitim amaçlı animasyonlar hazırladılar. Hoban’a (2007) göre öğrenciler bir
- konuyu öğretmek amacıyla bir animasyon hazırladıklarında o konuya ilgileri artmaktadır ve konuyu
- derinlemesine kavramaktadırlar. Bu bağlamda öğretmen adayları öğretim materyali hazırlarken aynı
- anda fen konularını da öğrenmektedir. Bu nedenle öğretmenlik eğitimleri sırasında öğretmen
- adaylarına animasyon hazırlama sürecinin öğretilmesi gerekmektedir. Ayrıca FATİH projesi kapsamında
- MEB görsel öğrenme-öğretme araçlarını ve sınıf uygulamalarında bilgisayar kullanımını
- desteklemektedir. Öğretmenlik eğitimi sırasında öğretmen adaylarına animasyonların hazırlama
- sürecinin öğretilmesi açısından bu çalışma değerlidir. Öğretmen adaylarına GoAnimate programı
- kullanılarak eğitsel animasyon hazırlama ve sürece ilişkin deneyimlerinin ortaya çıkarılması açısından
- bu çalışma diğer çalışmalardan farklılık göstermektedir. Ayrıca literatür incelendiğinde animasyonlarla
- ilgili yapılan çalışmaların kuramsal boyutta olduğu göze çarpmaktadır (Rieber, 1990a; 1990b, 1991,
- Hoban, 2007, 2009). Öğretmen ve öğretmen adaylarıyla ilgili yapılan çalışmalar ve nitel çalışmalar
- sınırlı sayıdadır. Bu çalışmada öğretmen adaylarının animasyon videoları hazırlama sürecinin
- incelenmesi ve fen derslerinde bu teknolojinin nasıl kullanılabileceğine ilişkin görüşlerinin analiz
- edilmesi amaçlanmıştır.
- Bu araştırma nitel olgubilim (fenomoloji) yaklaşımıyla desenlenmiştir. Örneklem seçiminde ölçüt
- örneklem ve kolay ulaşılabilir örnekleme teknikleri kullanılmıştır. Çalışmaya 2013-2014 eğitim öğretim
- yılında Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim dalında 2. Sınıfta öğrenim
- gören 15 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma grubunda yer alan öğretmen adaylarının 8’i (%53.3)
- kadın, 7’si (%46.6) erkektir. Bahar yarıyılında, öğretmen adaylarına öncelikle GoAnimate programı
- sunum ve uygulamalarla tanıtılmıştır. Daha sonra kendilerinin GoAnimate programını kullanarak
- animasyon videoları hazırlamaları istenmiştir. Öğretmen adayları sınıf uygulamaları sırasında kendi
- seçtikleri bir fen konusuyla ilgili kısa bir animasyon oluşturmuşlardır. Bu çalışmada verilerin toplanması
- amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
- Görüşme formunda araştırmanın üç alt problemiyle ilgili sorular yer almıştır. Görüşmeler bireysel
- olarak yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerde fen bilgisi öğretmen adaylarına animasyon videoları
- hazırlama sürecine ve öğretmen adaylarının bu teknolojileri kullanım süreçlerine yönelik olarak
- hazırlanan 9 soru yöneltilmiştir. Görüşmeler yaklaşık olarak 15 dakika sürmüştür. Görüşmelerde
- katılımcılardan izin alınarak ses kayıt cihazı kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi
- kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler analiz sürecinde kodlanmış ve amaçlara dayalı olarak
- temalar altında toplanmıştır. Veriler görüşlerden doğrudan alıntılara yer verilerek raporlaştırılmıştır.
- Araştırmada her bir öğretmen adayına bir kod ad verilmiş, raporlaştırmada görüşlerden doğrudan
- alıntılar yapılırken bunlar kullanılarak katılımcıların kimlikleri gizli tutulmuştur. Analiz süreci sonunda iki
- araştırmacı ayrı ayrı yapmış oldukları analizleri inceleyerek kod ve temalar üzerinde uyum sağlamışlardır.
- Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde öğretmen adaylarının GoAnimate programı
- kullanılarak hazırlanan eğitsel animasyonların görsel olduğu, ilgili çekici olduğu ve öğrencilere fen
- dersini sevdirebileceği yönünde görüş belirttikleri görülmüştür. Bununla birlikte öğretmen adayları
- GoAnimate kullanılarak eğitsel animasyon hazırlarken zorlandıklarını ve hazırlanan eğitsel
- animasyonların her konuya uyarlamasının zor olabileceğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmen adayları
- GoAnimate programında öğrenci seviyeye uygun karakter olması yönünde önerilerini dile
- getirmişlerdir. Araştırma sonuçları doğrultusunda çeşitli önerilere yer verilmiştir. Fen bilgisi öğretmen
- adayları GoAnimate programıyla hazırlanan eğitsel animasyonların fen eğitiminde kullanımının ilgi
- çekici olabileceği, öğrencilere fen dersini sevdirmeye yardımcı olabileceği, ancak her konuya uygun
- eğitsel animasyon hazırlamanın ve seviyeye uygun karakter bulmanın zor olabileceği yönünde görüşler
- bildirmişlerdir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının hazırladıkları animasyonları kullanabilecekleri sınıf
- ortamlarına ihtiyaç vardır. Bu nedenle materyal geliştirme ve tasarımı dersiyle bilgisayar dersleri iş
- birliği içinde yürütülebilir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının hazırladıkları animasyonların etkililiğini
- değerlendirmeye yönelik nicel ve nitel çalışmalar yapılabilir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının diğer
- derslerde eğitsel animasyonları hazırlayıp kullanmaları sağlanmalıdır. Öğretmen yetiştirme
- programlarında eğitsel animasyonlara yönelik seçmeli dersler verilebilir. Fatih Projesi kapsamında da
- eğitsel animasyon hazırlamaya ve kullanmaya yönelik öğretmenlere hizmetiçi eğitimler verilebilir.
- Animasyon hazırlarken kullanılan GoAnimate programının içeriğinin geliştirilmesi, programının
- öğretmen adaylarına daha önceden tanıtılması ve programın Türkçe versiyonunun oluşturulması
- gerekmektedir. GoAnimate eğitim amaçlı hazırlanmış bir yazılım olmayıp, Türkçe destekli eğitim amaçlı
- animasyon hazırlamaya elverişli yazılımlar geliştirilebilir.
Investigation of Pre-Service Science Teachers’ Opinions about Using GoAnimate to Create Animated Videos
Yıl 2014,
Cilt: 5 Sayı: 4, 23 - 40, 01.04.2014
Munise Seçkin Kapucu
,
Esra Eren
,
Zeynep Yurtseven Avcı
Öz
This study aims to investigate the process of animated video creation by pre-service science teachers and analyze their opinions about how this technology can be used for science instruction. Fifteen pre-service science teachers participated in this study. During the study, students learned how to prepare animated videos using GoAnimate program, then they were required to prepare their own animations related to their middle school science subjects. This research is designed as a qualitative case study. Sample of the study was selected using criterion and easily accessible sampling methods to determine the participants. The data was collected through the face-to-face individual interviews. A semi-structured interview form that contains the questions related with the animated video creation process and pre-service teachers’ opinions about this technology has been prepared by the researchers. The duration of the interviews was around 15 minutes. Content analysis was used for the data analysis. According to the findings: the pre-service science teachers who participated in the study did not have any prior experience with animation technology, they had some difficulties to use this technology for the first time; most of them stated that animated videos would be engaging and could be endearing, but they had concerns about that students would be more interested in visuals instead of deeper understanding; they perceived animated videos being more helpful for middle school level and also suggested GoAnimate should have more characters available for science animations. In line with the research findings, several suggestions were given for the use of visual materials in science education.
Kaynakça
- Academy. York,
- http://www.heacademy.ac.uk/.../Conole_Alevizou_2.pdf Education Retrieved June 21, 2014, from Dancy, M. H., & Beichner, R. (2006). Impact of animation on assessment of conceptual understanding
- in physics. Physical Review Special Topics - Physics Education Research (PRST-PER), 2, 1-7. Daşdemir, İ., & Doymuş, K. (2012). 8. sınıf kuvvet ve hareket ünitesinde animasyon kullanımının
- öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine
- etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 77-87. Daşdemir, İ., & Doymuş, K. (2012). Fen ve teknoloji dersinde animasyon kullanımının öğrencilerin
- akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi.
- Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2 (3), 33-42. Elmstrom Klenk, K. (2011). Computer animation in teaching science: effectiveness in teaching retrograde motion to 9th graders (Doctoral dissertation). Philosophy in Education, University of Rhode Island and Rhode Island College, Rhode Island. Genç, M. (2013).Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Animasyonları Hakkında Görüşleri: Hücre ve Dokular
- Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 288-300. Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına,
- tutumlarına ve kalıcılığa olan etkisi (Unpublished master thesis, Graduate school of social
- sciences), Çukurova University, Adana. Hoban, G. (2007). Using slowmation to engage preservice elementary teachers in understanding
- science content knowledge. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 7(2), 1-9. Hoban, G. F. (2009). Facilitating learner-generated animations with slowmation. In L. Lockyer, S. J.
- Bennett, S. Agostinho & B. Harper (Eds.), Handbook of research on learning design and
- learning objects: issues, applications, and technologies (pp. 312-329). Hershey, USA: IGI Global. Horzum, M. B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli
- değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(159), 56-68. Iskander, W., & Curtis, S. (2005). Use of colour and interactive animation in learning 3 d vector, The
- Journal of Computer in Mathematics and Science Teaching, 24(2), 149-156. Kaba F. (1992). Animasyonun eğitim amaçlı kullanımı. (Unpublished master thesis), Anadolu
- Üniversitesi, Eskişehir. Kara ,Y., & Özgün Koca, S. A. (2004). Buluş yoluyla öğrenme ve anlamlı öğrenme yaklaşımlarının
- matematik derslerinde uygulanması. İlköğretim Online, 3(1), 2-10. Karacop, A. (2010). Öğrencilerin elektrokimya ve kimyasal bağlar ünitelerindeki konuları anlamalarına
- animasyon ve jigsaw tekniklerinin etkileri. (Unpublished doctoral thesis, Graduate school of
- sciences), Atatürk University, Erzurum. Kıyıcı, G., & Yumuşak, A. (2005). Fen bilgisi laboratuarı dersinde bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci
- kazanımları üzerine etkisi: Asit-baz kavramları ve titrasyon konusu örneği. The Turkish Online
- Journal of Educational Technology, 4(4), 130-134. Kourik, J. L. (2012).An Emerging technology and pedagogical Tool: Text-to-Movie. Proceedings of
- Informing Science & IT Education Conference (InSITE), 526-532. Lerma, C. F. (2007). Creating learning objects. Proceedings of the 2007 Informing Science and IT
- Educa-tion Joint Conference, 113-126. Lewalter, D. (2003). Cognitive strategies for learning from static and dynamic visuals. Learning and
- Instruction, 13, 2, 177-189. Lim, C. P., Chai, C. S., & Churchill, D. (2010), Leading ICT in education practices: A capacitybuilding
- toolkit for teacher education institutions in the Asia-Pacific. Singapore: Microsoft. Lind, K. K. (2005). Exploring science in early childhood: A Development Approach. New York, USA:
- Thomson Delmar Learning. Lowe, R. K. (2003). Animation and learning: Selective processing of information in dynamic graphics.
- Learning and Instruction,13(2), 157-176. Madar, A. R., & Hashim, M. N. (2011). Effectiveness of using graphic animation courseware for students with different cognitive styles and spatial visual abilities. Journal of Technical
- Education and Training (JTET), 3(1), 47-58. MEB (2012). Fatih Projesi: Eğitimde geleceğe açılan kapı. Retrieved 03 March, 2012 from
- http://fatihprojesi.meb.gov.tr/site/index.php National Policy Advisory and Development Committee (NPADC) (2001), The Impact of SchoolsIT2000.
- Report and Recommendations to the Minister for Education and Science, Dublin: National
- Centre for Technology in Education, Dublin City University. Patton, M. Q. (2001). Qualitative research and evaluation methods (2nd Edition). Thousand oaks, CA:
- Sage Publications. Pekdağ, B. (2010). Alternative methods in learning Chemistry: Learning with Animation, Simulation,
- Video and Multimedia. Journal of Turkish Science Education, 7(2), 111-118. Perez, L. (2011). Animation technology to support cross-curricular writing (GoAnimate).
- http://cpsproflib.wikispaces.com/GoAnimate. [10 September 2011] Prensky, M. (2001a). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon 9(5), 1-6. Prensky, M. (2001b). Digital natives, digital immigrants part 2: Do they really think differently? On the
- Horizon 9(6), 1-6. Rieber, L. P. (1990a). Animation in Computer-Based Instruction. Educational TechnologyResearch and
- Development, 38(1),77-86. Rieber, L. P. (1990b). Using Computer Animated Graphics in Science Instruction With Children, Journal
- of Educational Psychology, 82(l), 135-140. Rieber, L. P. (1991). Animation. Incidental Learning, and Continuing Motivation. Journal ofEducational
- Psychology, 83(3), 318-328. Rieber, L. P., & Kini, A. S. (1991). Theoretical Foundations of Instructional Applications of Computer
- Generated Animated Visuals. Journal of Computer-Based Instruction, 18(3), 83-88. Rohendi, D. (2012). Developing E-Learning Based on Animation Content for Improving Mathematical
- Connection Abilities in High School Students. International Journal of Computer Science Issues
- (IJCSI), 9(4), 1-5. Rosado Feger, A. L., & Thomas, G. A. (2011). Bailing out the Once-ler: Using Dr. Seuss to teach
- operations management. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 9(1), 69-73. Santos, R. S. (2009). Impact of flash animation on learning concept of matter among elementary
- students (Master thesis), Master of Science in Chemistry, University of Texas-Pan American. Stratton, M. T., Julien., M. & Schaffer, B. (2014). GoAnimate. Journal of Management Education,
- 38(2), 282-298. Taber, K. S. (2002). Alternative conceptions in chemistry: Prevention, diagnosis and cure. London, UK:
- The Royal Society of Chemistry. Xiao, L. (2013). Animation trends in education. International Journal of Information and Education
- Technology, 3(3), 286-289. Yakışan, M., Yel, M., & Mutlu, M. (2013). Biyoloji öğretiminde bilgisayar animasyonlarının
- kullanılmasına yönelik öğrenci görüşleri. Turkish Journal of Education, 2(3), 30-39. Yıldırım, A. H., & Şimşek (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. GENİŞLETİLMİŞ ÖZ
- Bugünün öğrencileri bilgisayarlar, video oyunları ve diğer pek çok dijital teknolojiyle kuşatılmıştır
- (Horzum, 2011; Prensky, 2001a; 2001b). Web 2.0 araçları öğretim materyali hazırlama amacıyla
- kullanılan güncel teknolojilerdendir. Multimedya araçları, video, animasyonlar önceleri de eğitimde
- kullanılan teknolojiler olsa da, son yıllardaki teknolojik gelişmelerle birlikte ses, grafik ve metin öğeleri
- olan bu teknolojilerin öğretim amaçlı kullanımı tekrar yaygınlaşmıştır (Daşdemir ve Doymuş, 2012). Bu
- araçlardan en yaygın kullanılanlardan biri de animasyonlardır. Soyut ve karmaşık konuların öğretiminde
- animasyon kullanımının geleneksel yöntemlere göre öğrenci başarısını artırmada daha etkili olduğu
- görülmüştür (Aksoy, 2013; Pekdağ, 2010; Rohendi, 2012). Teknolojinin sağladığı kolaylıklar ile
- üretilmiş eğitim içerikli animasyonlar eğitim sürecinde önemli görevler üstlenmektedir. Fen eğitiminde
- animasyon kullanımı görsel zenginliği ve etkileşimi artırarak konuların öğretilmesinde öğrencilere
- alternatif yollar sunmaktadır.
- Yapılan çalışmalar bilgi ve iletişim teknolojilerinin özellikle fen öğretiminde katkı sağladığını
- savunmaktadır (Burke ve Greenbowe, 1998; Kıyıcı ve Yumuşak, 2005). Fen derslerinin çok kapsamlı
- olması öğrenciler tarafından öğrenilmesini zorlaştırmaktadır (Taber, 2002). Fen derslerindeki genel
- amaç öğrencilerin kavram ve formülleri ezberlemesi değil, öğrencilere eleştirel ve yansıtıcı düşünme
- becerilerini kazandırmaktır (Lind, 2005). Bu amaçla uygun öğrenme ortamlarının hazırlanmasında
- öğretmenler önemli rol oynar. Bilgisayar teknolojileri de etkili öğretim materyali hazırlamada önemli
- araçlardandır (Güvercin, 2010). Bununla birlikte öğretmen yetiştirme programlarının bilgi ve iletişim
- teknolojilerini etkili kullanmak amacıyla öğretmen adaylarına gerekli donanımı sağlaması
- gerekmektedir (NPADC, 2001; Lim, Chai ve Churchill, 2010).
- Bu çalışmada fen öğretmen adayları güncel bir animasyon hazırlama programı olan GoAnimate
- programını kullanarak eğitim amaçlı animasyonlar hazırladılar. Hoban’a (2007) göre öğrenciler bir
- konuyu öğretmek amacıyla bir animasyon hazırladıklarında o konuya ilgileri artmaktadır ve konuyu
- derinlemesine kavramaktadırlar. Bu bağlamda öğretmen adayları öğretim materyali hazırlarken aynı
- anda fen konularını da öğrenmektedir. Bu nedenle öğretmenlik eğitimleri sırasında öğretmen
- adaylarına animasyon hazırlama sürecinin öğretilmesi gerekmektedir. Ayrıca FATİH projesi kapsamında
- MEB görsel öğrenme-öğretme araçlarını ve sınıf uygulamalarında bilgisayar kullanımını
- desteklemektedir. Öğretmenlik eğitimi sırasında öğretmen adaylarına animasyonların hazırlama
- sürecinin öğretilmesi açısından bu çalışma değerlidir. Öğretmen adaylarına GoAnimate programı
- kullanılarak eğitsel animasyon hazırlama ve sürece ilişkin deneyimlerinin ortaya çıkarılması açısından
- bu çalışma diğer çalışmalardan farklılık göstermektedir. Ayrıca literatür incelendiğinde animasyonlarla
- ilgili yapılan çalışmaların kuramsal boyutta olduğu göze çarpmaktadır (Rieber, 1990a; 1990b, 1991,
- Hoban, 2007, 2009). Öğretmen ve öğretmen adaylarıyla ilgili yapılan çalışmalar ve nitel çalışmalar
- sınırlı sayıdadır. Bu çalışmada öğretmen adaylarının animasyon videoları hazırlama sürecinin
- incelenmesi ve fen derslerinde bu teknolojinin nasıl kullanılabileceğine ilişkin görüşlerinin analiz
- edilmesi amaçlanmıştır.
- Bu araştırma nitel olgubilim (fenomoloji) yaklaşımıyla desenlenmiştir. Örneklem seçiminde ölçüt
- örneklem ve kolay ulaşılabilir örnekleme teknikleri kullanılmıştır. Çalışmaya 2013-2014 eğitim öğretim
- yılında Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim dalında 2. Sınıfta öğrenim
- gören 15 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma grubunda yer alan öğretmen adaylarının 8’i (%53.3)
- kadın, 7’si (%46.6) erkektir. Bahar yarıyılında, öğretmen adaylarına öncelikle GoAnimate programı
- sunum ve uygulamalarla tanıtılmıştır. Daha sonra kendilerinin GoAnimate programını kullanarak
- animasyon videoları hazırlamaları istenmiştir. Öğretmen adayları sınıf uygulamaları sırasında kendi
- seçtikleri bir fen konusuyla ilgili kısa bir animasyon oluşturmuşlardır. Bu çalışmada verilerin toplanması
- amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
- Görüşme formunda araştırmanın üç alt problemiyle ilgili sorular yer almıştır. Görüşmeler bireysel
- olarak yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerde fen bilgisi öğretmen adaylarına animasyon videoları
- hazırlama sürecine ve öğretmen adaylarının bu teknolojileri kullanım süreçlerine yönelik olarak
- hazırlanan 9 soru yöneltilmiştir. Görüşmeler yaklaşık olarak 15 dakika sürmüştür. Görüşmelerde
- katılımcılardan izin alınarak ses kayıt cihazı kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi
- kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler analiz sürecinde kodlanmış ve amaçlara dayalı olarak
- temalar altında toplanmıştır. Veriler görüşlerden doğrudan alıntılara yer verilerek raporlaştırılmıştır.
- Araştırmada her bir öğretmen adayına bir kod ad verilmiş, raporlaştırmada görüşlerden doğrudan
- alıntılar yapılırken bunlar kullanılarak katılımcıların kimlikleri gizli tutulmuştur. Analiz süreci sonunda iki
- araştırmacı ayrı ayrı yapmış oldukları analizleri inceleyerek kod ve temalar üzerinde uyum sağlamışlardır.
- Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde öğretmen adaylarının GoAnimate programı
- kullanılarak hazırlanan eğitsel animasyonların görsel olduğu, ilgili çekici olduğu ve öğrencilere fen
- dersini sevdirebileceği yönünde görüş belirttikleri görülmüştür. Bununla birlikte öğretmen adayları
- GoAnimate kullanılarak eğitsel animasyon hazırlarken zorlandıklarını ve hazırlanan eğitsel
- animasyonların her konuya uyarlamasının zor olabileceğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmen adayları
- GoAnimate programında öğrenci seviyeye uygun karakter olması yönünde önerilerini dile
- getirmişlerdir. Araştırma sonuçları doğrultusunda çeşitli önerilere yer verilmiştir. Fen bilgisi öğretmen
- adayları GoAnimate programıyla hazırlanan eğitsel animasyonların fen eğitiminde kullanımının ilgi
- çekici olabileceği, öğrencilere fen dersini sevdirmeye yardımcı olabileceği, ancak her konuya uygun
- eğitsel animasyon hazırlamanın ve seviyeye uygun karakter bulmanın zor olabileceği yönünde görüşler
- bildirmişlerdir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının hazırladıkları animasyonları kullanabilecekleri sınıf
- ortamlarına ihtiyaç vardır. Bu nedenle materyal geliştirme ve tasarımı dersiyle bilgisayar dersleri iş
- birliği içinde yürütülebilir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının hazırladıkları animasyonların etkililiğini
- değerlendirmeye yönelik nicel ve nitel çalışmalar yapılabilir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının diğer
- derslerde eğitsel animasyonları hazırlayıp kullanmaları sağlanmalıdır. Öğretmen yetiştirme
- programlarında eğitsel animasyonlara yönelik seçmeli dersler verilebilir. Fatih Projesi kapsamında da
- eğitsel animasyon hazırlamaya ve kullanmaya yönelik öğretmenlere hizmetiçi eğitimler verilebilir.
- Animasyon hazırlarken kullanılan GoAnimate programının içeriğinin geliştirilmesi, programının
- öğretmen adaylarına daha önceden tanıtılması ve programın Türkçe versiyonunun oluşturulması
- gerekmektedir. GoAnimate eğitim amaçlı hazırlanmış bir yazılım olmayıp, Türkçe destekli eğitim amaçlı
- animasyon hazırlamaya elverişli yazılımlar geliştirilebilir.