This study was designed as a collaborative action
research, aimed to develop secondary school 8th graders' argumentation skills
through socioscientific issues (SSI) in science course. The participants of the
research were comprised of 26 eight graders. In the study, an action plan which
had lasted 27 weeks was implemented.
The data was collected by means of written documents related to the
argumentation skills, unstructured observations, teacher and student diaries.
The data was analyzed using content analysis. The study results showed that at
the end of the implementation, all students were able to create arguments that
were comprised of components of claim, warrant, evidence, counter
claim-warrantand rebuttal. Also, in the process of development of argumentation
skills, some problems both related to the components of argumentation skills
and learning-teaching variables were observed. Thisresearch is significant in
terms of presenting information regarding regulations to be made for the
development of argumentation skills through SSI in science course and problems
that may be encountered in this process, forimplementation processof
collaborative action research.
Qualitative research Collaborative action research Science education Socioscientific issues Argumentation skills
Sosyobilimsel
konularla fen bilimleri derslerinde ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinde
argümantasyon becerisi geliştirilmesinin amaçlandığı bu çalışma işbirlikçi
eylem araştırması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 26 sekizinci
sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada, 27 hafta uygulama
gerçekleştirilmiştir. Veriler argümantasyon becerisine ilişkin yazılı
dokümanlar, yapılandırılmamış gözlem, öğretmen ve öğrenci günlükleri ile
toplanmıştır. Araştırma verileri içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir.
Araştırma sonuçları, uygulama sonunda öğrencilerin tamamının iddia, gerekçe,
kanıt, karşı iddia ve gerekçe ile çürütücü bileşenlerinden oluşan argümanlar
üretebildiklerini göstermiştir. Ayrıca, argümantasyon becerisi gelişimi
sürecinde argümantasyon becerisi bileşenleriyle ve öğretme-öğrenme süreci
değişkenleriyle ilgili çeşitli problemler saptanmıştır. Araştırma,
sosyobilimsel konularla argümantasyon becerisi gelişimi için yapılacak
düzenlemeler ve süreçte karşılaşılabilecek problemlerle ilgili bilgiler sunması,
işbirlikçi eylem araştırmasının uygulama süreci hakkında bilgi vermesi
açısından önem taşımaktadır.
Nitel araştırma İşbirlikçi eylem araştırması Fen eğitimi Sosyobilimsel konular Argümantasyon becerisi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 1 |