In parallel with the development in information and communication technologies, technology integration has been initiated in science education programs and lesson environments, and educational e-contents have been created by National Education and related institutions by making the books compatible with technology supported education. In parallel with this situation, the aim of the study was to obtain the interactive e-book views of the teachers and students performing the applications. This research, conducted in accordance with the case study, was carried out with three teachers working in three different secondary schools in Bursa and 71 students studying in their classrooms. Interactive e-book prepared in HTML format was developed by the researcher. The student opinion form, student interview form and teacher interview form were used as data collection tools. The data obtained were analyzed in accordance with the content and descriptive analysis. In the findings obtained from the teachers, it was understood that the teachers liked the interactive e-book and found it useful. The main reason for this is thought to be that the interactive e-book was prepared as a progressive system in line with the regular, systematic and curriculum objectives. In addition, students stated that they liked the interactive e-book and found it beautiful. In this context, it can be said that similar interactive e-book examples can be created in different science subjects.
Interactive e-book view secondary school student science teacher science education
Bu çalışma, birinci yazarın doktora tezinden türetilmiştir.
Bilişim ve iletişim teknolojilerinde gelişime paralel olarak fen bilimleri öğretim programlarına ve ders ortamlarına teknoloji entegrasyonu yapılmaya başlanmış ve kitapların teknoloji destekli öğretime uyumlu hale getirilerek Milli Eğitim ve ilgili kuruluşlar tarafından eğitsel e-içerikler oluşturulmaya başlanmıştır. Bu duruma paralel olarak yapılan çalışmada, uygulamaları gerçekleştiren öğretmen ve öğrencilerin etkileşimli e-kitaba ilişkin görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Durum çalışmasına uygun olarak gerçekleştirilen bu araştırma, Bursa ilindeki üç farklı ortaokulda görev yapan üç öğretmen ve onların sınıflarında öğrenim gören 71 öğrenci ile sürdürülmüştür. Çalışmada HTML formatında hazırlanan etkileşimli e-kitap araştırmacı tarfından geliştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak öğrenci görüş formu, öğrenci görüşme formu ve öğretmen görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik ve betimsel analize uygun olarak analiz edilmiştir. Öğretmenlerden elde edilen bulgularda; etkileşimli e-kitabın öğretmenler tarafından beğenildiği, faydalı bulunduğu anlaşılmıştır. Bu durumun temel nedeninin; etkileşimli e-kitabın düzenli, sistemli ve kazanımlara paralel olarak aşamalı bir sistem şeklinde hazırlanmasından kaynaklandığı düşünülmektedir. Bununla birlikte yapılan çalışmada öğrencilerin etkileşimli e-kitabı beğendikleri ve güzel bulduklar ifade etmişlerdir. Bu bağlamda farklı fen konularında benzer etkileşimli e-kitap örneklerinin oluşturulabileği söylenebilir.
Etkileşimli e-kitap görüş ortaokul öğencisi fen bilimleri öğretmeni fen eğitimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 2 |