Sosyal ve duygusal beceriler sosyal bir canlı olan bireylerin gelişimlerini sağlıklı ve istendik yönde sürdürebilmeleri için gerekli olan temel yeterliklerdir. Bu çalışmada söz konusu yeterliklerin formal kapsamda kazandırılmasından sorumlu olan öğretim programlarının analiz edilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada ilkokul Türkçe, hayat bilgisi, sosyal bilgiler, fen ve matematik dersi öğretim programları uluslararası sosyal ve duygusal beceriler açısından incelenmiştir. Bir nitel araştırma örneği olan çalışma durum çalışması modeline göre yürütülmüştür. Çalışmada öğretim programlarının analizinde OECD tarafından belirlenmiş olan uluslararası sosyal ve duygusal beceriler ölçüt alınmış olup doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre söz konusu becerilerden büyük bir çoğunluğuna programlarda yer verilmiş olduğu ancak söz konusu becerilerle ilişkili kazanım oranının yeterli düzeyde olmadığı belirlenmiştir. Başarma inancı, strese dayanıklılık, güven, merak becerilerinin öğretim programlarının hiçbirinde yer verilmemiş olan beceriler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada belirlenmiş olan bir diğer önemli eksiklik ise matematik öğretim programında sosyal ve duygusal becerilerden hiçbirine yer verilmemiş oluşudur.
Social and emotional skills are the basic competencies required for individuals, who are a social creature, to continue their development in a healthy and desired way. In this study, it is aimed to analyze the curricula that are responsible for the formal acquisition of these competencies. In the study, Turkish, life studies, social studies, science and mathematics curricula at primary education level were examined in terms of international social and emotional skills. The study, which is an example of qualitative research, was conducted according to the case study model. In the analysis of the curricula, the international social and emotional skills determined by the OECD were considered as criteria and document analysis technique was used. According to the findings obtained in the study, it was determined that the majority of these skills were included in the curricula, but the attainment rate associated with these skills was not sufficient. It was also concluded that the belief in success, stress resistance, trust, and curiosity were skills that were not included in any of the curricula. Another important deficiency determined in the study is that none of the social and emotional skills were included in the mathematics curriculum.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 19 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 4 |