Bu çalışma Samsun ilindeki sebze ve meyve üreticilerinin İyi Tarım Uygulamalarından (İTU) haberdar
olma durumlarının belirlenmesi, İTU üretim sistemine bakış açılarının tespit edilmesi, İTU teknikleri
ile üretim yapmaya teşvik eden faktörlerin ortaya çıkartılması amacıyla yapılmıştır. Araştırmada
kullanılan veriler Samsun ili Bafra ve Çarşamba ilçelerindeki iyi tarım uygulamaları yapan ve yapmayan
üreticilerden yüz yüze yapılan anketler ile elde edilmiştir. Araştırma kapsamındaki üreticilerden basit
tesadüfi örnekleme yöntemine göre belirlenmiş 210 üretici ile anket çalışması yapılmıştır. Elde edilen
verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistik yöntemlerinden yararlanılmıştır. İTU üretim yöntemine
göre üretim yapan üreticilerin ve yapmayan üreticilerin sosyo-ekonomik özellikleri karşılaştırıldığında;
İTU ile üretim yapan çiftçilerin eğitim düzeyleri, ailedeki birey sayısı, yeniliklere karşı tutumları, tarım
sigortası yaptırma durumları, toplam arazi miktarı, sahip olunan büyükbaş hayvan sayısı, tarım dışı gelir
kaynakları, medyayı bilgi kaynağı olarak kullanma durumları ve informal bilgi kaynaklarını kullanma
durumları yapmayan üreticilere göre daha yüksek olduğu (p<0.05); üreticilerin yaş ortalamaları ve
tarımsal karar verme deneyimleri arasında ise istatistiki açıdan farklılıklar bulunmadığı tespit edilmiştir
(p>0.05). İyi tarım uygulamaları ile üretim yapan üreticilerin bu tekniği benimsemelerinde; İTU’nun
çevreye daha duyarlı olması (%34.7), üretilen ürünlerin konvansiyonel ürünlere göre daha kaliteli ve
sağlıklı olması(%23.6) ve destekleme ödemelerinin (%22.7) etkili olduğu tespit edilmiştir. İTU üretim
yöntemi ile üretim yapılmasının önündeki engeller arasında, İTU’nun konvansiyonel üretimden farklı
olmadığını düşünme (%25), konu hakkında yeterli bilgiye sahip olmama (%20) ve İTU ile üretim
yapmanın daha maliyetli olması (%15) sayılabilir. İTU üreticilerinin bu tarım tekniği ile üretilen ürünlerden
gelecek dönemlerde yüksek getiri beklentisi (%25.9), Bafra ve Çarşamba ilçelerindeki sebze yetiştiriciliği
konusunda üreticilerin mevcut bilgi birikimi, araştırma bölgesinde ülkesel büyük ölçekli marketlerin satın
alma ve depolama tesislerinin bulunması İTU uygulamalarının yaygınlaştırılmasında güçlü argümanlar
olarak değerlendirilebilir.
This study was conducted to determine the producers’ awareness of GAP, the viewpoints of producers
against to GAP, and to reveal the promoting factors producing with GAP. Bafra and Çarşamba Districts
were selected as research area because of the intensive Good Agricultural Practices (GAP). The first and main materials of the research is data obtained questionnaire through vegetable and fruit producers
in GAP and conventional vegetable and fruit producers. In the research, 210 producers were selected
with random sampling method. The descriptive statistics methods were used to evaluate the data. The
socioeconomic characteristics of the GAP producers and conventional producers were compared. The
GAP producers’ education level, household size, attİTUdes towards agricultural innovation, having
agricultural insurance, total land size, the presence of cattle, nonfarm income sources and information
sources are statistically different from conventional producers’ (p<0.05). The GAP producers’ average
ages and agricultural decision-making experiences are not statistically different from conventional
producers’ (p>0.05). According to GAP producers, the GAP is more sensitive to the environment
(34.7%), the vegetables and fruits have better quality and healthy to conventional vegetables and fruits
(23.6%). Another factor affected to adopt the GAP is supporting payments (22.7%). The quarter of the
conventional producers think there are no differences between the GAP and conventional production
systems. The 20% of the conventional producers have no idea about the GAP. According to 15% of
the conventional producers, the GAP production costs are higher than conventional production costs.
The high return expectations (25.9%), the existing knowledge in vegetable production in Bafra and
Çarşamba districts, the presence of purchasing and storage facilities by national large-scale companies
are powerful factors in spreading of the GAP.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Özel Sayı |