Geçmiş
yıllarda ülke içerisinden gelen talepleri yeteri kadar önemsemeyen turizm
işletmelerinin çoğu, günümüzde iç turizmin önemini geç de olsa anlamış ve
yurtiçi turizm pazarından daha fazla pay alabilmek için farklı etkinlikler ve
girişimlerde bulunmaktadır. Türkiye’nin toplumsal yapısına katkısı olan ve dış
turizme zemin hazırlayan iç turizme yönelik akademik çalışmaların da yetersiz
olduğu görülmektedir. Özellikle Türkiye’de iç turizmin mekânsal analizine
yönelik herhangi bir çalışmanın bulunmaması, bu çalışmanın en önemli
motivasyonunu oluşturmaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, Türkiye’deki iç
turizmin gelişim sürecini değerlendirdikten sonra, mekânsal istatistiksel
yöntemler yardımıyla iç turizm hareketliliğinin yönünü, dağılımını ve
değişimini analiz etmektir. Çalışmada, TÜİK ve Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın
işletme belgeli tesislerde konaklayan yerli turist sayılarının ilçelere göre
dağılım verileri kullanılmıştır. Öncelikle Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS)
aracılığı ile 2000 ve 2015 yıllarına ait yerli turistlerin konaklama
sayılarının ilçelere göre mekânsal dağılımı haritalandırılmış daha sonra
mekânsal veri analizi tekniklerinden Ağırlıklı Ortalama Merkezi, Ağırlıklı Standart Sapma Elipsi, Moran’s I ve LISA kullanılarak iç
turizmin mekânsal ilişkileri ve kümelenmesi analiz edilmiştir. Sonuç olarak,
yerli turist talebinin dağılımında düşük derecede pozitif mekânsal
oto-korelasyonun olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, yapılan
planlamalara ve düzenlemelere rağmen, dış turizm kadar olmasa da Türkiye’de iç
turizmin mekânsal ve mevsimsel bağımlılıktan nasıl kurtulacağı önemli bir
tartışma konusudur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ağustos 2017 |
Kabul Tarihi | 27 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2 |