Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kent Turizminde Turistlerin Mekansal Tercihleri ve Mekansal Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Tarihi Yarımada Örneği

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 91 - 106, 30.06.2019

Öz

Bu çalışmada kent turizmi
kapsamında İstanbul tarihi yarımadayı ziyaret eden turistlerin mekânsal deneyim
ve mekânsal tercihlerinin turistlerin demografik özellikleri ve bulundukları
mekana göre bir farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Bu doğrultuda 2017 yılının ilk 5 ayı içerisinde İstanbul tarihi yarımadayı en
çok ziyaret eden ilk 5 milletten toplamda 613 turist araştırmanın örneklemini
oluşturmuştur. Cinsiyete göre mekânsal tercih ve deneyimlerin bir farklılık
gösterip göstermediğinin tespiti için bağımsız t testleri yapılmış,
katılımcıların gelirlerine, mesleklerine, milliyetlerine ve bulunulan mekana
göre mekânsal tercih ve deneyimlerin bir farklılık gösterip göstermediğinin
tespiti için one way anova analizleri uygulanmıştır. Analiz sonucunda katılımcıların
cinsiyetlerine göre mekânsal tercihlerinde anlamlı bir fark olduğu fakat
mekânsal deneyimlerinde anlamlı bir farklılık olmadığı; gelir, milliyet ve
bulunulan mekana göre mekânsal tercihlerin anlamlı bir farklılık gösterdiği ve
meslek, gelir, milliyet ve bulunulan mekana göre mekansal deneyimlerinde
anlamlı bir farklılık olduğu bulgulanmıştır. 

Kaynakça

  • Alaeddinoğlu, F. (2012). “Kent ve Turizm”., K. Alver (Ed.), Kent Sosyolojisi, Ankara: Hece, s. 309-340.
  • Alver, K. (2012a). “Kent İmgesi”. K. Alver (Editör), Kent Sosyolojisi, Ankara: Hece, s. 9-32.
  • Aytaç, Ö. (2012). “Kent Mekanlarının Sosyo-Kültürel Coğrafyası”., K. Alver (Ed.) Kent Sosyolojisi, Ankara: Hece, s. 503-528.
  • Bağlı, M. (2012). “Modern Ontolojik Güven Bağlamında İnsan ve Mekan / Ev (Hane): Bir Mekan Sosyolojisi Denemesi”., A. Can (Ed.). Teori ile Pratik Arasında Mekan, İstanbul: Şehir Düşünce Merkezi Şehir Yayınları, s. 13-40.
  • Biddulph, M. (2014). “Drawing and Thinking: Representing Place in the Practice of Place-making”. Journal of Urban Design, 19 (3), 278-297.
  • Cook, J. Bose, M. & Main, D. S. (2014). “Design Quality Preferences for Youth in a Rural Setting”. Journal of Urban Design, 19 (2), 171-188.
  • Falk, M. & Katz-Gerro, T. (2017). “Modelling Travel Decisions: Urban Exploration, Cultural Immersion or Both?” Journal of Travel & Tourism Marketing, 34 (3), 369-382.
  • Griffin, T., Hayllar, B. & Edwards, D. (2009). “Places and People: A Precinct Typology”, In B. Hayllar, T. Griffin, D. Edwards (Eds.), City Spaces Tourist Places: Urban Tourism Precincts. Great Britain: Elsevier, s. 39-62.
  • Guachalla, A. (2016). “Perception and Experience of Urban Areas for Cultural Tourism: A Social Constructivist Approach in Covent Garden”. Tourism and Hospitality Research, 0 (0), 1-12.
  • Hong, S., Malik, M. L. & Lee, M. K. (2003). Testing Configural, Metric, Scalar, and Latent Mean Invariance Across Genders in Sociotropy and Autonomy Using a Non-Western Sample. Educational and Psychological Measurement, 63 (4), 636-654.
  • Ismail, H. & Baum, T. (2006). “Urban Tourism in Developing Countries: in the Case of Melaka (Malakka) City, Malaysia”. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 17 (2), 211-233.
  • İnternet: “https://www.surveysystem.com/sscalc.htm”, 03.05.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Kang, S. K., Lee, C. K. & Lee, D. E. (2016). “Examining Cultural Worldview and Experience by International Tourists: A Case of Traditional House Stay”. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21 (5), 477-499.
  • Kokosalakis, C. (2009). Consuming Culture: The Experience of Liverpool’s Urban Tourism Landscape. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Liverpool John Moores University, Liverpool.
  • Krider, R. E., Arguello, A., Campbell, C. & Mora, J. D. (2010), “Trait and Image Interaction: In Ecotourism Preference”, Annals of Tourism Research, 37 (3), 779-801.
  • Krolikowski, C. & Brown, G. (2009). “The Structure and Form of Urban Tourism Precincts: Setting the Stage for Tourist Performances”. In B. Hayllar, T. Griffin, D. Edwards (Eds.), City Spaces Tourist Places: Urban Tourism Precincts Great Britain: Elsevier., s.127-150.
  • Lee, T. H., Chao, W. H. & Lin, H. Y. (article in press), “Cultural Inheritance of Hakka Cuisine: A Perspective from Tourists’ Experiences”. Journal of Destination Marketing & Management.
  • Orhan, M. (2015). Kentsel Kalitenin Geliştirimesi Bağlamında Stratejik Bir Yaklaşım; Kentsel Tasarım Rehberi Kavramsal Model Önerisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Palabıyık, A. (2012). “Muş: Bir Kentsel Mekan Okuması”., K. Alver (Ed.) Kent Sosyolojisi, Ankara: Hece, s. 545-576.
  • Pearce, P. L., Wu, M. Y., De Carlo, M. & Rossi, A. (2013). “Contemporary Experiences of Chinese Tourists in Italy: An On-site Analysis in Milan”. Tourism Management Perspectives, 7, 34-37.
  • Picucci, L., Caffò, A. O. & Bosco, A. (2011). “Besides Navigation Accuracy: Gender Differences in Strategy Selection and Level”. Journal of Environmental Psychology, 31, 430-438.
  • Rapoport, A. (1977). Human Aspects of Urban Form: Towards a Man-Environment Approach to Urban Form and Design. Great Britain: Pergamon Press.
  • Schmitt, B. (1999). “Experiential Marketing”. Journal of Marketing Management, 15 (1-3), 53-67.
  • Sheng, C. W. & Chen, M. C. (2012). “A Study of Experience Expectations of Museum Visitors”. Tourism Management, 33, 53-60.
  • Suh, Y. K. & McAvoy, L. (2005), “Preferences and trip expenditures—a conjoint analysis of visitors to Seoul, Korea”. Annals of Tourism Research, 26, 325-333.
  • Suttikun, C., Chang, H. J., Acho, C. S., Ubi, M., Bicksler, H., Komolsevin, R. & Chongsithipol, S. (2016). “Sociodemographic and Travel Characteristics Affecting the Purpose of Selecting Bangkok as a Tourist Destination”. Tourism and Hospitality Research, 0 (0), 1-1.
  • Unwto & WTCF (t.y.), City Tourism Performance Research, http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/docpdf/projectdescriptioncitytourismperformanceresearch.pdf
  • Urry & Larsen (2011). Tourist Gaze 3.0. India: Replica Press.
  • Vitterso, J., Vorkinn, M., Vistad, O. I. & Vaagland, J. (2000). “Tourist Experiences and Attractions”. Annals of Tourism Research, 27 (2), 432-45.
Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 91 - 106, 30.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Alaeddinoğlu, F. (2012). “Kent ve Turizm”., K. Alver (Ed.), Kent Sosyolojisi, Ankara: Hece, s. 309-340.
  • Alver, K. (2012a). “Kent İmgesi”. K. Alver (Editör), Kent Sosyolojisi, Ankara: Hece, s. 9-32.
  • Aytaç, Ö. (2012). “Kent Mekanlarının Sosyo-Kültürel Coğrafyası”., K. Alver (Ed.) Kent Sosyolojisi, Ankara: Hece, s. 503-528.
  • Bağlı, M. (2012). “Modern Ontolojik Güven Bağlamında İnsan ve Mekan / Ev (Hane): Bir Mekan Sosyolojisi Denemesi”., A. Can (Ed.). Teori ile Pratik Arasında Mekan, İstanbul: Şehir Düşünce Merkezi Şehir Yayınları, s. 13-40.
  • Biddulph, M. (2014). “Drawing and Thinking: Representing Place in the Practice of Place-making”. Journal of Urban Design, 19 (3), 278-297.
  • Cook, J. Bose, M. & Main, D. S. (2014). “Design Quality Preferences for Youth in a Rural Setting”. Journal of Urban Design, 19 (2), 171-188.
  • Falk, M. & Katz-Gerro, T. (2017). “Modelling Travel Decisions: Urban Exploration, Cultural Immersion or Both?” Journal of Travel & Tourism Marketing, 34 (3), 369-382.
  • Griffin, T., Hayllar, B. & Edwards, D. (2009). “Places and People: A Precinct Typology”, In B. Hayllar, T. Griffin, D. Edwards (Eds.), City Spaces Tourist Places: Urban Tourism Precincts. Great Britain: Elsevier, s. 39-62.
  • Guachalla, A. (2016). “Perception and Experience of Urban Areas for Cultural Tourism: A Social Constructivist Approach in Covent Garden”. Tourism and Hospitality Research, 0 (0), 1-12.
  • Hong, S., Malik, M. L. & Lee, M. K. (2003). Testing Configural, Metric, Scalar, and Latent Mean Invariance Across Genders in Sociotropy and Autonomy Using a Non-Western Sample. Educational and Psychological Measurement, 63 (4), 636-654.
  • Ismail, H. & Baum, T. (2006). “Urban Tourism in Developing Countries: in the Case of Melaka (Malakka) City, Malaysia”. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 17 (2), 211-233.
  • İnternet: “https://www.surveysystem.com/sscalc.htm”, 03.05.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Kang, S. K., Lee, C. K. & Lee, D. E. (2016). “Examining Cultural Worldview and Experience by International Tourists: A Case of Traditional House Stay”. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21 (5), 477-499.
  • Kokosalakis, C. (2009). Consuming Culture: The Experience of Liverpool’s Urban Tourism Landscape. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Liverpool John Moores University, Liverpool.
  • Krider, R. E., Arguello, A., Campbell, C. & Mora, J. D. (2010), “Trait and Image Interaction: In Ecotourism Preference”, Annals of Tourism Research, 37 (3), 779-801.
  • Krolikowski, C. & Brown, G. (2009). “The Structure and Form of Urban Tourism Precincts: Setting the Stage for Tourist Performances”. In B. Hayllar, T. Griffin, D. Edwards (Eds.), City Spaces Tourist Places: Urban Tourism Precincts Great Britain: Elsevier., s.127-150.
  • Lee, T. H., Chao, W. H. & Lin, H. Y. (article in press), “Cultural Inheritance of Hakka Cuisine: A Perspective from Tourists’ Experiences”. Journal of Destination Marketing & Management.
  • Orhan, M. (2015). Kentsel Kalitenin Geliştirimesi Bağlamında Stratejik Bir Yaklaşım; Kentsel Tasarım Rehberi Kavramsal Model Önerisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Palabıyık, A. (2012). “Muş: Bir Kentsel Mekan Okuması”., K. Alver (Ed.) Kent Sosyolojisi, Ankara: Hece, s. 545-576.
  • Pearce, P. L., Wu, M. Y., De Carlo, M. & Rossi, A. (2013). “Contemporary Experiences of Chinese Tourists in Italy: An On-site Analysis in Milan”. Tourism Management Perspectives, 7, 34-37.
  • Picucci, L., Caffò, A. O. & Bosco, A. (2011). “Besides Navigation Accuracy: Gender Differences in Strategy Selection and Level”. Journal of Environmental Psychology, 31, 430-438.
  • Rapoport, A. (1977). Human Aspects of Urban Form: Towards a Man-Environment Approach to Urban Form and Design. Great Britain: Pergamon Press.
  • Schmitt, B. (1999). “Experiential Marketing”. Journal of Marketing Management, 15 (1-3), 53-67.
  • Sheng, C. W. & Chen, M. C. (2012). “A Study of Experience Expectations of Museum Visitors”. Tourism Management, 33, 53-60.
  • Suh, Y. K. & McAvoy, L. (2005), “Preferences and trip expenditures—a conjoint analysis of visitors to Seoul, Korea”. Annals of Tourism Research, 26, 325-333.
  • Suttikun, C., Chang, H. J., Acho, C. S., Ubi, M., Bicksler, H., Komolsevin, R. & Chongsithipol, S. (2016). “Sociodemographic and Travel Characteristics Affecting the Purpose of Selecting Bangkok as a Tourist Destination”. Tourism and Hospitality Research, 0 (0), 1-1.
  • Unwto & WTCF (t.y.), City Tourism Performance Research, http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/docpdf/projectdescriptioncitytourismperformanceresearch.pdf
  • Urry & Larsen (2011). Tourist Gaze 3.0. India: Replica Press.
  • Vitterso, J., Vorkinn, M., Vistad, O. I. & Vaagland, J. (2000). “Tourist Experiences and Attractions”. Annals of Tourism Research, 27 (2), 432-45.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceren Avcı 0000-0002-9937-7531

Azize Hassan 0000-0002-9937-7531

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2018
Kabul Tarihi 17 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Avcı, C., & Hassan, A. (2019). Kent Turizminde Turistlerin Mekansal Tercihleri ve Mekansal Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Tarihi Yarımada Örneği. Turizm Akademik Dergisi, 6(1), 91-106.
AMA Avcı C, Hassan A. Kent Turizminde Turistlerin Mekansal Tercihleri ve Mekansal Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Tarihi Yarımada Örneği. Turizm Akademik Dergisi. Haziran 2019;6(1):91-106.
Chicago Avcı, Ceren, ve Azize Hassan. “Kent Turizminde Turistlerin Mekansal Tercihleri Ve Mekansal Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Tarihi Yarımada Örneği”. Turizm Akademik Dergisi 6, sy. 1 (Haziran 2019): 91-106.
EndNote Avcı C, Hassan A (01 Haziran 2019) Kent Turizminde Turistlerin Mekansal Tercihleri ve Mekansal Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Tarihi Yarımada Örneği. Turizm Akademik Dergisi 6 1 91–106.
IEEE C. Avcı ve A. Hassan, “Kent Turizminde Turistlerin Mekansal Tercihleri ve Mekansal Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Tarihi Yarımada Örneği”, Turizm Akademik Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 91–106, 2019.
ISNAD Avcı, Ceren - Hassan, Azize. “Kent Turizminde Turistlerin Mekansal Tercihleri Ve Mekansal Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Tarihi Yarımada Örneği”. Turizm Akademik Dergisi 6/1 (Haziran 2019), 91-106.
JAMA Avcı C, Hassan A. Kent Turizminde Turistlerin Mekansal Tercihleri ve Mekansal Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Tarihi Yarımada Örneği. Turizm Akademik Dergisi. 2019;6:91–106.
MLA Avcı, Ceren ve Azize Hassan. “Kent Turizminde Turistlerin Mekansal Tercihleri Ve Mekansal Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Tarihi Yarımada Örneği”. Turizm Akademik Dergisi, c. 6, sy. 1, 2019, ss. 91-106.
Vancouver Avcı C, Hassan A. Kent Turizminde Turistlerin Mekansal Tercihleri ve Mekansal Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Tarihi Yarımada Örneği. Turizm Akademik Dergisi. 2019;6(1):91-106.