Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The perspective of tourism academicians on geographically indicated beverages in gastronomy heritage

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 246 - 261, 31.12.2024
https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1435711

Öz

The Geographical Indication, implemented by the Turkish Patent Institute in Türkiye, is an application that covers products distinguished by specific qualities and associates these products with a particular region, area, or city. This research was conducted with academic participants actively working at Karabük University Safranbolu Faculty of Tourism to evaluate the knowledge levels and consumption of geographically indicated beverages among tourism academics. In selecting participants, the easily accessible sampling method was preferred. In-depth interviews were conducted to collect data from the participant group (n:13), using a semi-structured interview form prepared based on questions from similar previous studies. The collected data were evaluated through descriptive analysis. According to the findings, differences were identified between departments in terms of awareness of geographically indicated beverages. Academics in the Department of Gastronomy and Culinary Arts demonstrated higher awareness and consumption frequency. It was observed that these academics possess both practical and theoretical knowledge and can provide cultural and historical insights regarding these beverages. Most participants stated that the concept of geographical indication would positively contribute to destinations, visitor motivations, and product awareness. However, some noted that Türkiye has not been successful in marketing, distributing, and promoting these products, which led them to feel unaware of certain beverages. This highlights the need for greater emphasis on this topic. Furthermore, it was concluded that education in gastronomy within tourism programs, which train personnel for tourism service units, should be enhanced to better address gastronomy science.

Kaynakça

  • Acar, Y. (2018). Türkiye’deki Coğrafi İşaretli Ürünlerin Destinasyon Markalaması Kapsamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2), 163-177.
  • Akbudak, Z., & Turgay, Ö. (2022, Mart 21-22). Kahramanmaraş’ta Üretilen Yöresel ve Endüstriyel Gıdalar. Bursa: 12. Gıda Mühendisliği Öğrenci Kongresi.
  • Akdağmadeni Belediyesi. (2018, Ocak). Akdağmadeni Salebi. Erişim Adresi: https://www.akdagmadeni.bel.tr/akdagmadeni-salebi-s62.html Erişim Tarihi: 20.01.2024.
  • Aksoy, M., & Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 3(3), 79-89.
  • Aktaş, A. C., Akgül, O., & Gökdemir, S. (2023). Turist Rehberlerinin Coğrafi İşaretli Ürünlere Yönelik Farkındalıkları. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 2023, 6(2), 738-755. https://doi.org/10.33083/joghat.2023.297
  • Ayaz, N., Kırmızıkuşak, D., & Uslu, A. N. (2021). Yöresel yemeklerin tanıtımı: Valilik ve belediye web siteleri üzerine bir içerik analizi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(2), 213-233. https://doi.org/10.32958/gastoria.911186
  • Aydın, D. Ç., Dalkılıç, N., Dursun, F., Akça, B. Ö., & Melikoğlu, Y. (2020). Diyarbakır’ın Tarihi Sesleri Diyarbakır Suriçi Bölgesin'de Akustik Mirasın Belgelenmesi ve Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 2088-2099. https://doi.org/10.17755/esosder.560930
  • Aydoğan, B. (2010). Ülkü Tamer'in Alleben Anıları ile Alleben Öykülerindeki Antep. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 183-195.
  • Busetto, L., Wick, W., & Gumbinger, C. (2020). How To Use and Assess Qualitative Research. Neurological Research And Practice, 2(14), 2-10. https://doi.org/10.1186/s42466-020-00059-z
  • Çavuş, O., & Eker, Ş. (2022). Coğrafi işaretli ürünlerin sürdürülebilir gastronomi turizmi bağlamında değerlendirilmesi: Bolu Kanlıca Mantarı, Mengen örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 303-320. https://doi.org/10.26677/TR1010.2022.953
  • De La Torre, G. M. V., Fernández, E. M., & Pérez Naranjo, L. M. (2014). Gastronomic Tourism, Protected Designations Of Origin and Rural Development in Andalusia: Present situation. Boletin de La Asociacion de Geografos Espanoles, 65, 437-439.
  • Denk, E., & Bilici, N. S. (2022). Yerel Halkın Coğrafi İşaretler ve Etiketleri Hakkındaki Görüşlerinin Analizi. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Alanında Uluslararası Araştırmalar XIX, Nedim Sarıgüzel, Editör, Eğitim Yayınevi, Konya, ss.119-153.
  • Dikici, A., Koluman, A. & Aktaş, R. (2012). Gıdaların Coğrafi İşaretlenmesi, İstanbul Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 39(1), 136-138.
  • Dobooğlu, H. & Çınar, İ. (2012). Liyofilizasyonun Karadut Morus Nigra Kurutmadaki Potansiyelinin Belirlenmesi. Akademik Gıda, 10(2), 40-47.
  • Doğanlı, B. (2020). Coğrafi işaret, markalaşma ve kırsal turizm ilişkileri. Journal of Human and Social Sciences, 3(2), 525-541.
  • Duman, S. (2019). Kastamonu’ya Gelen Kayak Turistlerinin Coğrafi İşaretli Ürün Algısı. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Durlu-Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S. & Can, A. (2013). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Hareketliliğinde Coğrafi İşaretlemenin Rolü. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(1), 13-20. https://hdl.handle.net/20.500.12462/4523
  • Düzce Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2020, Şubat) Düzce Şırası. Erişim Adresi https://duzce.ktb.gov.tr/TR-281935/duzce-sirasi.html Erişim Tarihi: 12.02.2024.
  • Ekinci, E., & İlkay, G. Ö. K. (2022). Giresun’a Ait Coğrafi İşaretli Görele Dondurmasının Tüketiciler Tarafından Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 6(2), 339-356.
  • Eren, F. Y., & Sezgin, A. C. (2022). Kapadokya Bölgesine Gelen Ziyaretçilerin Coğrafi İşaretli Ürünleri Bilme Durumlarının Gastronomik Destinasyon Algısı Üzerindeki Etkisi. Aydın Gastronomy, 6(2),201-217. https://doi.org/10.17932/IAU.GASTRONOMY.2017.016/gastronomy_v06i2008
  • Ghosh, P. (2016). Geographical Indications: A Corner Stone In Poverty Alleviation and Em Powerment In The Indian Himalayan Region. National Academy Science Letters, 39(4), 307- 309. https://doi.org/10.1007/s40009-016-0464-y
  • Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitati& Research, (U.S.A.) and London: Aldine Transaction.
  • Glesne, C. (2015). Nitel Araştırmaya Giriş. (Çeviri Editörleri Ali, Aksoy, Pelin Yalçınoğlu). (5. Baskı). Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Gökdemir, S., Aktaş, A. C., & Akgül, O., (2021). Turist Rehberlerinin Coğrafi İşaretlere Yönelik Farkındalıkları. IV. Ulusal Turist Rehberliği Kongresi (pp.2-6). Mersin, Türkiye.
  • Gökdeniz, A., Erdem, B., Dinç, Y. & Çelik, S. U. (2015). Gastronomi Turizmi: Ayvalık’ta Yerli Turistler Üzerinde Görgül Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(1), 14-29. https://hdl.handle.net/20.500.12462/4024
  • Güleç, H., & Cömert, M. (2022). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Yiyecek İçecek işletmeleri Gözünden Değerlendirilmesi: Ankara Örneği (Evaluation of Geographically Indicated Products in Terms of Food and Beverage Businesses; Example of Ankara). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 10(3), 2144-2165. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1086
  • Hadelan, L., Jež Rogelj, M., Mikuš, O., Prišenk, J., & Zrakić Sušsac, M. (2021). Food Geo graphical Indication in Enhancing Agricultural and Tourism Performance. Scientific Papers Ser. Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development, 21(1), 361-368.
  • Hatipoğlu, B. (2016). Bölgesel Turizmde Coğrafi İşaretli Yiyecek İçeceklerin Yeri: Tramep Proje Örneği. İçinde, Ö. Bardakoğlu ve V. Tecim (Ed.), Bölgesel Turizm, ss. 80-91, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi, İzmir.
  • Hazarhun, E., & Tepeci, M. (2018). Coğrafi işarete sahip olan yöresel ürün ve yemeklerin Manisa’nın gastronomi turizminin gelişimine katkısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), 371-389.
  • İçli, G. E., & Vural, B. B. (2011). Kırklareli İlinin Sosyoekonomik Kalkınmasında Mekan (Şehir) Pazarlamasının Rolü. Trakya University Journal of Social Science, 13(1): 140-154.
  • Jaelani, A. K., Handayani, I. G., & Karjoko, L. (2020). Development Of Tourim Based On Geographic Indication Towards To Welfare State. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(3), 1227-1234.
  • Jansen, H. (2007). Systematiek En Toepassing Van De Kwalitatieve Survey. In L. PLBJ & H. Tco (Eds.), Kwalitatief Onderzoek: Praktische Methoden Voor De Medische Praktijk. [Systematics And Implementation Of The Qualitative Survey (Pp. 27–41). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
  • Karaca, O. B., & Karacaoğlu, S. (2016). Kültür, Din ve Yemek Etkileşimi Çerçevesinde Arap Mutfağinin Kavramsal Olarak İncelenmesi: Adana İli Örneği. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 561-584. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.280805
  • Karakulak, Ç. (2016). Coğrafi İşaretleme Yoluyla Gastronomik Kimlik Oluşturma ve Gastronomik Kimliğin Destinasyon Pazarlamasındaki Rolü: Trakya Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kargiglioğlu, Ş., & Ayyıldız, S. (2018). Mutfak Kültürünün Sürdürülebilirliği Bakımından Yöresel Yiyeceklerin Menülerde Yer Alma Düzeyi: Sinop Ölçeğinde Bir Araştırma. The Journal of Academic Social Science, 86(86), 346-355. https://doi.org/10.16992/ASOS.14596
  • Kargiglioğlu, Ş., Bayram, G. E., & Çetin, Y. (2019). Gastronomi Turlarının Coğrafi İşaretli Ürünler Aracılığı ile Oluşturulması: Batı Karadeniz Turları Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 624-639. https://doi.org/10.32958/gastoria.585792
  • Keskin, H. (2019). Coğrafi İşaretli Yöresel Gıdaların Turistik Destinasyon Pazarlamasına Etkileri–Balıkesir İli Örneği, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Kılıç, İ. H., Polat, I., Başaranlar, B., & Çakar, Ş. (2013). Malatya Mutfak ve Yemek Kültürü. Malatya: Malatya Valiliği Malatya Kitaplığı Yayınları Kültür ve Sanat Dizisi / 5.
  • Kızılarslan-Hançer, Ç., Sevgi, E., Akkaya, M., & Altundağ-Çakır, E. (2019). As a Living Culture of Traditional Herbal Coffee in Türkiye: Chickpea Coffee. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(1), 239-247. https://doi.org/10.29130/dubited.435752
  • Kültür Portalı (2007). Tarsus Şalgamı. Erişim Adresi: https://www.kulturportali.Gov.Tr/Portal/Tarsussalgami Erişim Tarihi: 13.02.2024
  • Kültür Portalı (2022). Zahter Çayı. Erişim Adresi: https://www.kulturportali.gov.tr/portal/antep-zahter-cayi---gaziantep-zahter-cayi Erişim Tarihi: 20.01.2024
  • Li, Q., Li, X., Chen, W., Su, X., & Yu, R. (2020). Involvement, Place Attachment, and Environmentally Responsible Behaviour Connected With Geographical İndication Products. Tourism Geographies, 1-26. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1826569
  • Mercan, Ş. O., & Üzülmez, M. (2014). Coğrafi İşaretlerin Bölgesel Turizm Gelişimindeki Önemi: Çanakkale İli Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 67-94.
  • Narciso, A., Barzini, S. A., & Di Nuzzo, A. (2020). Discovering Neverland: São Tomé And Príncipe And The Development Of The Agricultural Heritage Of A Multi-Ethnic Population. Journal Of Agriculture and Environment for International Development- JAEID, 114(2), 63-84. https://doi.org/10.12895/jaeid.20202.1376
  • Oğuz, Z. (2016). Yerel Değerlerin Turizm Ürününe Dönüştürülmesinde Coğrafi İşaretlerin Kullanımı: Siirt İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Mardin Artuklu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mardin.
  • Oledinma, A., & Roper, S. (2021). Tradition (re-)defined: Farm Factory Trade-offs in the Definition of Geographical Indications, the Case of Three Counties Şıra. Journal of Rural Studies, 84, 12-21. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2021.03.005
  • Orhan, A. (2010). Yerel Değerlerin Turizm Ürününe Dönüştürülmesinde Coğrafi İşaretlerin Kullanımı: İzmit Pişmaniyesi Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(2), 243-254.
  • Örnek, A. (2022). Kahve ve Türkiye’de Kahve Kültürü. Ankara: Çizgi Kitapevi.
  • Öz, H. & Dönmez, B. (2018). Yerel Gıda ve Coğrafi İşaretleme Kapsamında Süryani Şarabının Değerlendirilmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2) , 260-269. https://doi.org/10.32572/guntad.346866
  • Özcan, C. (2009). Semizotu, Isirgan Otu, Menengiç ve Kuşburnu Gibi Tıbbi ve Aromatik Bitkilerde Flavonollerin Hplc-Ms İle Tayini. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi.
  • Pamukçu, H., Saraç, Ö., Aytuğar, S., & Sandıkçı, M. (2021). The Effects of Local Food and Local Products with Geographical Indication on the Development of Tourism Gastronomy. Sustainability, 13, 6692. https://doi.org/10.3390/su13126692
  • Pekerşen, Y., & Ayaz, E. Ü. (2020). Akademisyenlerin Yöresel Yemeklerin Sürdürülebilirliğinde İthal Gıda Ürünü Kullanımı Konusundaki Görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 742-777. https://doi.org/10.14520/adyusbd.597244
  • Rize Ticaret Borsası (2023). Erişim Adresi: https://www.rtb.org.tr/tr/rize-cayi Erişim Tarihi: 28.02.2024.
  • Saatçi, G. (2019). Coğrafi İşaretli Yiyeceklerin Tanıtım Unsuru Olarak Yöresel Yemekler Kapsamında. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 7(1), 358-374. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.367
  • Sabur, D. G., & Güneş, S. G. (2023). Kayseri örneğinde sürdürülebilir gastronomi turizmi ve coğrafi işaretli ürünler. Tourism and Recreation, 5(2), 138-152. https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1351137
  • Say, D., & Ballı, E. (2012). Şalgam Suyunun (Şalgam) Özellikleri ve Adana Bölgesi’nin Gastronomi Turizmindeki Önemi, II. Disiplinlerarası Turizm Araştırmaları Kongresi, 612, 620.
  • Saygılı, D., Demirci, H., & Samav, U. (2020). Coğrafi İşaretli Türkiye Peynirleri. Aydın Gastronomy, 4(1), 11-21.
  • Suh, J., & MacPherson, A. (2007). The Impact of Geographical İndication on The Revitalisation of A Regional Economy: A Case Study Of “Boseong” Green Tea. Area, 39(4), 518-527. https://doi.org/10.1111/j.1475-4762.2007.00765.x
  • Süren, T., & Kızıleli, M. (2021). Geleneksel Türk İçecekleri. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 24(1), 46-71. https://doi.org/10.34189/tfd.24.01.003
  • Şahin, H., & Güçlütürk, G. (2022). İzmir’de Yöresel ve Coğrafi İşaretli Yiyecek ve İçeceklerin Menülerde Yer Verilme Durumu. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(4), 1180-1198. https://doi.org/10.26677/TR1010.2022.1145
  • Şimşek, A. & Güleç, E. (2020). Gastronomi Turizmi Kapsamında Coğrafi İşaretli Ürün: Elazığ Orciği. Aydın Gastronomy, 4(2), 73-8100. https://doi.org/10.17932/IAU.GASTRONOMY.2017.016/gastronomy_v04i2002
  • Tarım ve Orman Bakanlığı (2005). Türk Gıda Kodeksi Distile Alkollü İçkiler Tebliği (Tebliğ No: 2005/11). Https://Www.Resmigazete.Gov.Tr/Eskiler/2005/03/20050316-3.Htm#:~:Text=Rak%C4%B1n%C4%B1n%3b,E%C5%9fit%20veya%20daha%20fazla%20olmal%C4%B1d%C4%B1r
  • Toklu, İ. T., Ustaahmetoğlu, E., & Küçük, H. Ö. (2016). Tüketicilerin coğrafi işaretli ürün algısı ve daha fazla fiyat ödeme isteği: yapısal eşitlik modellemesi yaklaşımı. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 23(1), 145-161. https://doi.org/10.18657/yecbu.06210
  • Türkiye Patent Enstitüsü (TPE) (2022). Malatya Acılı Ayran. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/Geographicalsigns/A635c7ce-5d77-45af-B10f-2780f4e2d6bd.Pdf Erişim Tarihi: 13.02.2024
  • TPE. (2009) Rakı. Erişim Adresi Https://Ci.Turkpatent.Gov.Tr/Files/Geographicalsigns/9ae573d4-621e-46e9-Bc90-4d79fc84c17f.Pdf Erişim Tarihi: 12.02.2024
  • TPE. (2020a). Adana Şalgamı. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/Geographicalsigns/A318c80f-F902-46c6-956f-1ed540f6f8b9.Pdf f Erişim Tarihi: 13.02.2024
  • TPE. (2020b). Adana Aşlama. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/Geographicalsigns/7ef4867e-6b7a-40d2-9e6c-Da22ccc07716.Pdf Erişim Tarihi: 13.02.2024
  • TPE. (2021) Bucak Salebi. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/becc48dd-46f0-4338-9161-ae09b42adbe9.pdf Erişim Tarihi: 12.02.2024
  • TPE. (2021a). Konya Reyhan Şerbeti. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/Geographicalsigns/7fdf0ff9-0980-4a73-9e39-Dd702ab57ffd.Pdf Erişim Tarihi: 13.02.2024
  • TPE. (2021b). Bursa Üzüm Şırası. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/Geographicalsigns/Ce2f8191-26ea-4297-9853-A69e563d81b9.Pdf Erişim Tarihi: 13.02.2024
  • TPE. (2021c). Velimeşe Bozası. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/b1f004a7-e5d9-4e74-a9a4-42de0806fafe.pdf Erişim Tarihi: 13.02.2024 TPE. (2023) Bademli Koruk Şerbeti. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/1dc98d58-9cae-47e8-be60-9d6919783d9e.pdf Erişim Tarihi: 10.02.2024.
  • TPE. (2024a) Coğrafi İşaret Kavramı. Erişim Adresi: https://www.turkpatent.gov.tr/cografi-isaret Erişim Tarihi: 10.02.2014
  • TPE. (2024b) Mahreç İşareti Kavramı. Erişim Adresi: https://www.turkpatent.gov.tr/cografi-isaret Erişim Tarihi: 11.02.2024
  • Türk Gıda Kodeksi. (2005). Türk Gıda Kodeksi Distile Alkollü İçkiler Tebliği (Tebliğ No:2005/11). https://Www.Resmigazete.Gov.Tr/Eskiler/2005/03/20050316-3.Htm Erişim Tarihi: 10.02.2024
  • Yaylacı, S., & Mertol, H. (2021). Coğrafi işaretli ürünler ve gastronomik lezzetler: Tokat örneği. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 313-334. https://doi.org/10.31463/aicusbed.891301
  • Yazıcıoğlu, İ., Işın, A., & Yalçın, E. (2019). Coğrafi işaretli ürünlerin gastronomi turizmi kapsamında değerlendirilmesi: Akdeniz bölgesi örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 861-871. https://doi.org/10.32958/gastoria.571657
  • Yenipınar, U., Köşker, H., & Karacaoğlu, S. (2014). Turizmde Yerel Yiyeceklerin Önemi ve Coğrafi İşaretleme: Van Otlu Peyniri. The. Journal of Tourism And Gastronomy Studies, 13, 23.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, E., & Ük, Z. Ç. (2021). Turizm İşletme Belgeli Yiyecek İçecek İşletmelerinin Menülerinde Coğrafi İşaretli Ürünlerin Yer Alma Düzeyi: Ankara İli Örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 384-405. https://doi.org/10.32572/guntad.952500
  • Yılmaz, E., Canbolat, C., & Ük, Z. Ç. (2021). Üreticilerin Bakış Açısından Coğrafi İşaretli Bir Yiyecek: Beypazarı Kurusunun Değerlendirilmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 145-166. https://doi.org/10.17336/igusbd.565312
  • Yılmaz, M. A. (2019). Geleneksel bir Sohbet Toplantısı: Kürsü Başı Sohbetleri. ZfWt 11(1), 7-21.
  • Yılmaz, P. (2012). Menengiçten Şuruba: Gaziantep'te İçecek Kültürü. Folklor/Edebiyat, 18(69), 25-39.
  • Yurt, İ. (2024). Bölgelerin Pazarlama Faaliyetlerinde Coğrafi İşaretli Ürünlerin Etkisinin İncelenmesi: Karabük Eskipazar Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 16(3), 1905-1919. https://doi.org/10.20491/isarder.2024.1892

Gastronomi mirası coğrafi işaretli içeceklere turizm akademisyenlerinin bakış açısı

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 246 - 261, 31.12.2024
https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1435711

Öz

Türkiye'de Türk Patent Enstitüsü tarafından hayata geçirilen Coğrafi İşaret, belirli bir nitelik veya özellikle öne çıkan ürünleri kapsayan ve bu ürünleri bir yöre, bölge veya şehirle özdeşleştiren bir uygulamadır. Bu araştırma turizm alanlarındaki akademisyenlerin coğrafi işaretli içecekler hakkındaki bilgi düzeylerini ve tüketim durumlarını değerlendirmek amacıyla Karabük Üniversitesi Safranbolu Turizm Fakültesi'nde aktif olarak görev yapan akademisyen katılımcılarla gerçekleştirilmiştir. Akademisyenlerin belirlenmesinde kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Katılımcı grubundan (n:13) veri toplamak için derinlemesine görüşme tekniği kullanılmıştır. Daha önce yapılan benzer çalışmalarda kullanılmış sorular derlenerek yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve kullanılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz ile değerlendirilmiştir. Bulgulara göre coğrafi işaretli içeceklerin bilinirliği konusunda bölümler arasında farklılıklar tespit edilmiştir. Coğrafi işaretli içeceklerin bilinirliliğinin ve tüketim sıklığının Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümünde görev olan akademisyenlerde daha fazla olduğu görülmüştür. Bu akademisyenlerin uygulamalı ve teorik olarak bilgi sahibi oldukları ve kültür bazında da içeceklerin tarihi ile ilgili yorumlar yapabildikleri tespit edilmiştir. Katılımcıların çoğunluğu Coğrafi işaret kavramının destinasyonlara, ziyaret motivasyonlarına ve ürün farkındalığına olumlu katkı sağlayacağını belirtirken, bazı katılımcıların Türkiye’nin bu ürünleri pazarlama, dağıtım ve tutundurma konusunda başarılı olamadığını belirttikleri görülmüştür. Bu nedenle de bazı içecekleri kendilerinin de bilmediklerini düşündüklerini açıklamaları bu konuya daha fazla önem verilmesi gerektiği sonucunu ortaya çıkarmıştır. Ayrıca turizm alanında hizmet veren birimlere personel yetiştirilmesini sağlayan turizm bu eğitim alanlarında gastronomi alanındaki bilimi hakkındaki eğitimlerin geliştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmaktadır.

Etik Beyan

Bu çalışmada kullanılan anket yöntemi için Karabük Üniversitesi Etik Kurulu’ndan 29/12/2023 tarihli ve 2023/09 nolu toplantısında 34 sıra sayılı kararı ile izin alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Yoktur.

Kaynakça

  • Acar, Y. (2018). Türkiye’deki Coğrafi İşaretli Ürünlerin Destinasyon Markalaması Kapsamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2), 163-177.
  • Akbudak, Z., & Turgay, Ö. (2022, Mart 21-22). Kahramanmaraş’ta Üretilen Yöresel ve Endüstriyel Gıdalar. Bursa: 12. Gıda Mühendisliği Öğrenci Kongresi.
  • Akdağmadeni Belediyesi. (2018, Ocak). Akdağmadeni Salebi. Erişim Adresi: https://www.akdagmadeni.bel.tr/akdagmadeni-salebi-s62.html Erişim Tarihi: 20.01.2024.
  • Aksoy, M., & Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 3(3), 79-89.
  • Aktaş, A. C., Akgül, O., & Gökdemir, S. (2023). Turist Rehberlerinin Coğrafi İşaretli Ürünlere Yönelik Farkındalıkları. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 2023, 6(2), 738-755. https://doi.org/10.33083/joghat.2023.297
  • Ayaz, N., Kırmızıkuşak, D., & Uslu, A. N. (2021). Yöresel yemeklerin tanıtımı: Valilik ve belediye web siteleri üzerine bir içerik analizi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(2), 213-233. https://doi.org/10.32958/gastoria.911186
  • Aydın, D. Ç., Dalkılıç, N., Dursun, F., Akça, B. Ö., & Melikoğlu, Y. (2020). Diyarbakır’ın Tarihi Sesleri Diyarbakır Suriçi Bölgesin'de Akustik Mirasın Belgelenmesi ve Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 2088-2099. https://doi.org/10.17755/esosder.560930
  • Aydoğan, B. (2010). Ülkü Tamer'in Alleben Anıları ile Alleben Öykülerindeki Antep. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 183-195.
  • Busetto, L., Wick, W., & Gumbinger, C. (2020). How To Use and Assess Qualitative Research. Neurological Research And Practice, 2(14), 2-10. https://doi.org/10.1186/s42466-020-00059-z
  • Çavuş, O., & Eker, Ş. (2022). Coğrafi işaretli ürünlerin sürdürülebilir gastronomi turizmi bağlamında değerlendirilmesi: Bolu Kanlıca Mantarı, Mengen örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 303-320. https://doi.org/10.26677/TR1010.2022.953
  • De La Torre, G. M. V., Fernández, E. M., & Pérez Naranjo, L. M. (2014). Gastronomic Tourism, Protected Designations Of Origin and Rural Development in Andalusia: Present situation. Boletin de La Asociacion de Geografos Espanoles, 65, 437-439.
  • Denk, E., & Bilici, N. S. (2022). Yerel Halkın Coğrafi İşaretler ve Etiketleri Hakkındaki Görüşlerinin Analizi. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Alanında Uluslararası Araştırmalar XIX, Nedim Sarıgüzel, Editör, Eğitim Yayınevi, Konya, ss.119-153.
  • Dikici, A., Koluman, A. & Aktaş, R. (2012). Gıdaların Coğrafi İşaretlenmesi, İstanbul Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 39(1), 136-138.
  • Dobooğlu, H. & Çınar, İ. (2012). Liyofilizasyonun Karadut Morus Nigra Kurutmadaki Potansiyelinin Belirlenmesi. Akademik Gıda, 10(2), 40-47.
  • Doğanlı, B. (2020). Coğrafi işaret, markalaşma ve kırsal turizm ilişkileri. Journal of Human and Social Sciences, 3(2), 525-541.
  • Duman, S. (2019). Kastamonu’ya Gelen Kayak Turistlerinin Coğrafi İşaretli Ürün Algısı. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Durlu-Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S. & Can, A. (2013). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Hareketliliğinde Coğrafi İşaretlemenin Rolü. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(1), 13-20. https://hdl.handle.net/20.500.12462/4523
  • Düzce Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2020, Şubat) Düzce Şırası. Erişim Adresi https://duzce.ktb.gov.tr/TR-281935/duzce-sirasi.html Erişim Tarihi: 12.02.2024.
  • Ekinci, E., & İlkay, G. Ö. K. (2022). Giresun’a Ait Coğrafi İşaretli Görele Dondurmasının Tüketiciler Tarafından Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 6(2), 339-356.
  • Eren, F. Y., & Sezgin, A. C. (2022). Kapadokya Bölgesine Gelen Ziyaretçilerin Coğrafi İşaretli Ürünleri Bilme Durumlarının Gastronomik Destinasyon Algısı Üzerindeki Etkisi. Aydın Gastronomy, 6(2),201-217. https://doi.org/10.17932/IAU.GASTRONOMY.2017.016/gastronomy_v06i2008
  • Ghosh, P. (2016). Geographical Indications: A Corner Stone In Poverty Alleviation and Em Powerment In The Indian Himalayan Region. National Academy Science Letters, 39(4), 307- 309. https://doi.org/10.1007/s40009-016-0464-y
  • Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitati& Research, (U.S.A.) and London: Aldine Transaction.
  • Glesne, C. (2015). Nitel Araştırmaya Giriş. (Çeviri Editörleri Ali, Aksoy, Pelin Yalçınoğlu). (5. Baskı). Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Gökdemir, S., Aktaş, A. C., & Akgül, O., (2021). Turist Rehberlerinin Coğrafi İşaretlere Yönelik Farkındalıkları. IV. Ulusal Turist Rehberliği Kongresi (pp.2-6). Mersin, Türkiye.
  • Gökdeniz, A., Erdem, B., Dinç, Y. & Çelik, S. U. (2015). Gastronomi Turizmi: Ayvalık’ta Yerli Turistler Üzerinde Görgül Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(1), 14-29. https://hdl.handle.net/20.500.12462/4024
  • Güleç, H., & Cömert, M. (2022). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Yiyecek İçecek işletmeleri Gözünden Değerlendirilmesi: Ankara Örneği (Evaluation of Geographically Indicated Products in Terms of Food and Beverage Businesses; Example of Ankara). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 10(3), 2144-2165. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.1086
  • Hadelan, L., Jež Rogelj, M., Mikuš, O., Prišenk, J., & Zrakić Sušsac, M. (2021). Food Geo graphical Indication in Enhancing Agricultural and Tourism Performance. Scientific Papers Ser. Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development, 21(1), 361-368.
  • Hatipoğlu, B. (2016). Bölgesel Turizmde Coğrafi İşaretli Yiyecek İçeceklerin Yeri: Tramep Proje Örneği. İçinde, Ö. Bardakoğlu ve V. Tecim (Ed.), Bölgesel Turizm, ss. 80-91, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi, İzmir.
  • Hazarhun, E., & Tepeci, M. (2018). Coğrafi işarete sahip olan yöresel ürün ve yemeklerin Manisa’nın gastronomi turizminin gelişimine katkısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), 371-389.
  • İçli, G. E., & Vural, B. B. (2011). Kırklareli İlinin Sosyoekonomik Kalkınmasında Mekan (Şehir) Pazarlamasının Rolü. Trakya University Journal of Social Science, 13(1): 140-154.
  • Jaelani, A. K., Handayani, I. G., & Karjoko, L. (2020). Development Of Tourim Based On Geographic Indication Towards To Welfare State. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(3), 1227-1234.
  • Jansen, H. (2007). Systematiek En Toepassing Van De Kwalitatieve Survey. In L. PLBJ & H. Tco (Eds.), Kwalitatief Onderzoek: Praktische Methoden Voor De Medische Praktijk. [Systematics And Implementation Of The Qualitative Survey (Pp. 27–41). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
  • Karaca, O. B., & Karacaoğlu, S. (2016). Kültür, Din ve Yemek Etkileşimi Çerçevesinde Arap Mutfağinin Kavramsal Olarak İncelenmesi: Adana İli Örneği. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 561-584. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.280805
  • Karakulak, Ç. (2016). Coğrafi İşaretleme Yoluyla Gastronomik Kimlik Oluşturma ve Gastronomik Kimliğin Destinasyon Pazarlamasındaki Rolü: Trakya Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kargiglioğlu, Ş., & Ayyıldız, S. (2018). Mutfak Kültürünün Sürdürülebilirliği Bakımından Yöresel Yiyeceklerin Menülerde Yer Alma Düzeyi: Sinop Ölçeğinde Bir Araştırma. The Journal of Academic Social Science, 86(86), 346-355. https://doi.org/10.16992/ASOS.14596
  • Kargiglioğlu, Ş., Bayram, G. E., & Çetin, Y. (2019). Gastronomi Turlarının Coğrafi İşaretli Ürünler Aracılığı ile Oluşturulması: Batı Karadeniz Turları Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 624-639. https://doi.org/10.32958/gastoria.585792
  • Keskin, H. (2019). Coğrafi İşaretli Yöresel Gıdaların Turistik Destinasyon Pazarlamasına Etkileri–Balıkesir İli Örneği, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Kılıç, İ. H., Polat, I., Başaranlar, B., & Çakar, Ş. (2013). Malatya Mutfak ve Yemek Kültürü. Malatya: Malatya Valiliği Malatya Kitaplığı Yayınları Kültür ve Sanat Dizisi / 5.
  • Kızılarslan-Hançer, Ç., Sevgi, E., Akkaya, M., & Altundağ-Çakır, E. (2019). As a Living Culture of Traditional Herbal Coffee in Türkiye: Chickpea Coffee. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(1), 239-247. https://doi.org/10.29130/dubited.435752
  • Kültür Portalı (2007). Tarsus Şalgamı. Erişim Adresi: https://www.kulturportali.Gov.Tr/Portal/Tarsussalgami Erişim Tarihi: 13.02.2024
  • Kültür Portalı (2022). Zahter Çayı. Erişim Adresi: https://www.kulturportali.gov.tr/portal/antep-zahter-cayi---gaziantep-zahter-cayi Erişim Tarihi: 20.01.2024
  • Li, Q., Li, X., Chen, W., Su, X., & Yu, R. (2020). Involvement, Place Attachment, and Environmentally Responsible Behaviour Connected With Geographical İndication Products. Tourism Geographies, 1-26. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1826569
  • Mercan, Ş. O., & Üzülmez, M. (2014). Coğrafi İşaretlerin Bölgesel Turizm Gelişimindeki Önemi: Çanakkale İli Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 67-94.
  • Narciso, A., Barzini, S. A., & Di Nuzzo, A. (2020). Discovering Neverland: São Tomé And Príncipe And The Development Of The Agricultural Heritage Of A Multi-Ethnic Population. Journal Of Agriculture and Environment for International Development- JAEID, 114(2), 63-84. https://doi.org/10.12895/jaeid.20202.1376
  • Oğuz, Z. (2016). Yerel Değerlerin Turizm Ürününe Dönüştürülmesinde Coğrafi İşaretlerin Kullanımı: Siirt İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Mardin Artuklu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mardin.
  • Oledinma, A., & Roper, S. (2021). Tradition (re-)defined: Farm Factory Trade-offs in the Definition of Geographical Indications, the Case of Three Counties Şıra. Journal of Rural Studies, 84, 12-21. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2021.03.005
  • Orhan, A. (2010). Yerel Değerlerin Turizm Ürününe Dönüştürülmesinde Coğrafi İşaretlerin Kullanımı: İzmit Pişmaniyesi Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(2), 243-254.
  • Örnek, A. (2022). Kahve ve Türkiye’de Kahve Kültürü. Ankara: Çizgi Kitapevi.
  • Öz, H. & Dönmez, B. (2018). Yerel Gıda ve Coğrafi İşaretleme Kapsamında Süryani Şarabının Değerlendirilmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2) , 260-269. https://doi.org/10.32572/guntad.346866
  • Özcan, C. (2009). Semizotu, Isirgan Otu, Menengiç ve Kuşburnu Gibi Tıbbi ve Aromatik Bitkilerde Flavonollerin Hplc-Ms İle Tayini. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi.
  • Pamukçu, H., Saraç, Ö., Aytuğar, S., & Sandıkçı, M. (2021). The Effects of Local Food and Local Products with Geographical Indication on the Development of Tourism Gastronomy. Sustainability, 13, 6692. https://doi.org/10.3390/su13126692
  • Pekerşen, Y., & Ayaz, E. Ü. (2020). Akademisyenlerin Yöresel Yemeklerin Sürdürülebilirliğinde İthal Gıda Ürünü Kullanımı Konusundaki Görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 742-777. https://doi.org/10.14520/adyusbd.597244
  • Rize Ticaret Borsası (2023). Erişim Adresi: https://www.rtb.org.tr/tr/rize-cayi Erişim Tarihi: 28.02.2024.
  • Saatçi, G. (2019). Coğrafi İşaretli Yiyeceklerin Tanıtım Unsuru Olarak Yöresel Yemekler Kapsamında. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 7(1), 358-374. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.367
  • Sabur, D. G., & Güneş, S. G. (2023). Kayseri örneğinde sürdürülebilir gastronomi turizmi ve coğrafi işaretli ürünler. Tourism and Recreation, 5(2), 138-152. https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1351137
  • Say, D., & Ballı, E. (2012). Şalgam Suyunun (Şalgam) Özellikleri ve Adana Bölgesi’nin Gastronomi Turizmindeki Önemi, II. Disiplinlerarası Turizm Araştırmaları Kongresi, 612, 620.
  • Saygılı, D., Demirci, H., & Samav, U. (2020). Coğrafi İşaretli Türkiye Peynirleri. Aydın Gastronomy, 4(1), 11-21.
  • Suh, J., & MacPherson, A. (2007). The Impact of Geographical İndication on The Revitalisation of A Regional Economy: A Case Study Of “Boseong” Green Tea. Area, 39(4), 518-527. https://doi.org/10.1111/j.1475-4762.2007.00765.x
  • Süren, T., & Kızıleli, M. (2021). Geleneksel Türk İçecekleri. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 24(1), 46-71. https://doi.org/10.34189/tfd.24.01.003
  • Şahin, H., & Güçlütürk, G. (2022). İzmir’de Yöresel ve Coğrafi İşaretli Yiyecek ve İçeceklerin Menülerde Yer Verilme Durumu. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(4), 1180-1198. https://doi.org/10.26677/TR1010.2022.1145
  • Şimşek, A. & Güleç, E. (2020). Gastronomi Turizmi Kapsamında Coğrafi İşaretli Ürün: Elazığ Orciği. Aydın Gastronomy, 4(2), 73-8100. https://doi.org/10.17932/IAU.GASTRONOMY.2017.016/gastronomy_v04i2002
  • Tarım ve Orman Bakanlığı (2005). Türk Gıda Kodeksi Distile Alkollü İçkiler Tebliği (Tebliğ No: 2005/11). Https://Www.Resmigazete.Gov.Tr/Eskiler/2005/03/20050316-3.Htm#:~:Text=Rak%C4%B1n%C4%B1n%3b,E%C5%9fit%20veya%20daha%20fazla%20olmal%C4%B1d%C4%B1r
  • Toklu, İ. T., Ustaahmetoğlu, E., & Küçük, H. Ö. (2016). Tüketicilerin coğrafi işaretli ürün algısı ve daha fazla fiyat ödeme isteği: yapısal eşitlik modellemesi yaklaşımı. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 23(1), 145-161. https://doi.org/10.18657/yecbu.06210
  • Türkiye Patent Enstitüsü (TPE) (2022). Malatya Acılı Ayran. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/Geographicalsigns/A635c7ce-5d77-45af-B10f-2780f4e2d6bd.Pdf Erişim Tarihi: 13.02.2024
  • TPE. (2009) Rakı. Erişim Adresi Https://Ci.Turkpatent.Gov.Tr/Files/Geographicalsigns/9ae573d4-621e-46e9-Bc90-4d79fc84c17f.Pdf Erişim Tarihi: 12.02.2024
  • TPE. (2020a). Adana Şalgamı. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/Geographicalsigns/A318c80f-F902-46c6-956f-1ed540f6f8b9.Pdf f Erişim Tarihi: 13.02.2024
  • TPE. (2020b). Adana Aşlama. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/Geographicalsigns/7ef4867e-6b7a-40d2-9e6c-Da22ccc07716.Pdf Erişim Tarihi: 13.02.2024
  • TPE. (2021) Bucak Salebi. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/becc48dd-46f0-4338-9161-ae09b42adbe9.pdf Erişim Tarihi: 12.02.2024
  • TPE. (2021a). Konya Reyhan Şerbeti. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/Geographicalsigns/7fdf0ff9-0980-4a73-9e39-Dd702ab57ffd.Pdf Erişim Tarihi: 13.02.2024
  • TPE. (2021b). Bursa Üzüm Şırası. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/Geographicalsigns/Ce2f8191-26ea-4297-9853-A69e563d81b9.Pdf Erişim Tarihi: 13.02.2024
  • TPE. (2021c). Velimeşe Bozası. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/b1f004a7-e5d9-4e74-a9a4-42de0806fafe.pdf Erişim Tarihi: 13.02.2024 TPE. (2023) Bademli Koruk Şerbeti. Erişim Adresi: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/1dc98d58-9cae-47e8-be60-9d6919783d9e.pdf Erişim Tarihi: 10.02.2024.
  • TPE. (2024a) Coğrafi İşaret Kavramı. Erişim Adresi: https://www.turkpatent.gov.tr/cografi-isaret Erişim Tarihi: 10.02.2014
  • TPE. (2024b) Mahreç İşareti Kavramı. Erişim Adresi: https://www.turkpatent.gov.tr/cografi-isaret Erişim Tarihi: 11.02.2024
  • Türk Gıda Kodeksi. (2005). Türk Gıda Kodeksi Distile Alkollü İçkiler Tebliği (Tebliğ No:2005/11). https://Www.Resmigazete.Gov.Tr/Eskiler/2005/03/20050316-3.Htm Erişim Tarihi: 10.02.2024
  • Yaylacı, S., & Mertol, H. (2021). Coğrafi işaretli ürünler ve gastronomik lezzetler: Tokat örneği. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 313-334. https://doi.org/10.31463/aicusbed.891301
  • Yazıcıoğlu, İ., Işın, A., & Yalçın, E. (2019). Coğrafi işaretli ürünlerin gastronomi turizmi kapsamında değerlendirilmesi: Akdeniz bölgesi örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 861-871. https://doi.org/10.32958/gastoria.571657
  • Yenipınar, U., Köşker, H., & Karacaoğlu, S. (2014). Turizmde Yerel Yiyeceklerin Önemi ve Coğrafi İşaretleme: Van Otlu Peyniri. The. Journal of Tourism And Gastronomy Studies, 13, 23.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, E., & Ük, Z. Ç. (2021). Turizm İşletme Belgeli Yiyecek İçecek İşletmelerinin Menülerinde Coğrafi İşaretli Ürünlerin Yer Alma Düzeyi: Ankara İli Örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 384-405. https://doi.org/10.32572/guntad.952500
  • Yılmaz, E., Canbolat, C., & Ük, Z. Ç. (2021). Üreticilerin Bakış Açısından Coğrafi İşaretli Bir Yiyecek: Beypazarı Kurusunun Değerlendirilmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 145-166. https://doi.org/10.17336/igusbd.565312
  • Yılmaz, M. A. (2019). Geleneksel bir Sohbet Toplantısı: Kürsü Başı Sohbetleri. ZfWt 11(1), 7-21.
  • Yılmaz, P. (2012). Menengiçten Şuruba: Gaziantep'te İçecek Kültürü. Folklor/Edebiyat, 18(69), 25-39.
  • Yurt, İ. (2024). Bölgelerin Pazarlama Faaliyetlerinde Coğrafi İşaretli Ürünlerin Etkisinin İncelenmesi: Karabük Eskipazar Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 16(3), 1905-1919. https://doi.org/10.20491/isarder.2024.1892
Toplam 84 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yöresel Mutfaklar, Geleneksel Yemek, Gastronomi Turizmi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özlem Özer Altundağ 0000-0001-7117-6335

Sena Atik 0000-0002-5384-1757

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2024
Kabul Tarihi 3 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özer Altundağ, Ö., & Atik, S. (2024). Gastronomi mirası coğrafi işaretli içeceklere turizm akademisyenlerinin bakış açısı. Tourism and Recreation, 6(2), 246-261. https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1435711