Okulları çocuk hakları temelli bir
yapıya ulaştırmak için öncelikle ihtiyacın ortaya konulması, bunu sağlayabilmek
için ise geçerli ve güvenilir ölçme araçlarının geliştirilmesi gerekmektedir.
Bu doğrultuda, araştırmada Çocuk Hakları Temelli Okul Ölçeği’nin (ÇHTOÖ’nün)
geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Gaziantep İli’nde
bulunan küme örnekleme yöntemiyle seçilmiş 18 ilkokulda görev yapmakta olan 700
sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Ölçeğin yapı geçerliliğine ilişkin kanıtlar
Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile elde
edilmiştir. AFA sonucunda, 26 madde ve beş faktörden oluşan ölçek yapısına
ulaşılmıştır. Belirlenen beş faktörün ise toplam varyansın %76.823’ünü açıkladığı saptanmıştır. AFA
sonucunda elde edilen yapının geçerliliğini kontrol etmek için ise DFA
gerçekleştirilmiştir. DFA uyum indekslerinden GFI (.90), AGFI (.88) ve
NFI’nın (.91) kabul edilebilir, X2/sd(CMIN/df) (1.722), CFI (.96), IFI (.96), RMSEA
(.045), SRMR’in (.030) ise mükemmel uyum düzeyinde oldukları belirlenmiştir.
Güvenirlik çalışmaları kapsamında ölçeğin Cronbach Alfa (iç tutarlık)
güvenirlik katsayıları, testi yarılama güvenirliği, madde toplam korelasyonları
ve madde ayırt edicilik değerleri incelenmiştir. Ölçeğin tamamına ilişkin Cronbach Alfa değeri
.924 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin alt
faktörlerine ilişkin Cronbach Alfa değerleri ise sırasıyla koruma-destekleme
.960, öğretme-öğrenme süreci .940, ilişkiler-iletişim .864, çevresel düzenlemeler
.945 ve kurallar-işbirliği .841 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak,
okullardaki çevresel, yönetimsel ve sosyal yapıların çocuk hakları açısından
analiz edilmesi amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracına ulaşıldığı söylenebilir.
Çocuk hakları çocuk hakları eğitimi ölçek geliştirme doğrulayıcı faktör analizi
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 1 |