Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ULUSLARARASI ÖĞRENCİLER İÇİN AKADEMİK TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİ

Yıl 2024, , 982 - 998, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1407755

Öz

Bu çalışmada üst düzey düşünme becerileri ve bilişsel alan basamakları açısından yabancılar öğrenciler için akademik Türkçe öğretimi kapsamındaki 4 ders kitabında yer alan etkinliklerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Durum çalışması desenine uygun araştırma süreci yürütülmüştür. Veriler betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre, bilişsel alan bakımından etkinlikler; Uluslararası Öğrenciler için Sosyal Bilimlerde Akademik Türkçe 1 (USAT 1)’de alt basamaklar %89, üst basamaklar %22; Uluslararası Öğrenciler için Sosyal Bilimlerde Akademik Türkçe 2 (USAT 2)’de bu oranlar %93, %7; Uluslararası Öğrenciler için Fen ve Sağlık Bilimlerinde Akademik Türkçe 3 (UFSAT)’te %82, %18; Akademik Türkçe (AT) sosyal bilimler bölümünde %92, %8; AT fen bilimleri bölümünde %90, %10 şeklindedir. Bilişsel alan üst basamaklarında yeteri kadar etkinlik bulunmamaktadır. Üst düzey düşünme becerileri açısından bakıldığında, USAT 1’de temel düşünme becerileri %99, üst düzey düşünme becerileri %1; USAT 2’de bu, %100, %0; UFSAT’ta %5, %95; AT sosyal bilimler bölümünde %99, %1; AT fen bilimleri bölümünde %99, %1; oranındadır. Akademik Türkçe ders kitapları üst düzey düşünme becerilerini kazandırabilmek bakımından oldukça yetersizdir.

Kaynakça

  • Akkaş, B. N. (2021). Eleştirel Düşünme Nedir? Ne Değildir? Eleştirel ve Analitik Düşünme . Ankara: Pegem
  • Altın, M., ve Saracaloğlu, A. S. (2018). Yaratıcı, Eleştirel ve Yansıtıcı Düşünme: Benzerlikler Farklılıklar. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi , 1(4), 1 9.
  • Anderson, L., Krathwohl, D., Airasian, P., Cruikshank, K., Mayer, R., Pintrich, P. & Wittrock, M. (2000). Taxonomy For Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives . New York: Longmans.
  • Azizoğlu, N. İ., Tolaman, T. D., ve Tulumcu, F. İ. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Akademik Yazma Becerisi: Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 1(2), 7 22.
  • Biçer, N. (2019). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarındaki Okuma ve Dinleme Etkinliklerinin Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Yeni Yönelimler. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınları.
  • Bloom, B., Engelhart, M., Furst, E., Hill, W., & Krathwohl, D. (1956). Taxonomy Of Educational Objectives . New York: Longmans.
  • Bowell, T., ve Kemp, G. (2022). Eleştirel Düşünme Kılavuzu . Ankara
  • Çeçen, M. A., ve Kurnaz, H. (2015). Ortaokul Türkçe Dersi Öğrenci Çalışma Kitaplarındaki Tema Değerlendirme Soruları Üzerine Bir Araştırma. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi , 2(7).
  • Çelik, S., Kırkgöz, Y., Çopur, D., İrgin, P., ve Çetinkaya, Ş. E. (2021). Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni: Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme Tamamlayıcı Cilt. https://ttkb.meb.gov.tr/www/diller icin avrupa ortak basvuru metni d aobm ogrenme ogretme ve degerlendirme tamamlayici ciltin turkce cevirisi yayimlandi/icerik/421.
  • Çevik, E. E. (2021). Üst Düzey Düşünme Becerileri. Eleştirel ve Analitik Düşünme . Ankara: Pegem Akademi
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Teknolojileri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ramazan Eryılmaz 0000-0003-1596-7276

Erken Görünüm Tarihi 25 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2023
Kabul Tarihi 3 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Eryılmaz, R. (2024). ULUSLARARASI ÖĞRENCİLER İÇİN AKADEMİK TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 982-998. https://doi.org/10.24315/tred.1407755