Barış Manço’nun eserlerinin, birçok konuda zengin içeriğe sahip olduğu düşüncesi, bu çalışmanın yapılmasını teşvik etmiş ve sosyal bilgiler dersinde Barış Manço’nun şarkılarının kullanılabilme durumları belirlenmiştir. Bu çalışma, eşit statü ve eş zamanlı türün işe koşulduğu nicel boyutunda kesitsel tarama, nitel boyutunda durum çalışması kullanılan karma yöntem araştırmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu 104 sınıf öğretmeni oluşturmuş, veri toplama aracında Barış Manço’nun 125 şarkısı yer almıştır. Barış Manço’nun anonim şarkılarından 16’sının, kendi yazdığı şarkılardan 52’sinin istatistiksel olarak sosyal bilgiler dersinde kullanılabilir olduğu tespit edilmiştir. Bu şarkılara; tarih bilinci oluşturmada, ulusal bilince sahip vatandaş yetiştirmede, tarihi kişiliklerin öğretiminde, kültürel ögeler konuları başta olmak üzere birçok özelliğinden dolayı sosyal bilgiler dersinde yer verilebilir. Bazı şarkılar; duyusal dengede karamsarlığın ağır basması, çocuğun anlam evrenine, ilgi ve gereksinimlerine uygun olmaması gibi gerekçelerle sosyal bilgiler dersinde kullanılamaz. Sınıf öğretmenlerine ve sosyal bilgiler öğretmenlerine, bu çalışmadaki sonuçları dikkate alarak Barış Manço’nun şarkılarını sosyal bilgiler dersinde kullanmaları önerilmektedir.
Yapılan bu çalışmada araştırma etiği ilkeleri gözetilmiş olup gerekli etik kurul izinleri alınmıştır. Etik kurul izni kapsamında; (Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etik Kurulu), (03.03.2022), (2022/02/18 sayılı karar) sayılı belge alınmıştır.
Kaynakça
Almerico, G. M. (2013). Linking children's literature with social studies in the elementary curriculum.
Journal of Instructional Pedagogies, 11.
Ayyıldız, M. ve Birgören, H. (2005). Edebiyat bilgi ve kuramları. Akçağ.
Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Siyasal.
Canbazoğlu, C. (2009). Kentin türküsü: Anadolu pop-rock. Pan.
Coşkun Keskin, S. ve Akyıldız, M. (2021). Barış Manço şarkılarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi
Dergisi, 19(42), 153-186.
Creswell, J. W. (2011). Controversies in mixed methods research. In N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), The
SAGE handbook on qualitative research (pp. 269–284). SAGE.
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th
ed.). SAGE.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018) Research design qualitative, quantitative, and mixed methods
approaches (5th ed.). SAGE.
Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2018). Designing and conducting mixed methods research (3rd ed.).
SAGE.
Çelik, H. (2018). Müzik destekli öğretim yönteminin yedinci sınıf Türkçe dersi milli kültür temasının
öğretimine etkisi: Barış Manço şarkıları örneği. (Tez No. 503702) [Yayımlanmamış yüksek lisans
tezi, Atatürk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
Tay, B., & Pektaş, S. (2024). SINIF ÖĞRETMENLERİNE GÖRE BARIŞ MANÇO ŞARKILARININ SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİNDE KULLANILABİLİRLİĞİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 1742-1763. https://doi.org/10.24315/tred.1447191