Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Dersi ile İlgili Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Yönelik Türkiye’de Yapılan Araştırmaların İçerik Analizi

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 23 - 32, 31.01.2020
https://doi.org/10.24315/tred.513081

Öz

Bu çalışmada fen bilimleri dersini kapsayan yenilenmiş Bloom
taksonomisiyle ilişkili çalışmaların analizi yapılmıştır.  Bu amaçla, ilgili alanda yapılan çalışmalar
yıl, amaç, yöntem ve ulaşılan sonuçlar bakımından ayrıntılı olarak
incelenmiştir. Çalışmada doküman incelemesi yapılmıştır. 2001-2018 yılları
arasında fen alanı ile yenilenmiş Bloom taksonomisiyle ilişkili tespit edilen
14 çalışma meta-senteze tabi tutulmuştur. Yapılan çalışmalarda doküman
analizinin tercih edildiği ve konu alanları, sınav soruları ve program
kazanımlarının incelendiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak doküman analizinin
veri toplama aracı olarak yoğunlukta kullanıldığı çalışmalarda Yenilenmiş Bloom
Taksonomisi’nin bilgi boyutuna göre genel olarak alt düzey bilgilerin yer
aldığı, sınavlarda ve program kazanımlarında Yenilenmiş Bloom Taksonomisi
basamaklarının homojen dağılım göstermediği ve üst düzey bilgi boyutuna ağırlık
verilmediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Anderson, L. W. and Krathwohl, D.R. (Eds.). (2001). Taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Arı, A. (2011). Bloom’un gözden geçirilmiş bilişsel alan taksonomisinin Türkiye’de ve uluslararası alanda kabul görme durumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 749-772.
  • Arı, A. ve Gökler, Z. S. (2012, Haziran). İlköğretim fen ve teknoloji dersi kazanımları ve SBS sorularının yeni Bloom Taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. 10. Ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresi. Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Niğde.
  • Arı, A. ve İnci, T. (2015). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersine ilişkin ortak sınav sorularının değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 17-50
  • Ayvacı, H. Ş. ve Türkdoğan, A. (2009). Yeniden yapılandırılan Bloom Taksonomisi’ne göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi 7(1), 13-25.
  • Ayvacı, H. Ş., Alev, N. ve Yıldız, M. (2014). Öğrenme kazanımlarının tasarlanma sürecine ilişkin lisansüstü öğrencilerinin zihinsel modellerini belirlemeye yönelik bir çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1013-1030.
  • Aztekin, S. ve Taşpınar Şener, Z. (2015). Türkiye’de matematik eğitimi alanındaki matematiksel modelleme araştırmalarının içerik analizi: bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 40(178), 139-161.
  • Birgin, O. (2016). Bloom Taksonomisi. Matematik Eğitiminde Teoriler, 839-860. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives, Handbook 1. The Cognitive Domain. David McKay Company Inc, New York.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Cangüven, H. D., Öz, O., Binzet, G. ve Avcı, G. (2017). Milli Eğitim Bakanlığı 2017 fen bilimleri taslak programının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmesi. International Journal of Eurasian Education and Culture, 2, 2-80.
  • Dindar, H. ve Demir, M. (2006). Beşinci sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom Taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 87-96.
  • Gökulu, A. (2015). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin yazılı sınav soruları ile TEOG sınavlarında sorulan fen ve teknoloji sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmesi. Route Educational and Social Science Journal, 2(2), 434-446
  • Gözütok, F. D. (2003). Türkiye program geliştirme çalışmaları. Milli Eğitim Dergisi, 160, 90-102.
  • Güven, Ç. (2014). 6, 7, 8. sınıflar fen ve teknoloji dersi öğretim programındaki soruların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi'ne göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Kırşehir.
  • Güven, Ç. ve Aydın, A. (2017). Yedinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programı sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi bakımından analizi ve değerlendirilmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 223–233.
  • Güven, Ç. ve Aydın, A. (2017). 8. Sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programında bulunan soruların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nin bilişsel süreç boyutuna göre incelenmesi. Türkiye Kimya Derneği Dergisi, kısım C: Kimya Eğitimi, 2(1), 87-104
  • İnci, T. (2014). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersine ilişkin ortak sınav sorularının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Kabataş Memiş, E. (2017). Türkiye’de argümantasyon konusunda gerçekleştirilen tezlerin analizi: bir meta-sentez çalışması. Cumhuriyet International Journal of Education, 6(1): 47-65
  • Kahyaoğlu, M. (2016). Türkiye’de doğa eğitimi üzerine yapılan çalışmalarının analizi: Bir meta sentez çalışması. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-14.
  • Keskin, M. Ö. ve Aydın, S. (2011). Seviye Belirleme Sınavı 6. sınıf fen ve teknoloji testinde çıkan biyoloji sorularının Revize Edilmiş Taksonomi’ye göre incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 727-742.
  • Metin, M. (2015). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (MEB). (2018). İlkokul ve Ortaokul 4., 5., 6., 7., 8. sınıflar Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325, 05 Mayıs 2018.
  • Özcan, S. ve Akcan, K. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının hazırladığı soruların içerik ve Bloom Taksonomisi’ne uygunluk yönünden incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 323-330.
  • Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A. ve Seferoğlu, S. (2012). Öğretmenlerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim Dergisi. Computers & Education, 14, 1-8.
  • Şanlı, C. ve Pınar, A. (2017). Sosyal bilgiler dersi sınav sorularının Yenilenen Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmesi. İlköğretim Online, 16(3), 949-959.
  • Tan, Ş. (2009). Öğretimde ölçme ve değerlendirme KPSS el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tanık, N. ve Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 4(4), 235-246.
  • Tutkun, Ö., Demirtaş, Z., Arslan, S. ve Gür Erdoğan, D. (2015). Revize Bloom Taksonomisi’nin genel yapısı: gerekçeler ve değişiklikler. İnternational Journal of Social Science, 32, 57-62.
  • Yaz, Ö. V., Kurnaz, M. A. (2017). 2013 Fen bilimleri öğretim programının incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(8), 173-184
  • Zorluoğlu, S. L., Şahintürk A. ve Bağrıyanık K. E. (2017). 2013 yılı fen bilimleri öğretim programı kazanımlarının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre analizi ve değerlendirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 1-15.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seraceddin Levent Zorluoğlu 0000-0002-8958-0579

Makbule Olgun Bu kişi benim 0000-0003-4080-3396

Aydın Kızılaslan 0000-0003-3033-9358

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Zorluoğlu, S. L., Olgun, M., & Kızılaslan, A. (2020). Fen Bilimleri Dersi ile İlgili Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Yönelik Türkiye’de Yapılan Araştırmaların İçerik Analizi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 23-32. https://doi.org/10.24315/tred.513081

Cited By