Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖRNEK OLAY VE OYUN YOLUYLA ÖĞRETİMİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÖĞRENME DÜZEYİNE ETKİSİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 1923 - 1932, 28.09.2022
https://doi.org/10.24315/tred.1000035

Öz

Bu araştırma, örnek olay ve oyun yoluyla öğretimin Sosyal Bilgiler dersinde öğrenme düzeyine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla geleneksel öğretim, örnek olay yoluyla öğretim ve oyun yoluyla öğretimin yapıldığı üç grup üzerinde çalışılmıştır. Araştırmanın denekleri Ankara Gazi Mahallesi’nde bulunan Gazi İlkokulunda 1996-1997 Bahar döneminde 4. Sınıfa devam eden öğrenciler arasından seçilmiştir. Denek gruplarından birinde “İnsan Hakları” ile ilgili 32, “Vatan ve Millet” konusu ile ilgili 21 ilke için yazılmış örnek olaylar kullanılmıştır. Diğer deney grubunda ise aynı konular kart oyunları, drama, rol yapma ile oyunlaştırılarak işlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre; toplam erişi, bilgi dizeyi erişişi ve kavrama düzeyi erişişinde geleneksel yöntem ile örnek olay arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır. Oyun grubu ile geleneksel öğretimin yapıldığı grup arasında ve oyun ile örnek olayın kullanıldığı grup arasında oyun lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu araştırmanın sonuçları oyunun geleneksel öğretim ile örnek olay yoluyla öğretimden daha etkili olduğunu ortaya koymaktadır. Bu nedenle, özellikle de kavramların öğretimi ile ilkelerin öğretiminde oyun yoluyla öğretimden yararlanılmalıdır.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (1996). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Arizpe, E. (1993). Unravelling one reader’ story: The case of ariadre. Journal of Reading, 36, 356-361.
  • Bayazıtoğlu, E. N. (1996). İlköğretim ikinci sınıf hayat bilgisi dersinde eğitsel oyunlar, erişi ve kalıcılık düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Beehner, M.B (1990) Creating a dramatic Script for dynamic classrom Learning. Education, 110, 283-288.
  • Bennet, R., L. (1987) Making mask for role-playing. Hispania., 361.
  • Berrenberg, J. L & Prosser, A. (1991). The create – a- game exam, A medhod to facilitate student interest and learning. Teaching of Psychology, 18, 167-169.
  • Bilen, M. (1982) Başarılı öğretim için teknikler. Ankara: Ankara Basım Sanayi ve Kağıtçılık.
  • Bilen, M. (1989) Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Sistem Ofset.
  • Butler, J.E (1989) Science learning and drama processes, Science Education, 73, 569-579.
  • Demirel, Ö ve Ün, K (1989). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Şafak Matbaası.
  • Demirel Ö. (1994). Genel öğretim yöntemleri. Ankara: USEM Yayınları.
  • Dilek, O. (1996). Ortaöğretim kurumlarında sınıf rehber öğretmenleri rol oynama yöntemini etkin bir iletişim aracı olarak nasıl kullanırlar. Çağdaş eğitim. Ankara: Tekışık Yayıncılık. Gay, J. ve Williams, R. (1993). Case study training for seening school through adolescents’ eyes. Adolescence, 28, 13-19.
  • Gerber, J. (1990). Rol play in school. Toronto: B.C. 202.
  • Gerfer, J.I ve Perkins, P.G (1992). Guidelines for A Creative drama program, Day care and early Education, 30-32.
  • Hoyt, L.(1992). Many ways of knowing: Using drama, oral intrection, and the visual arts to enhance reading comprehension. The reading teacher, 45, 580-584.
  • Johnson, J. & Purvis, J. (1987) Case studies: An alternative learning / teaching method in nursing. Journal of Nursing Education, 26, 118-120.
  • Karabacak, N. (1996) Sosyal bilgiler dersinde eğitsel oyunların öğrencilerin erişi düzeyine etkisi. Ankara: H.Ü. Sosyal bilimler enstitüsü. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Kreps, G. L. & Lederman, C. (Tarihsiz). Using the case method in organization comunication education: Developing student’ insinght, knowledge, and creativity through experience-based learning and systematic debriefin. Instructional Practices. 358-364.
  • Orlich, D. C. (1985). Teaching strategies.Toronto: B.C. Heald and Company.
  • Özcan, C. (1987). Hizmetiçi eğitim metodolojisi ve teknolojisi Elkitabı. Ankara: SSYB Ana çocuk sağlığı basımevi.
  • Pehlivan, H. (1997). Örnek Olay ve oyun yoluyla öğretimin sosyal bilgiler dersinde öğrenme düzeyine etkisi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal bilimler enstitüsü. Yayınlanmamış doktora tezi.
  • Purcell, J. M. (1993). Livelier FLES* Lesson through role-play. Hispania. 76, 912-917.
  • Senemoğlu, N. (1989). Ortaöğretim kurumlarında öğretmen yetiştirmede Fen-Edebiyat fakültelerinin etkililiği. Eğitim Fakültesi dergisi, 4, 109-126.
  • Sönmez, V. (1994). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Sönmez, V. (1994) Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem yayınları.
  • Üstündağ, T. (1994). Günümüz eğitiminde dramanın yeri. Yaşadıkça eğitim., 37, 7-10.
  • Üstündağ, T. (1995). Temel eğitimde drama. Eğitim ve Bilim. 95, 35-43.
  • Yıldız, V. (1992). İzmir il merkezindeki okul öncesi eğitim kurumlarında oyunun yeri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Pehlivan 0000-0001-6772-8125

Özcan Demirel 0000-0002-1310-0559

Erken Görünüm Tarihi 21 Eylül 2022
Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Pehlivan, H., & Demirel, Ö. (2022). ÖRNEK OLAY VE OYUN YOLUYLA ÖĞRETİMİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÖĞRENME DÜZEYİNE ETKİSİ. Trakya Eğitim Dergisi, 12(3), 1923-1932. https://doi.org/10.24315/tred.1000035