Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ EĞİTİME DEVAM EDEN 60- 72 AYLIK ÇOCUKLARIN DİNLEME BECERİLERİ İLE SOSYAL PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN BELİRLENMESİ VE FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 1908 - 1922
https://doi.org/10.24315/tred.1459287

Öz

Bu araştırma 60-72 aylık çocukların; dinleme becerileri ile sosyal problem çözme becerileri arasında ilişkinin belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi için ilişkisel tarama modeli benimsenerek gerçekleştirilmiştir. Araştırma, 60-72 ay arasındaki 386 çocuk ile yapılmıştır, veriler, “ Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Dinleme Becerilerini Değerlendirme Ölçeği” ve “Wally Sosyal Problem Çözme Testi” ile toplanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre; dinleme becerileri ölçeğinden cinsiyet ve yaş değişkeninin anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Anne-baba eğitim durumu, anne-baba birliktelik durumu, mesleği, çocukların kardeş sayısı, doğum sırası, okul türü, kurum türü ve daha önce okul öncesi eğitim alıp almaması değişkenlerinin farklılık belirlenmiştir. Çalışmaya katılan çocukların sosyal problem çözme becerileri incelendiğinde; cinsiyet, yaş, okul türü, anne-baba birliktelik durumu, kardeş sayısı, doğum sırası, anne eğitim durumu ve daha önce okul öncesi eğitim alma durumu değişkenine göre anlamlı farklılık göstermezken; kurum türü, baba öğrenim durumu, baba mesleği, kardeş sayısı, daha önce okul öncesi eğitim alma durumu değişkenine göre istatiksel olarak anlamlı bir farklılık belirlenmiştir. Araştırmanın diğer bir sonucu ise çocukların dinleme becerileri ile sosyal problem çözme becerileri arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akbaş, S. C. (2005). Okul öncesi eğitime devam eden altı yaş grubu çocukların sosyal problem çözme becerilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Akduman, G., Günündi, Y. ve Türkoğlu, D. (2015). Okul öncesi dönem çocukların sosyal beceri düzeyleri ile davranış problemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 37(8), 673-683.
  • Bağcı, B. (2015). Çocuk ve yetişkin prososyallik ölçeklerinin geçerlik güvenirlik çalışması ve çocuk ile anne - baba prososyal davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Baran, G. (2005) Dört-beş yaş çocuklarının sosyal davranışlarının ve aile ortamlarının incelenmesi, Çağdaş Eğitim Dergisi, 30(321), 9-16.
  • Bartan, M. ve Türe Köse, H. B. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin dinleme becerilerine ilişkin görüşleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 7(1), 46–64. https://doi.org/10.24130/eccdjecs.1967202371472
  • Bay, D. N., & Şeker, P. T. (2020). Analysis of preschool period children’s listening skill according to some variables. World Journal of Education, 10(3), 79-87.
  • Bilgiç Yıldız, A. ve Savaş, B. (2019). Ezop masallarının dinleme becerisine etkisi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(2), 185-208.
  • Bozkurt- Yükçü, Ş. ve Demircioğlu, H. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 1(2), 216-238.
  • Çağdaş, A. ve Seçer, Z. (2005). Çocuk ve ergende sosyal ve ahlaki gelişim. Konya: S.Ü.M.E.F. Yaşatma ve Geliştirme Vakfı Yayınları.
  • Çelenk, S. ve Tazebay, A. (2008). Türkçe öğretimi. Ankara: Maya yayınları
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Çelik 0000-0001-8586-0656

Murat Bartan 0000-0003-2947-5643

Erken Görünüm Tarihi 20 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2024
Kabul Tarihi 23 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çelik, T., & Bartan, M. (2024). OKUL ÖNCESİ EĞİTİME DEVAM EDEN 60- 72 AYLIK ÇOCUKLARIN DİNLEME BECERİLERİ İLE SOSYAL PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN BELİRLENMESİ VE FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 1908-1922. https://doi.org/10.24315/tred.1459287