Nowadays, qualitative and quantitative research approaches are predominantly used in different scientific areas. Qualitative and quantitative researchers are expected to have different attitudes in their research process. The main aim of this study is to investigate whether there is a difference between empathic tendencies and dysfunctional attitudes of the qualitative and quantitative researchers. Other aim of this study was to determine researchers' educational levels related to scientific research methods. The sample of this study consisted of 282 (Female= 108, Male= 174) academics working in different universities. Data of the study were collected by the informationgathering form, Empathic Tendency Scale and Dysfunctional Attitudes Scale. Pearson correlation coefficient and MANOVA techniques were used data analysis. According to results of the study, there was no significant difference between qualitative and quantitative researchers in terms of empathic tendencies and non-functional attitudes. This result showed that there was no effect of the kind of scientific research orientation on personal attitudes. In addition, the results of this study revealed that the majority of researchers studied the course of scientific research methods during the undergraduate and graduate, however a very few of researchers (23.4%) participated the courses or seminars related to the scientific research methods.
Qualitative and Quantitative Researchers Academician Empathy Dysfunctional Attitudes
Nitel ve nicel bilimsel araştırma yöntemleri, günümüzde farklı alanlarda yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu yaklaşımları benimseyen araştırmacıların araştırma sürecinde farklı tutumlara sahip olmaları beklenen bir durumdur. Bu araştırmanın temel amacı, çalışmalarını nitel ve nicel yaklaşımlara dayalı olarak sürdüren araştırmacıların empatik eğilimleri ve işlevsel olmayan tutumları arasında fark olup olmadığını incelemektir. Araştırmacıların bilimsel araştırma yöntemleri ile ilgili eğitim durumlarının belirlenmesi ise bu çalışmanın diğer amacıdır. Çalışma farklı üniversitelerde görev yapan 282 akademisyen (Kadın=108, Erkek=174) üzerinde yapılmıştır. Veriler bilgi toplama formu, Empatik Eğilim Ölçeği ve Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Ölçeği ile toplanmıştır. Elde edilen veriler Pearson Momentler Çarpımı korelasyon katsayısı ve MANOVA teknikleri ile analiz edilmiştir. Ortaya çıkan sonuçlar, nitel ve nicel araştırmacıların hem empatik eğilimleri hem de işlevsel olmayan tutumları arasında anlamlı farklar olmadığını göstermiştir. Bu sonuç bilimsel araştırma yöneliminin kişisel tutumlar üzerinde etkili olmadığını göstermektedir. Ayrıca bu çalışmanın sonuçları, araştırmacıların büyük bir kısmının lisans ve yüksek lisans döneminde bilimsel araştırma yöntemleri dersini aldıklarını, çok az bir kısmının (%23.4) ise bu dersle ilgili kurs ya da seminerlere katıldığını göstermiştir.
Nitel ve Nicel Araştırmacılar Akademisyen Empati İşlevsel Olmayan Tutumlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 181 Sayı: 181 |