Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI MESLEKİ EĞİTİMLERİ İÇİN NELER DÜŞÜNÜYOR?

Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 1, 299 - 322, 05.04.2018

Öz

Bu araştırmada,  bilişim teknolojileri
(BT) öğretmen adaylarının eğitimlerine ilişkin görüşlerini bu süreçte
kazandıkları bilgi ve beceriler çerçevesinde incelemek amaçlanmıştır. Nitel
araştırma yöntemi fenomenoloji deseni ile gerçekleştirilen araştırmaya, İç
Anadolu Bölgesi’nde bir üniversitede eğitim fakültesi Bilgisayar ve Öğretim
Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümü dördüncü sınıfta öğrenim gören 29 öğretmen
adayı katılmıştır. Araştırmanın verileri katılımcılarla gerçekleştirilen yarı
yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Elde edilen verilerin tematik
analizle çözümlenmesi sonucunda; katılımcıların aldıkları derslerin öğretmenlik
ile ilgili bilgilerini artırıp becerilerini geliştirdiğini, derslerin alan
bilgisi ve teknik beceriler kazandırma açısından yetersiz olduğunu ve pedagoji
derslerinin kendilerine en fazla katkı sağlayan dersler olduğunu düşündükleri
gibi sonuçlar tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Albion. P. (2000). Preliminary investigation of some influences on student teachers' self efficacy for teaching with computers. AACE, 76(4), 569-582.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Altıok, S., Kutlu, Z. ve Yükseltürk, E. (2017). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının okul deneyimi dersine yönelik tutumları ve hazırlanan web tabanlı destek sistemi ile ilgili görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(2), 78-86.
  • Arıkan, Y. D. (2009). Bilişim teknolojileri öğretmen adayları ve öğretmenlik uygulaması dersi. Ege Eğitim Dergisi, 10(1), 1-23.
  • Chana, K., Tanb, J., & Khoo, A., (2007). Pre-service teachers’ conceptions about teaching and learning: A Closer Look at Singapore Cultural Context. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 35(2), 181–195.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks-London-New Delhi: Sage Publications.
  • Çalışkan, H., Uymaz, M., & Tekin, D. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin yeterliklerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 239–261.
  • Demircioğlu, İ. H., Genç, İ. ve Demircioğlu, E. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretim strateji, yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 18-34.
  • Demirli, C. ve Kerimgil, S. (2009). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının mesleklerine yönelik görüşleri. III. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Denizel Güven, E. ve Cevher, N. (2005). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1-22.
  • Dursun, F. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmen yeterliklerinin öğretim elemanı, öğretmen adayı ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.Dursun, Ö. ve Çuhadar, C. (2009). Bilgisayar öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin düşünceleri. 9. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Ankara, Türkiye.
  • Güven Yıldırım, E., Köklükaya, A.N. ve Aydoğu, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretim yöntem - teknik tercihleri ve bu tercihlerinin nedenleri. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 15-25.
  • Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Albany: SUNY Press.
  • Hergüner, G., Arslan, S. ve Dündar, H. (2002). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin okul deneyimi dersini algılama düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11), 44-58.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Avrupa Birliği uyum sürecinde öğretmen yeterlilikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Köse, E. Ö. (2014). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine yönelik öğrenci ve öğretmen- öğretim elemanı tutumları (Erzurum Örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-17.
  • Kumral, O. ve Saracaloğlu, A. S. (2011). Eğitsel eleştirili modeli ile sınıf öğretmenliği meslek bilgisi dersleri programının değerlendirilmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 106-118.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage.
  • Mahiroğlu, A. (2009). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede gelişmeler ve yenilikler. İçinde Ö. Demirel, Z. Kaya (Ed.), Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Marshall, C., & Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (4rd ed). London: Sage.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınevi
  • MEB. (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • UNESCO., (1996). Strenghthening the role of teachers in a changing world. UNESCO Principal Regional Office for Asia and the Pacific: Bangkok.
  • Pektaş, S. (2010). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme yeterlik algılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Van Manen, M. (1990). Researching lived experience. New York: State University of New York Press.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdugül, H., Erdem, M. ve Seferoğlu, S. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin öğretmen yetiştiren kurumlardaki öğretim elemanlarının görüşleri. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II. 16-18 Mayıs 2010, 333-342. Ankara.
  • Yousaf, Z., & Ahmed, M. (2013). Effects of sms on writing skills of the university students in Pakistan (A case study of University of Gujrat). Asian Economic and Financial Review, 3(3), 389.
Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 1, 299 - 322, 05.04.2018

Öz

Kaynakça

  • Albion. P. (2000). Preliminary investigation of some influences on student teachers' self efficacy for teaching with computers. AACE, 76(4), 569-582.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Altıok, S., Kutlu, Z. ve Yükseltürk, E. (2017). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının okul deneyimi dersine yönelik tutumları ve hazırlanan web tabanlı destek sistemi ile ilgili görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(2), 78-86.
  • Arıkan, Y. D. (2009). Bilişim teknolojileri öğretmen adayları ve öğretmenlik uygulaması dersi. Ege Eğitim Dergisi, 10(1), 1-23.
  • Chana, K., Tanb, J., & Khoo, A., (2007). Pre-service teachers’ conceptions about teaching and learning: A Closer Look at Singapore Cultural Context. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 35(2), 181–195.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks-London-New Delhi: Sage Publications.
  • Çalışkan, H., Uymaz, M., & Tekin, D. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin yeterliklerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 239–261.
  • Demircioğlu, İ. H., Genç, İ. ve Demircioğlu, E. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretim strateji, yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 18-34.
  • Demirli, C. ve Kerimgil, S. (2009). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının mesleklerine yönelik görüşleri. III. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Denizel Güven, E. ve Cevher, N. (2005). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1-22.
  • Dursun, F. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmen yeterliklerinin öğretim elemanı, öğretmen adayı ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.Dursun, Ö. ve Çuhadar, C. (2009). Bilgisayar öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin düşünceleri. 9. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Ankara, Türkiye.
  • Güven Yıldırım, E., Köklükaya, A.N. ve Aydoğu, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretim yöntem - teknik tercihleri ve bu tercihlerinin nedenleri. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 15-25.
  • Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Albany: SUNY Press.
  • Hergüner, G., Arslan, S. ve Dündar, H. (2002). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin okul deneyimi dersini algılama düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11), 44-58.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Avrupa Birliği uyum sürecinde öğretmen yeterlilikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Köse, E. Ö. (2014). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine yönelik öğrenci ve öğretmen- öğretim elemanı tutumları (Erzurum Örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-17.
  • Kumral, O. ve Saracaloğlu, A. S. (2011). Eğitsel eleştirili modeli ile sınıf öğretmenliği meslek bilgisi dersleri programının değerlendirilmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 106-118.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage.
  • Mahiroğlu, A. (2009). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede gelişmeler ve yenilikler. İçinde Ö. Demirel, Z. Kaya (Ed.), Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Marshall, C., & Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (4rd ed). London: Sage.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınevi
  • MEB. (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • UNESCO., (1996). Strenghthening the role of teachers in a changing world. UNESCO Principal Regional Office for Asia and the Pacific: Bangkok.
  • Pektaş, S. (2010). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme yeterlik algılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Van Manen, M. (1990). Researching lived experience. New York: State University of New York Press.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdugül, H., Erdem, M. ve Seferoğlu, S. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin öğretmen yetiştiren kurumlardaki öğretim elemanlarının görüşleri. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II. 16-18 Mayıs 2010, 333-342. Ankara.
  • Yousaf, Z., & Ahmed, M. (2013). Effects of sms on writing skills of the university students in Pakistan (A case study of University of Gujrat). Asian Economic and Financial Review, 3(3), 389.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nezih Önal

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 26 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Önal, N. (2018). BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI MESLEKİ EĞİTİMLERİ İÇİN NELER DÜŞÜNÜYOR?. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(1), 299-322.
AMA Önal N. BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI MESLEKİ EĞİTİMLERİ İÇİN NELER DÜŞÜNÜYOR?. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Nisan 2018;22(1):299-322.
Chicago Önal, Nezih. “BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI MESLEKİ EĞİTİMLERİ İÇİN NELER DÜŞÜNÜYOR?”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22, sy. 1 (Nisan 2018): 299-322.
EndNote Önal N (01 Nisan 2018) BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI MESLEKİ EĞİTİMLERİ İÇİN NELER DÜŞÜNÜYOR?. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22 1 299–322.
IEEE N. Önal, “BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI MESLEKİ EĞİTİMLERİ İÇİN NELER DÜŞÜNÜYOR?”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 22, sy. 1, ss. 299–322, 2018.
ISNAD Önal, Nezih. “BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI MESLEKİ EĞİTİMLERİ İÇİN NELER DÜŞÜNÜYOR?”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22/1 (Nisan 2018), 299-322.
JAMA Önal N. BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI MESLEKİ EĞİTİMLERİ İÇİN NELER DÜŞÜNÜYOR?. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018;22:299–322.
MLA Önal, Nezih. “BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI MESLEKİ EĞİTİMLERİ İÇİN NELER DÜŞÜNÜYOR?”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 22, sy. 1, 2018, ss. 299-22.
Vancouver Önal N. BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI MESLEKİ EĞİTİMLERİ İÇİN NELER DÜŞÜNÜYOR?. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018;22(1):299-322.