Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi geniş bir alanı kapsayacağı için, bu
çalışma konusu yazma becerisi ve öğrenenlerin yazım yanlışlarını belirleme ile
sınırlandırılmıştır. Bunun için kuramsal çerçevede öncelikle, Türkçenin dil
yapısı, özellikleri ve bunların sınıflandırılması, yabancı dil olarak Türkçe
öğretimi alanında yaşanan gelişmeler gibi konulara yer verilmiştir. Çalışmanın
uygulama kısmında ise, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve
Araştırma Merkezinde dünyanın değişik ülkelerinden gelerek Türkçe öğrenen
öğrencilerin yazım sırasında yaptıkları yanlışlar ses, sözdizim ve noktalama özelliklerine
göre sınıflandırılmış ve elde edilen bulgular yorumlandıktan sonra bunlara
yönelik çözüm önerileri sunulmuştur. Ancak söz konusu kurumda Türkçe öğrenmeye
gelmiş çok sayıda yabancı öğrenci olduğu için bütün evreni çalışmak yerine,
evreni temsil etme gücüne sahip sınırlı sayıda özelliklerin normal dağıldığı
varsayımı ile ‘seçkisiz (random) örnekleme ile seçilen bir grup öğrenci
örneklem olarak araştırma kapsamına dahil edilmiştir. Bunun için B2 düzeyindeki
40 öğrencinin kompozisyon kağıtları bir bir incelenmiş, yazım yanlışları belli
başlıklar altında verilmiştir. Nitel olarak belirlenen bu çalışmada betimsel
veri analizi modeli kullanılmıştır. Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen yabancı
öğrencilerin hangi yazım yanlışlarını yaptıkları, bunların olası nedenleri
üzerinde değerlendirme yapabilmek için veri analizi modeli kapsamında
öğrencilerin yazım yanlışları doğrudan aktarılmıştır. 40 öğrenciden toplanan
kompozisyon kâğıtlarında ses açısından toplam 123 yanlış tespit edilmiştir. Bu
yazım yanlışları sınıflandırılarak yorumlanmış ve bu yanlışların nedenleri
üzerinde değerlendirmelere yer verilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında yazım
aşamasında yapılan yanlışları, öğrenenin anadilinin tesirinde kalmasıyla,
çeviriye başvurmasıyla ve yeterince dikkatli davranmamasıyla da açıklanabilir.
Elde edilen bulguların, yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında çalışan
öğretim elemanları için yol gösterici nitelikte olduğu düşünülmektedir.
Dil yabancı dil yabancı dil olarak Türkçe öğretimi yazma becerisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 26 Sayı: 2 |