Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilimleri Dersinde Öğrencilerin Sahip Olduğu Kavram Yanılgılarını Belirlemelerine ve Gidermelerine Yönelik Bir Değerlendirme

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 183 - 198, 31.12.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri dersinde öğrencilerin sahip olduğu kavram yanılgılarını belirleme ve gidermeye yönelik sınıf öğretmenlerini değerlendirmektir. Bu araştırma, Balıkesir Bandırma ilçesinde, 2019-2020 eğitim öğretim yılında uygun örneklem yöntemiyle belirlenmiş 14 sınıf öğretmeninin (339 dördüncü sınıf öğrencisi üzerinde) katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan özel durum çalışmasına göre tasarlanmıştır. Bu araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ve ses kayıtlarının çözümlenmesiyle elde edilmiştir. Görüşme formundan elde edilen verilerin analiz edilmesinde betimsel analiz yöntemi ve Kendall Tau Korelâsyon Katsayısı Testi kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda; öğrencilerin hacim- kütle, sıcaklık-ısı, erime-donma, net kütle-brüt kütle, dara-net kütle, erime-çözünme, litre-kg kavramları arasında öğrencilerin kavram yanılgılarına sahip olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin mesleki deneyim yılları ile kavram yanılgısı tespit etme ve giderme sayıları arasında orta düzeyde negatif yönlü anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında sınıf öğretmenlerinin kavram yanılgılarının tespitinde ve giderilmesinde geleneksel ve alternatif öğretim yöntem ve tekniklerini birlikte kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerine kavram yanılgılarının tespit edilmesi ve giderilmesi konusunda hizmet içi eğitim verilmesi önerilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kavram yanılgısı, sınıf öğretmenliği, ilkokul

Kaynakça

  • Acemioğlu, R. ve Doğan, Y. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ısı ve sıcaklık konusunda kavram yanılgılarının incelenmesi. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 54-67. Akçay, O., N., Akçay, A., Kurt, M. (2016). Ortaokul öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerine yönelik görüş ve yeterliklerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (1), 333-342.
  • Apaydın, Z. ve Kandemir, M. A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin fen bilimleri dersinde kullandiklari öğretim yöntem, teknik ve değerlendirme araçlarina ilişkin görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 70-78.
  • Apaydın, Z. ve Kandemir, M., A. (2018b). İlkokulda sınıf öğretmenlerinin fen bilimleri dersinde argümantasyon yöntemi kullanımına ilişkin görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 6 (11), 106-122.
  • Ay, S., Ö. ve , Aydoğdu, C. (2015). Maddenin halleri ve ısı konusunda kavram yanılgılarının giderilmesinde kavramsal değişim metinlerinin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 99-111.
  • Balbağ Z. ve Kaymak, F. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ısı ve sıcaklık kavramlarına ilişkin bilişsel yapılarının ve kavram yanılgılarının kelime ilişkilendirme testi (kit) ile belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7 (2),132-141.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Ali Kandemir 0000-0001-9340-2559

Zeki Apaydın 0000-0002-6581-4828

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kandemir, M. A., & Apaydın, Z. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilimleri Dersinde Öğrencilerin Sahip Olduğu Kavram Yanılgılarını Belirlemelerine ve Gidermelerine Yönelik Bir Değerlendirme. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 183-198.