Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilimsel Makalelerde En Sık Karşılaşılan Hatalara Yönelik Fen Bilgisi Eğitiminde Yüksek Lisans Yapmakta Olan Öğrencilerin Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 312 - 321, 31.12.2021

Öz

Yapılan çalışmanın amacı fen eğitimi alanında yayınlanan bilimsel makalelerde en sık karşılaşılan hatalara yönelik fen bilgisi eğitiminde yüksek lisans yapmakta olan öğrencilerin görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim kullanılmıştır. Yapılan çalışmaya zorunlu ders olan “Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği” dersini aldıktan sonraki dönem seçmeli ders olarak “Makale Yazım Yöntemleri” dersini seçen 11 erkek, 12 kadın olmak üzere toplam 23 lisansüstü öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilere seçtikleri ders kapsamında öncelikle bir makalenin yazım süreçleri hakkında içerik sunulmuş ve daha sonra seçilen çeşitli makaleler incelenerek yapılan hatalar gösterilmiştir. Daha sonra öğrencilerin fen eğitimi ile ilgili seçecekleri makaleleri incelemeleri ve makale içeriklerinde karşılaştıkları sorunları tespit etmeleri istenmiştir. Bu süreçte her bir öğrenci 5-12 arası makale incelemiş ve gördükleri hataları belirtmiştir. Yapılan analizler sonucunda erkek öğrencilerin inceledikleri makalelerde en sık hata yapılan bölümleri sırasıyla yöntem, tartışma ve giriş; en az hata yapılan bölümleri ise sırasıyla anahtar kelime, kaynak ve başlık olarak ifade ettikleri görülmüştür. Kız öğrencilerin ise inceledikleri makalelerde en sık hata yapılan bölümleri sırasıyla giriş, bulgular ve yöntem; en az hata yapılan bölümleri ise sırasıyla kaynakça, anahtar kelime ve başlık olarak ifade ettikleri görülmüştür. Araştırmaya katılan öğrencilerin inceledikleri makaleler kapsamında görüşleri genel olarak değerlendirildiğinde fen eğitimi alanında yayınlanan makalelerde en sık hata yapılan bölümleri giriş, yöntem ve bulgular olarak sıraladıkları, en az hata yapılan bölümleri ise anahtar kelime, kaynakça ve başlık olarak sıraladıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aguado, N. A. (2009). Teaching research methods: Learning by doing. Journal of Public Affairs Education, 15, 251–260.
  • Ajao, O. (2005). Some reasons for manuscript rejection by peer-reviewed journals. Ann Ibadan Postgrad Med, 3(2), 9-12.
  • Al, U. (2008). Türkiye’nin bilimsel yayın politikası: atıf dizinlerine dayalı bibliyometrik bir yaklaşım. (Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilgi ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı, Ankara)
  • Arıkan, R. (2009). Tez hazırlama teknikleri: Araştırma tezlerinin reddedilmesi. Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Audisio, R. A., Stahel, R. A., Aapro, M. S., Costa, A., Pandey, M., & Pavlidis, N. (2009). Successful publishing: How to get your paper accepted. Surgical Oncology, 18(4), 350-356.
  • Barraket, J. (2005) Teaching research method using a student-centred approach? Critical reflections on practice. Journal of University Teaching & Learning Practice, 2(2), 64-74.
  • Bordage, G. (2001). Reasons reviewers reject and accept manuscripts: The strengths and weaknesses in medical education reports. Academic Medicine, 76(9), 889-896.
  • Bornmann, L. & Daniel, H. D. (2007), Multiple publication on a single research study: does it pay? The influence of number of research articles on total citation counts in biomedicine. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58 (8), 1100–1107.
  • Bornmann, L., Nast, I., & Daniel, H. D. (2008). Do editors and referees look for signs of scientific misconduct when reviewing manuscripts? A quantitative content analysis of studies that examined review criteria and reasons for accepting and rejecting manuscripts for publication. Scientometrics, 77(3), 415-432.
  • Bozdoğan, A. E. (2020). “Planetaryum” konusunda yayınlanan eğitim araştırmaları makalelerinin Web of Science veri tabanına dayalı bibliyometrik değerlendirilmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(27), 150-173.
  • Bozdoğan, K. (2020). A bibliometric analysis of educational studies about “Museum education”. Participatory Educational Research. 7(3), 161-179
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (13. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chernick, V. (2008). How to get your paper rejected. Pediatric Pulmonology, 43, 220-223.
  • Çelik, E., Gedik, N., Karaman, G., Demirel, T., & Göktaş, Y. (2014). Mistakes encountered in manuscripts on education and their effects on journal rejections. Scientometrics, 98(3),1837-1853.
  • Day R.A. (1997). Bilimsel bir makale nasıl yazılır ve yayımlanır? Çev: Gülay Aşkar Altay. 2. Baskı. Ankara: TÜBİTAK.
  • Doğru, M., Satar, C. & Çelik, M. (2019). Astronomi eğitiminde yapılan çalışmaların analizi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(7), 235-251.
  • Erkuş, A. (2011). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Evren Yapıcıoğlu, A. (2021). Investigation of the bibliometric features of the articles on socioscientific issues. OPUS–International Journal of Society Researches, 17(36), 2402-2428.
  • Gülmez, S. B. (2021). Sosyal bilimlerde makale yazımı üzerine. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42(1), 169-180.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • McKercher, B, Law, R., Weber, K., Song, H., & Hsu, C. (2007). Why referees reject manuscripts? Journal of Hospitality & Tourism Research, 31(4), 455-470
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry. (7th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • Pierson, D.J. (2004). The top 10 reasons why manuscripts are not accepted for publication. Respir Care, 49 (10), 1246-52.
  • Sayın, S. (2008). Bilimsel araştırmalarda bazı istatistiksel ve yöntembilimsel hatalar-III: Güvenirlik kestirimlerine yönelik hatalar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 53-69.
  • Sönmez, V. (2005). Bilimsel araştırmalarda yapılan yanlışlıklar. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 150-173.
  • Sönmez, Ö. F. (2020). Bibliometric analysis of educational research articles published in the field of social study education based on Web of Science Database. Participatory Educational Research, 7(2), 216-229.
  • Strangman, L., & Knowles. E. (2012). Improving the development of students’ research questions and hypotheses in an introductory business research methods course. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning 6, 1–13.
  • Uluoğlu, C. (2010). Makalelerin reddedilme nedenleri ve reddedilen makalelerin geleceği. Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, 19-27.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aykut Emre Bozdoğan 0000-0002-5781-9960

Cezmi Ünal 0000-0002-6894-2286

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bozdoğan, A. E., & Ünal, C. (2021). Bilimsel Makalelerde En Sık Karşılaşılan Hatalara Yönelik Fen Bilgisi Eğitiminde Yüksek Lisans Yapmakta Olan Öğrencilerin Görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(2), 312-321.