Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining the Topics that Primary School Fourth Grade Students Prefer to Speek About

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 229 - 247

Öz

Kaynakça

  • Aktaş, E., & Bayram, B. (2021). Anlatma Becerileri Kapsamında 1-8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarına Bir Bakış: Konuşma ve Yazma Stratejilerinin Kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(1), 1-18.
  • Aktaş, Ş., & Gündüz, O. (2018). Yazılı ve Sözlü Anlatım Okuma - Dinleme Konuşma - Yazma (Cilt 24). Ankara: Akçağ Basım Yayım Pazarlama.
  • Arslan, A., & Sevim, O. (2015). Konuşma Becerisisinin Geliştirilmesinde Kullanılabilecek Etkinlik Örnekleri. A. Şahin içinde, Konuşma Eğitimi Yöntemler - Etkinlikler (Cilt 1. Baskı, s. 180). Ankara: Pegem Akademi.
  • Başar, M., Keklik , S., & Batur, Z. (2015). Konuşma Becerisine İlişkin Bir Yöntem Önerisi: SÖMET Yöntemi. International Journal of Language Academy, 3(3), 66-82. doi:http://dx.doi.org/10.18033/ijla.275
  • Boylu, E., & Çangal, Ö. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Bosna‐Hersekli Öğrencilerin Konuşma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 349-368.
  • Brown, J. D. (1996). Testing in Language Programs (2 b.). United States of Amenca: Prentice Hall.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Deneysel Desenler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel , F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (27 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çintaş Yıldız, D., & Yavuz, M. (2012). Etkili Konuşma Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Turkish Studies, 7(2), 319-334.
  • Demir, E., & Deniz, K. (2024). Ana Dili Eğitiminde Karşılıklı Konuşma Becerisine Yönelik Dil İşlevleriyle İlgili Öğretmen Görüşleri. Journal of Mother Tongue Education, 12(2), 317-338.
  • Demiral, H., & Yavuz, Ş. (2016). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Ders Dışı Öğrenme Ortamları. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 7(13), 129-146.
  • Erdem, İ. (2019). Konuşma Eğitimi: Kuram, Uygulama, Ölçme ve Değerlendirme. A. Güzel, & H. Karatay içinde, Türkçe Öğretimi El Kitabı (s. 179-217). Ankara: Pegem Akademi.
  • Göçer, A. (2018). Türkçe Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme (2 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Güleç, S., & Alkış, S. (2003). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Derslerdeki Başarı Düzeylerinin Birbiriyle İlişkisi. İlköğretim-Online, 2(2), 19-27.
  • Gün, E. (2018). 8. Sınıf Türkçe Dersi Konuşma Eğitiminin Öğretmen Ve Öğrenci Görüşlerine Göre Belirlenmesi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güneş, F. (2015). Konuşma Öğretiminde Uygulanan Yaklaşım ve Modeller. Ş. Abdullah içinde, Konuşma Eğitimi Yöntemler - Etkinlikler (Cilt 1. Baskı, s. 152-176). Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (2021). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller (11 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hymes, D. H. (1972). On Communicative Competence. J. B. Pride, & J. Holmes içinde, Sociolinquistics. Selected Readings (Cilt 1, s. 269-293). Harmondworth: penguin.
  • Irvine, J. T. (2016). Formality And Informality in Communicative Events. A. Duranti içinde, Linguistic Anthropology A Reader (Cilt 2, s. 172-188). Pondicherry: Wıley Blackwell.
  • İşcan, A. (2015). İletişim, Konuşma ve Konuşmayla İlgili Temel kavramlar. A. Şahin içinde, Konuşma Eğitimi Yöntemler - Etkinlikler (Cilt 1, s. 1-28). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kartallıoğlu, N. (2015). Bilişsel Farkındalık Stratejilerinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Konuşma Becerilerini Geliştirmeye Etkisi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Kesici, S. (2023). Konuşma Becerisini Geliştirmede Kullanılan Tür, Yöntem ve Teknikler: Bir Alanyazın Taraması. Türk Eğitim Dergisi, 8(1), 88-105.
  • Killioğlu, İ., & Temizkan, M. (2024). Öğretmen Adaylarının Akıcı Konuşma Becerileri Üzerine Bir İnceleme. Journal of Mother Tongue Education, 12(1), 160-183.
  • Mermi, F. (2021). İlkokul Öğrencilerinin Konuşma Becerisine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Muğla: Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Murillo, C. A. (2022). Improving English Speaking Skills Of Primary Students School Through Comic Strips. The Graduate Program of Greensboro Colloge.
  • Nalıncı, A. N. (2000). Avrupa Birliğine Tam Üyelik Yolunda Başarının Anahtarı: Yeniden Yapılanma. Ankara: Ümit Yayınları.
  • Potur, Ö., & Yıldız, N. (2016). Konuşma Becerisi Alanında Yapılan Akademik Çalışmaların Eğilimleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 18, 27-40.
  • Saha, S. K., & Singh, S. (2021). Investigating the Development of Speaking Skill Through Language Games in Techonologically Underequipped EFL Classroom. MEXTESOL, 3(45), 1-15.
  • Sevim, O., & Gedik, S. (2014). Ortaöğretim Öğrencilerinin Konuşma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. A. Ü. Türkiyat Araştırmalar Dergisi(52), 379-373.
  • Sharma, D. R. (2018). Action Research on Improving Students' Speaking Proficiency in Using Cooperative Storytelling Strategy. Journal of NELTA Surkhet, 5, 97-105.
  • Şahin , A. (2019). Konuşma Eğitimi. H. Akyol, & A. Şahin içinde, Türkçe Öğretimi Öğretmen Adayları ve Öğretmenler İçin (s. 103-127). Ankara: Pegem Akademi.
  • Topçuoğlu Ünal, F., & Degeç, H. (2012). Öğretmen Görüşlerine Göre Konuşma Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar. nternational Journal of Social Science, 5(7), 735-750.
  • Topçuoğlu Ünal, F., & Degeç, H. (2012). Öğretmen Görüşlerine Göre Konuşma Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar. International Journal of Social Science, 5(7), 735-750.
  • Ünsal, F. (2019). Türkçe Derslerinde Rol Alma Modeli İle Hazırlanan Etkinliklerin Öğrencilerin Konuşma Tutum Ve Kaygılarına Etkisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ürün Karahan, B. (2020). Konuşmaya Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Student, 15(2), 1319-1327.
  • Yeğen, Ü., & Topçuoğlu Ünal, F. (2015). Konuşma Becerisinin Geliştirrilmesinde Görsellerin etkisi. Journal of Academic Studies, 17(67), 129.

İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Konuşmayı Tercih Ettikleri Konuların Belirlenmesi

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 229 - 247

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin konuşmayı tercih ettikleri kişileri, yerler/konuşma ortamlarını, dersleri ve konuları belirlemektir. Araştırma tarama deseni çerçevesinde yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Tokat merkezde yer alan ilkokullarda öğrenim gören 183 kız ve 167 erkek öğrenci olmak üzere toplam 350 dördüncü sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen “Konuşma Tercihlerini Belirleme Anket Formu” ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; katılımcıların konuşmaya istekli oldukları kişilerin “arkadaş, anne, baba, kardeş, dede, babaanne/anneanne ve akrabalar ” olduğu, konuşmaya istekli olmadıkları kişilerin ise “komşu, servis şoförü, bilgisayarda oyun oynadığı arkadaşlar, sosyal medyada tanıştığı kişiler ve tanımadığı kişilerin” olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların konuşmayı tercih ettikleri yerler/ konuşma ortamlarının “sınıf, okul bahçesi, teneffüs ve ev” olduğu diğer taraftan konuşma konusunda isteksiz ya da yeterince fırsata sahip olmadıkları yerlerin ise “ders ve cep telefonu” olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların konuşmayı tercih ettikleri derslerin “Türkçe, matematik, sosyal bilgiler, fen bilimleri, din kültürü ve ahlak bilgisi, beden eğitimi ve oyun” derslerinin olduğu diğer taraftan konuşma konusunda isteksiz ya da yeterince fırsata sahip olmadıkları derslerin ise “yabancı dil, görsel sanatlar, trafik güvenliği, insan hakları yurttaşlık ve demokrasi” derslerinin olduğu belirlenmiştir. Son olarak, katılımcıların konuşmayı tercih ettikleri konuların “dersler, ödevler, oyun, kitaplar, spor, dizi/film ve alışveriş” olduğu diğer taraftan konuşma konusunda isteksiz ya da yeterince fırsata sahip olmadıkları konuların ise “ekonomi, sosyal medya, oyuncak, sosyal medya fenomenleri, takip edilen internet siteleri” olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş, E., & Bayram, B. (2021). Anlatma Becerileri Kapsamında 1-8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarına Bir Bakış: Konuşma ve Yazma Stratejilerinin Kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(1), 1-18.
  • Aktaş, Ş., & Gündüz, O. (2018). Yazılı ve Sözlü Anlatım Okuma - Dinleme Konuşma - Yazma (Cilt 24). Ankara: Akçağ Basım Yayım Pazarlama.
  • Arslan, A., & Sevim, O. (2015). Konuşma Becerisisinin Geliştirilmesinde Kullanılabilecek Etkinlik Örnekleri. A. Şahin içinde, Konuşma Eğitimi Yöntemler - Etkinlikler (Cilt 1. Baskı, s. 180). Ankara: Pegem Akademi.
  • Başar, M., Keklik , S., & Batur, Z. (2015). Konuşma Becerisine İlişkin Bir Yöntem Önerisi: SÖMET Yöntemi. International Journal of Language Academy, 3(3), 66-82. doi:http://dx.doi.org/10.18033/ijla.275
  • Boylu, E., & Çangal, Ö. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Bosna‐Hersekli Öğrencilerin Konuşma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 349-368.
  • Brown, J. D. (1996). Testing in Language Programs (2 b.). United States of Amenca: Prentice Hall.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Deneysel Desenler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel , F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (27 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çintaş Yıldız, D., & Yavuz, M. (2012). Etkili Konuşma Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Turkish Studies, 7(2), 319-334.
  • Demir, E., & Deniz, K. (2024). Ana Dili Eğitiminde Karşılıklı Konuşma Becerisine Yönelik Dil İşlevleriyle İlgili Öğretmen Görüşleri. Journal of Mother Tongue Education, 12(2), 317-338.
  • Demiral, H., & Yavuz, Ş. (2016). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Ders Dışı Öğrenme Ortamları. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 7(13), 129-146.
  • Erdem, İ. (2019). Konuşma Eğitimi: Kuram, Uygulama, Ölçme ve Değerlendirme. A. Güzel, & H. Karatay içinde, Türkçe Öğretimi El Kitabı (s. 179-217). Ankara: Pegem Akademi.
  • Göçer, A. (2018). Türkçe Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme (2 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Güleç, S., & Alkış, S. (2003). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Derslerdeki Başarı Düzeylerinin Birbiriyle İlişkisi. İlköğretim-Online, 2(2), 19-27.
  • Gün, E. (2018). 8. Sınıf Türkçe Dersi Konuşma Eğitiminin Öğretmen Ve Öğrenci Görüşlerine Göre Belirlenmesi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güneş, F. (2015). Konuşma Öğretiminde Uygulanan Yaklaşım ve Modeller. Ş. Abdullah içinde, Konuşma Eğitimi Yöntemler - Etkinlikler (Cilt 1. Baskı, s. 152-176). Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (2021). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller (11 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hymes, D. H. (1972). On Communicative Competence. J. B. Pride, & J. Holmes içinde, Sociolinquistics. Selected Readings (Cilt 1, s. 269-293). Harmondworth: penguin.
  • Irvine, J. T. (2016). Formality And Informality in Communicative Events. A. Duranti içinde, Linguistic Anthropology A Reader (Cilt 2, s. 172-188). Pondicherry: Wıley Blackwell.
  • İşcan, A. (2015). İletişim, Konuşma ve Konuşmayla İlgili Temel kavramlar. A. Şahin içinde, Konuşma Eğitimi Yöntemler - Etkinlikler (Cilt 1, s. 1-28). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kartallıoğlu, N. (2015). Bilişsel Farkındalık Stratejilerinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Konuşma Becerilerini Geliştirmeye Etkisi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Kesici, S. (2023). Konuşma Becerisini Geliştirmede Kullanılan Tür, Yöntem ve Teknikler: Bir Alanyazın Taraması. Türk Eğitim Dergisi, 8(1), 88-105.
  • Killioğlu, İ., & Temizkan, M. (2024). Öğretmen Adaylarının Akıcı Konuşma Becerileri Üzerine Bir İnceleme. Journal of Mother Tongue Education, 12(1), 160-183.
  • Mermi, F. (2021). İlkokul Öğrencilerinin Konuşma Becerisine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Muğla: Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Murillo, C. A. (2022). Improving English Speaking Skills Of Primary Students School Through Comic Strips. The Graduate Program of Greensboro Colloge.
  • Nalıncı, A. N. (2000). Avrupa Birliğine Tam Üyelik Yolunda Başarının Anahtarı: Yeniden Yapılanma. Ankara: Ümit Yayınları.
  • Potur, Ö., & Yıldız, N. (2016). Konuşma Becerisi Alanında Yapılan Akademik Çalışmaların Eğilimleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 18, 27-40.
  • Saha, S. K., & Singh, S. (2021). Investigating the Development of Speaking Skill Through Language Games in Techonologically Underequipped EFL Classroom. MEXTESOL, 3(45), 1-15.
  • Sevim, O., & Gedik, S. (2014). Ortaöğretim Öğrencilerinin Konuşma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. A. Ü. Türkiyat Araştırmalar Dergisi(52), 379-373.
  • Sharma, D. R. (2018). Action Research on Improving Students' Speaking Proficiency in Using Cooperative Storytelling Strategy. Journal of NELTA Surkhet, 5, 97-105.
  • Şahin , A. (2019). Konuşma Eğitimi. H. Akyol, & A. Şahin içinde, Türkçe Öğretimi Öğretmen Adayları ve Öğretmenler İçin (s. 103-127). Ankara: Pegem Akademi.
  • Topçuoğlu Ünal, F., & Degeç, H. (2012). Öğretmen Görüşlerine Göre Konuşma Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar. nternational Journal of Social Science, 5(7), 735-750.
  • Topçuoğlu Ünal, F., & Degeç, H. (2012). Öğretmen Görüşlerine Göre Konuşma Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar. International Journal of Social Science, 5(7), 735-750.
  • Ünsal, F. (2019). Türkçe Derslerinde Rol Alma Modeli İle Hazırlanan Etkinliklerin Öğrencilerin Konuşma Tutum Ve Kaygılarına Etkisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ürün Karahan, B. (2020). Konuşmaya Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Student, 15(2), 1319-1327.
  • Yeğen, Ü., & Topçuoğlu Ünal, F. (2015). Konuşma Becerisinin Geliştirrilmesinde Görsellerin etkisi. Journal of Academic Studies, 17(67), 129.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ramazan Deniz

Mustafa Yıldız

Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 8 Kasım 2024
Kabul Tarihi 24 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Deniz, R., & Yıldız, M. (2024). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Konuşmayı Tercih Ettikleri Konuların Belirlenmesi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 9(2), 229-247.