Bu makale Türkiye’de yaklaşık otuz yıllık bir tarihi geçmişe sahip “değerler eğitimi” olgusu üzerine yazılmış makalelerin bilimsel-akademik arkaplanını analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda 2017 yılı sonuna kadar tamamlanan değerler eğiitmi ile ilgili toplam 957 makale incelenmiştir. Makaleler yıl, kurum, akademik disipline ait yayın performansı; kullanılan yöntem ile ilgili hususlar, makalede incelenen konular ve bilimsel arkaplanı yapılandırmak için başvurulan teoriler, yaklaşımlar ve modeller gibi değişkenlere göre analiz edilmiştir. Çalışma betimsel doküman incelemesi modelinde yapılandırılmıştır. Veri analizinde hem nitel hem de nicel yöntemler kullanılmıştır. İncelemede araştırmacılar tarafından geliştirilmiş form kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, en yüksek makale yayın düzeyine 113 makale ile 2015 yılında ulaşıldığı makalelerin çok büyük kısmının (%70,7) eğitim alanında çalışan akademisyenler tarafından yazıldığı, ilahiyatçılar (%11,6), fen-edebiyat (%6,1) ve diğer alanların (4,5) makalelere yoğun olarak katkı verdiği anlaşılmaktadır. Üst düzey indekslerde (SSCI-SCI-AHCI) taranan dergilerde yayınlanan ve yabancı dilde yayınlanan makalelerin oranı oldukça düşük, iköğretim ve üniversiteyi örneklem alan çalışmalar oldukça yoğundur. En sık ele alanan konular değer tercihleri ve değer eğitimine ilişkin tutum ve değerlendirmelerdir. Makalelerin %22,7’sinde açık ve bağımsız olarak tekrarlanabilir bir bilimsel yöntem açıklaması yapılmamış, makalelerin %4,2’sinde araştımanın özgün değeri açıklanırken araştırma konusu, problem ve yöntemi ile örtüşmeyen açıklamalara yer verilmiş, makalelerin yarısında ise özgün değer hiç belirlenmemiştir.
Değerler eğitimi araştırmaları Akademide değerler eğitimi Türkiye’de değerler eğitimi Değerler eğitimi çalışmalarını izleme
Değerler Eğitimi Merkezi (Türkiye'de Değerler Eğitimi Çalışmalarını İzleme Projesi)
The study aims to analyse the scientific academic background of the concept of ‘values education’ which has nearly twenty years historical background in Turkey. In this context, 957 articles completed by the end of 2017 regarding values education were examined. The articles in the research have been examined by considering variables such as publishing performance in terms of year, institution, department; distribution by method and related components, and according to the topics discussed; theory, approach, and models used in creating scientific background. The research is structured in descriptive document scanning model. Both qualitative and quantitative methods were used in data analysis. Examination forms developed by the researchers were used to analyse the articles. As a result of the examinations, it is carried out that the highest number of articles (113) was reached in 2015; while most of the articles (70.7%) are written by researchers working in the field of education, researchers from the fields of theology (11.6%), science-literature (6.1%) and other fields (4.5%) have also contributed extensively to the articles; the rate of articles scanned in high-level indexes (SSCI, SCI and AHCI) and articles in foreign languages was low; the studies which samples are from primary and higher education are more intense; the most addressed issues were the value preferences, and attitudes and evaluations regarding the values education; in 22.7% of the articles, a clear, understandable and independently followed and repeatable method was not specified; while the explanation of academic contribution of the article was found to be incompatible with the subject, problem and method, and scientifically problematic in 4.2% of the articles, no explanation about the academic contribution was specified in half of the articles.
Values education studies Values education in academy Values education in Turkey Monitoring values Education
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 9 |
Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.