The aim of this article is to discuss the affect of European pedagogical heritage to the early Republican period in Turkey by taking into account the teaching of History from the present to the past times at the 3rd grade and the 5th grade in Elementary School. Also I want to show the political and the pedagogical grounds of the application that put into action just after the proclamation of the Republic in 1923. Starting from very limited resources in this subject, I tried to show how this idea might have come to Turkey, who were the main actors in this application by using the historical method. In this context, three questions are tried to be answered. These are as follows; 1. Who put forward the idea of teaching of History at elementary school from the present to the past and on what grounds? * Doç. Dr. , Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Tarih Eğitimi ABD, E-posta: bahriata@gazi.edu.tr2. What was the influence of the history education studies at the Second Constitutional Period to the Early Republican Period in Turkey on this matter. 3. What were the results of the teaching of the History from to present to past at the at the rd grade and the 5th grade in Elementary School in 1924.
The Teaching History İn Elementary School d’Alembert Ahmet Halit Yaşaroğlu Bizim Tarih
Bu makalede Avrupa pedagoji düşüncelerinin erken Cumhuriyet Dönemi tarih öğretimine etkisi, 1924 İlkokul 3. Sınıf ve kısmen 5. Sınıf Tarih Programı’nda tarih konularının yakın geçmişten uzak geçmişe doğru okutulması uygulaması çerçevesinde tartışılmaya çalışılacaktır. Cumhuriyet’in ilanının ardından Türk eğitimcilerin böyle bir uygulamayı başlatmasının siyasi ve pedagojik gerekçeleri tartışılmaktadır.
Bu konuda çok sınırlı kaynaktan hareketle, tarihsel yöntemi kullanarak, bu düşüncenin Türkiye’ye nasıl gelmiş olabileceğini, bu uygulamanın sürecini ve aktörlerinin kimler olabileceğini ortaya koymaya çalışacağım. Bu çerçevede üç soru yanıt aranmaya çalışılmaktadır.
Anahtar Kelimeler: İlkokulda Tarih Öğretimi, d’Alembert, Ahmet Halit Yaşaroğlu, Bizim Tarih
The Teaching History In Elementary School In 1924: The Turkish Experince Under The Influence Of D'alembert
Abstract: The aim of this article is to discuss the affect of European pedagogical heritage to the early Republican period in Turkey by taking into account the teaching of History from the present to the past times at the 3rd grade and the 5th grade in Elementary School. Also I want to show the political and the pedagogical grounds of the application that put into action just after the proclamation of the Republic in 1923. Starting from very limited resources in this subject, I tried to show how this idea might have come to Turkey, who were the main actors in this application by using the historical method.
In this context, three questions are tried to be answered. These are as follows;
Keywords: The Teaching History İn Elementary School, d’Alembert, Ahmet Halit Yaşaroğlu, Bizim Tarih
İlkokulda Tarih Öğretimi d’Alembert Ahmet Halit Yaşaroğlu Bizim Tarih
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 27 Mayıs 2014 |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Mayıs 2014 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 1 |
DUYURULAR:
Yeni Yayın Politikası:
TUHED 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren son yıllarda uluslararası akademik yayıncılıkta yaygın bir şekilde kullanılmaya başlanılan Sürekli Yayın sistemini uygulamaya başlayacaktır.
Bu sistemde süreci tamamlanan ve yayın için kabul edilen makaleler sayı yayınlanma tarihini beklemeden yayınlanacaktır. Yayın tarihi olarak sayı yerine makalenin yayınlanma tarihi esas alınacaktır. Daha önce uyguladığımız Erken Görünüm yayın politikasından farklı olarak bu sistemde yayınlanan tüm makalelerde sayı, sayfa ve DOI bilgisine yer verilecektir.
Bu değişiklik mevcut makale inceleme ve kabul sürecini etkilemeyecektir.