BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 2, 38 - 63, 24.10.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185635

Öz

The purpose of this study is to evaluate perceptions of students who attend minority school with respect to history lessons in the context of multiculturalism and patriotism in Turkey. The study group consists of intentionally chosen 199 students attending at different minority schools in Istanbul. Survey method was used in this study. The Multiculturalism Attitude Scale, Patriotism Scale and a questionnaire, developed by the researchers, examining cultural diversity in history lessons were used. In analyzing date, t- test, arithmetic mean and standard deviation were used. The findings of the study indicated that existing cultural diversity in Turkey founds a very limited place in history lessons and a discriminatory or the other language or rhetoric toward different cultural groups was used in the history textbooks. For the same reason, history lessons were found too far from constituting patriotic emotions for culturally different students

Kaynakça

  • Avcıoğlu, H. (2007). Etkinliklerle sosyal beceri öğretimi, Ankara: Kök.
  • Bozkurt, G. (1993). Türk hukuk tarihinde azınlıklar, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Vol. 43 (1–4), s. 49-59.
  • Breugelmans, S. M. ve Vijver, J. R. (2004). Antecedents and components of majority attitudes toward multiculturalism in Netherlands, Applied Psychology: An International Review, 53(3), s. 400-422.
  • Büyüköztürk, Ş., (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegema.
  • Copeaux, E. (1998). Tarih ders kitaplarında (1931-1993) türk tarih tezinden türk islam sentezine, ( Çev. A. Berktay), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Çapar, M. (2006). Türkiye’de eğitim ve “öteki türkler”, Ankara: Özgür Üniversite Kitaplığı.
  • De Vaus, D., (2002). Analyzing social science data, London: Sage Publication.
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji (Yay. Haz. Güzel, C.), İstanbul: Kırmızı.
  • Karasar, N., (2005). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel.
  • Kosterman, R. ve Feshbach, S. (1989). Toward a measure of patriotic and nationalistic attitudes, Political Psychology, 10(2), s. 257-274.
  • Kymlicka, W. (1998). Çokkültürlü yurttaşlık azınlık haklarının liberal teorisi, İstanbul: Ayrıntı.
  • Müller, J. W. (2012). Anayasal yurtseverlik, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Okutan, M. Ç. (2009). Tek parti döneminde azınlık politikaları, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Oran, B. (2010). Türkiye’de azınlıklar, İstanbul: İletişim.
  • Osler, A. (2009). Patriotism, multiculturalism and belonging: political discourse and the teaching of history, Educational Review, 61:1, s. 85-100.
  • Parekh, B. (2005). Çokkültürcülük nedir? (Çev. Özge Olcay), Bülten, 5, s. 99-109.
  • Şencan, H., (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik, Ankara: Seçkin.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A. ve Seers, O. (1994). Social psychology, ABD: Perentice Hall.
  • TCMEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2007). Tarih dersi öğretim programı (9. Sınıf), http://ogm.meb.gov.tr/belgeler/tarih9.pdf adresinden 22.09.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Tekeli, İ. (2007). Birlikte yazılan ve öğretilen bir tarihe doğru, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Toth, J. A. ve Vijver, J. R. (2003). Multiculturalism and acculturation: Views of Dutchland Turkish-Dutch, European Journal of Social Psychology, 33 (2), s. 249-266.
  • Tüy, S. P. (1999). 3-6 yaş arasındaki işitme engelli ve işiten çocukların sosyal beceri ve problem davranışları yönünden karşılaştırılmaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Yazıcı, F. (2015). Azınlık okullarında tarih eğitimi ve çokkültürlülük, İstanbul: Yeni İnsan.
  • Yıldız, A. (2010). “Ne mutlu Türküm diyebilene” Türk ulusal kimliğinin etno-seküler sınırları (1919-1938), İstanbul: İletişim.

Çokkültürlülük ve Yurtseverlik Bağlamında Azınlık Öğrencilerinin Tarih Dersleriyle İlgili Algıları

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 2, 38 - 63, 24.10.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185635

Öz

Bu araştırmada, Türkiye’deki azınlık okullarına devam eden lise öğrencilerinin tarih dersleriyle ilgili görüşlerinin çokkültürlülük ve yurtseverlik bağlamında değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu kasti örneklem yöntemiyle seçilen, İstanbul’un çeşitli ilçelerindeki azınlık okulunda öğrenim gören 199 öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışma grubundan veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen Çokkültürlülük Tutum Ölçeği, Yurtseverlik Ölçeği ve tarih derslerini kendi kimlikleri açısından değerlendirmelerini amaçlayan bir anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma ve t-testi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunluğu tarih derslerinde kendi kültürel kimliklerinin yeterince yer bulamadığını, bu kimliklere yer veren bölümlerde ise ötekileştirici bir söylemin kullanıldığını belirtmişlerdir. Tarih dersleri, kültürel farklılığa sahip öğrenciler için bu şekliyle, yurtseverlik duygusu oluşturmanın uzağında kalmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Tarih Öğretimi, Çokkültürlülük, Yurtseverlik, Çokkültürlü Eğitim, Azınlık Okulları

 

PERCEPTION of MINORITY STUDENTS about HISTORY LESSONS in the CONTEXT of MULTICULTURALISM and PATRIOTISM


Abstract: The purpose of this study is to evaluate perceptions of students who attend minority school with respect to history lessons in the context of multiculturalism and patriotism in Turkey. The study group consists of intentionally chosen 199 students attending at different minority schools in Istanbul. Survey method was used in this study. The Multiculturalism Attitude Scale, Patriotism Scale and a questionnaire, developed by the researchers, examining cultural diversity in history lessons were used. In analyzing date, t- test, arithmetic mean and standard deviation were used. The findings of the study indicated that existing cultural diversity in Turkey founds a very limited place in history lessons and a discriminatory or the other language or rhetoric toward different cultural groups was used in the history textbooks. For the same reason, history lessons were found too far from constituting patriotic emotions for culturally different students.

Keywords: Teaching History, Multiculturalism, Patriotism, Multicultural Education, Minority Schools

Kaynakça

  • Avcıoğlu, H. (2007). Etkinliklerle sosyal beceri öğretimi, Ankara: Kök.
  • Bozkurt, G. (1993). Türk hukuk tarihinde azınlıklar, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Vol. 43 (1–4), s. 49-59.
  • Breugelmans, S. M. ve Vijver, J. R. (2004). Antecedents and components of majority attitudes toward multiculturalism in Netherlands, Applied Psychology: An International Review, 53(3), s. 400-422.
  • Büyüköztürk, Ş., (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegema.
  • Copeaux, E. (1998). Tarih ders kitaplarında (1931-1993) türk tarih tezinden türk islam sentezine, ( Çev. A. Berktay), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Çapar, M. (2006). Türkiye’de eğitim ve “öteki türkler”, Ankara: Özgür Üniversite Kitaplığı.
  • De Vaus, D., (2002). Analyzing social science data, London: Sage Publication.
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji (Yay. Haz. Güzel, C.), İstanbul: Kırmızı.
  • Karasar, N., (2005). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel.
  • Kosterman, R. ve Feshbach, S. (1989). Toward a measure of patriotic and nationalistic attitudes, Political Psychology, 10(2), s. 257-274.
  • Kymlicka, W. (1998). Çokkültürlü yurttaşlık azınlık haklarının liberal teorisi, İstanbul: Ayrıntı.
  • Müller, J. W. (2012). Anayasal yurtseverlik, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Okutan, M. Ç. (2009). Tek parti döneminde azınlık politikaları, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Oran, B. (2010). Türkiye’de azınlıklar, İstanbul: İletişim.
  • Osler, A. (2009). Patriotism, multiculturalism and belonging: political discourse and the teaching of history, Educational Review, 61:1, s. 85-100.
  • Parekh, B. (2005). Çokkültürcülük nedir? (Çev. Özge Olcay), Bülten, 5, s. 99-109.
  • Şencan, H., (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik, Ankara: Seçkin.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A. ve Seers, O. (1994). Social psychology, ABD: Perentice Hall.
  • TCMEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2007). Tarih dersi öğretim programı (9. Sınıf), http://ogm.meb.gov.tr/belgeler/tarih9.pdf adresinden 22.09.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Tekeli, İ. (2007). Birlikte yazılan ve öğretilen bir tarihe doğru, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Toth, J. A. ve Vijver, J. R. (2003). Multiculturalism and acculturation: Views of Dutchland Turkish-Dutch, European Journal of Social Psychology, 33 (2), s. 249-266.
  • Tüy, S. P. (1999). 3-6 yaş arasındaki işitme engelli ve işiten çocukların sosyal beceri ve problem davranışları yönünden karşılaştırılmaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Yazıcı, F. (2015). Azınlık okullarında tarih eğitimi ve çokkültürlülük, İstanbul: Yeni İnsan.
  • Yıldız, A. (2010). “Ne mutlu Türküm diyebilene” Türk ulusal kimliğinin etno-seküler sınırları (1919-1938), İstanbul: İletişim.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Fatih Yazıcı

Yücel Kabapınar

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2015
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yazıcı, F., & Kabapınar, Y. (2015). Çokkültürlülük ve Yurtseverlik Bağlamında Azınlık Öğrencilerinin Tarih Dersleriyle İlgili Algıları. Turkish History Education Journal, 4(2), 38-63. https://doi.org/10.17497/tuhed.185635



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT