Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examples of History Atlases Used in the European Countries

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 17 - 45, 24.05.2020
https://doi.org/10.17497/tuhed.626362

Öz

History atlases are one of the important resources for history education. It allows students to study with groups in-class activities or by themselves at home. A history map is a visual representation of the theme or event, that provides the students spatial dimension with the visual illustration, temporal dimension according to the period, and relational dimension through shapes and symbols. The main aim of the study is to present different examples of historical atlases used in various European countries to readers, researchers and teachers who interested in history education. For this purpose, many history atlases from European countries like Norway, Sweden, Spain, Italy, Hungary, Serbia, Russia, Albania, France, so on in Georg Eckert Institute were scanned and different historical maps were selected. In this study, different history maps are gathered under nine themes: Prehistoric periods and evolution, Alphabet, Religions, Scientific and technological developments, Human activities, Epidemic diseases, International organizations, Population, Contemporary world issues. The theory of evolution is the beginning of all history atlases which scanned at this study. In addition to this, the maps about the alphabet and all kinds of human activities are noticeable differences in historical atlases. Thematic history maps are also used in European countries such as climate changes, population movements, conflicts around the world and interventions of international organizations.

Kaynakça

  • Adams, X. (2004). Historische Atlas. Wommelgen: Van In.
  • Akengin, H. (2015). Tarih Öğretiminde Kullanılan Haritalar Üzerine Bir Deneme. Turkish History Education Journal (TUHED), 4 (1); s. 122-155.
  • Ata, B. (2009). Tarihçi Faik Reşit Unat’ın Milli Eğitime ve Tarih Eğitimine Katkıları. Türk Yurdu, Nisan 260; s. 94-101.
  • Atlas Historique. (2000). François Lebrun (ed.). Paris: Hachette.
  • Bandrova, T. (2012), Cartographic Persponse to Changes in Teaching Geography and History. Maps for the Future: Children, Education and Internet (s. 203-217). L. Zentai ve J.R. Nunez (Eds.). Heidelberg, Dordrecht, London, New York: Springer.
  • Boehm, R.G. (2004). Building Geography Skills for Life. Student Text Workbook. Ohio: Glencoe McGraw-Hill.
  • Bosatlas van de Wereld-geschiedenis. (2009). 3.ed. Groningen: Wolters-Noordhoff Atlasproduktuies.
  • Britt Stemsφ, M. (2004). Cappelens Historiske Atlas. Oslo: Cappelens.
  • Hajkiewicz, I., Konopska, B. ve Prybytek, D. (2009). Atlas Historyczny, od starożytności do współczesności. Warszawa: Nowa Era.
  • Henningsen, K. (1998). Historisk Atlas. Brenderup: Georgrafforl.
  • Képes Történelmi Atlasz. (2001). Macaristan.
  • Középiskolai Történelmi Atlasz. (1998). (Szerk: Papp-Vary Arpad..). Budapest: Cartographia.
  • Maresz T., Olczak, E. ve Kubiz, B. (2007). Spotkania z Historia: atlas z komantarzami źródłowymi dla gimnazyum. Warszawa: Demart.
  • Noja, T. ve Tavasani, P. (2000). Atlante di storia. 1.ed. Milano: Arnaldo Mondodori Scuola.
  • Obiol, J. R. (2008). Atlas Vicens Vives De Historia, Atlas De Historia: Vicens Vives. Instituto Cartográfico Latino, Barcelona.
  • Rentsch, J. ve Sauerlander, D. (2012). Putzger Historischer Weltatlas Kartenausgabe. Berlin: Sauerlander Cornelsen.
  • Rentsch, J. ve Sauerlander, D. (2004). Putzger Historischer Weltatlas Schweizer Ausgabe. Berlin: Sauerlander Cornelsen.
  • Smart, L. (2004). Maps That Made History: The influental, the eccentric and the sublime. Toronto: Dundurn Press.
  • Tulasne, J. (2015). Apprendre I’histoire avec un atlas: L’atlas historique, généalogique, chronologique et géographique de Lesage. UFR DE Georaphie, Master 1 De Geographie, Université Paris 1, Panthéon Sorbonne. Paris.
  • Viduramžiai: Atlasas Konspektas Žodynas. (2010). Vilnius: Briedis.
  • Wiegand, P. (2006). Learning and Teaching with Maps. New York: Routledge.
  • ИCTOPИJCKИ ATЛAC. (2008). Sırbistan.

Avrupa Ülkelerinde Kullanılan Tarih Atlaslarından Örnekler

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 17 - 45, 24.05.2020
https://doi.org/10.17497/tuhed.626362

Öz










Tarih atlasları tarih öğretiminde
başvurulacak yardımcı kaynakların başında gelmektedir. Tarih haritası, öğrenciyi
metin içerisinden çıkararak konu edilen olay ya da olgunun mekansal boyutunu,
incelenen döneme göre zamansal boyutunu ve şekiller ve semboller aracılığıyla
da ilişkisel boyutunu görsel olarak öğrenciye sunar Çalışmanın temel amacı
çeşitli Avrupa ülkelerinde tarih öğretiminde kullanılan tarih atlasları
arasından farklı olanları okuyucuya sunarak, tarih öğretimi ile ilgilenen
araştırmacı ve eğitimcilere, bu alanda ders materyali hazırlayan ders kitabı
yazarlarına ve tarih öğretmenlerine değişik örnekler göstermektir. Çalışmanın
çıkış noktası farklı ülkelerde okutulan tarih atlaslarında ne tür tarih
haritaları kullanılmaktadır, farklı haritalar ve anlatımlar var mıdır
sorularından hareketle oluşmuştur. 
Macaristan, Hollanda, İtalya, İspanya, Belçika, Almanya, Fransa,
Arnavutluk, Sırbistan, İsviçre, İsveç, Norveç, Litvanya, Avusturya, Rusya,
Polonya tarih atlasları başta olmak üzere Georg Eckert Ders Kitapları Enstitüsü
(Almanya)’nde bulunan tarih atlaslarının birçoğu incelenmiştir. İncelenen tarih
atlaslarından alışılagelmişten farklı tarih haritaları dokuz tema altında
toplanmıştır: Tarih öncesi dönemler ve evrim, Yazı/Alfabe, Dinler, Bilimsel
faaliyetler ve teknik gelişmeler, Beşeri faaliyetler, Salgın hastalıklar, Uluslararası
örgütler, Nüfus, Günümüz dünya sorunları. Taranan tüm tarih atlaslarında
başlangıç bölümü “Evrim Teorisi”ne ayrılmıştır. Bunun yanı sıra yazı ve
geçirdiği değişimleri, insanların yaptıkları her türlü beşeri faaliyetleri
anlatan haritalar alışılagelmiş savaş ve anlaşma haritalarının dışında oldukça dikkat
çekmektedir. İklim değişiklikleri, nüfus hareketleri, dünya üzerinde yaşanan
çatışmalar ve uluslararası örgütlerin müdahaleleri gibi tarih haritaları da
bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Adams, X. (2004). Historische Atlas. Wommelgen: Van In.
  • Akengin, H. (2015). Tarih Öğretiminde Kullanılan Haritalar Üzerine Bir Deneme. Turkish History Education Journal (TUHED), 4 (1); s. 122-155.
  • Ata, B. (2009). Tarihçi Faik Reşit Unat’ın Milli Eğitime ve Tarih Eğitimine Katkıları. Türk Yurdu, Nisan 260; s. 94-101.
  • Atlas Historique. (2000). François Lebrun (ed.). Paris: Hachette.
  • Bandrova, T. (2012), Cartographic Persponse to Changes in Teaching Geography and History. Maps for the Future: Children, Education and Internet (s. 203-217). L. Zentai ve J.R. Nunez (Eds.). Heidelberg, Dordrecht, London, New York: Springer.
  • Boehm, R.G. (2004). Building Geography Skills for Life. Student Text Workbook. Ohio: Glencoe McGraw-Hill.
  • Bosatlas van de Wereld-geschiedenis. (2009). 3.ed. Groningen: Wolters-Noordhoff Atlasproduktuies.
  • Britt Stemsφ, M. (2004). Cappelens Historiske Atlas. Oslo: Cappelens.
  • Hajkiewicz, I., Konopska, B. ve Prybytek, D. (2009). Atlas Historyczny, od starożytności do współczesności. Warszawa: Nowa Era.
  • Henningsen, K. (1998). Historisk Atlas. Brenderup: Georgrafforl.
  • Képes Történelmi Atlasz. (2001). Macaristan.
  • Középiskolai Történelmi Atlasz. (1998). (Szerk: Papp-Vary Arpad..). Budapest: Cartographia.
  • Maresz T., Olczak, E. ve Kubiz, B. (2007). Spotkania z Historia: atlas z komantarzami źródłowymi dla gimnazyum. Warszawa: Demart.
  • Noja, T. ve Tavasani, P. (2000). Atlante di storia. 1.ed. Milano: Arnaldo Mondodori Scuola.
  • Obiol, J. R. (2008). Atlas Vicens Vives De Historia, Atlas De Historia: Vicens Vives. Instituto Cartográfico Latino, Barcelona.
  • Rentsch, J. ve Sauerlander, D. (2012). Putzger Historischer Weltatlas Kartenausgabe. Berlin: Sauerlander Cornelsen.
  • Rentsch, J. ve Sauerlander, D. (2004). Putzger Historischer Weltatlas Schweizer Ausgabe. Berlin: Sauerlander Cornelsen.
  • Smart, L. (2004). Maps That Made History: The influental, the eccentric and the sublime. Toronto: Dundurn Press.
  • Tulasne, J. (2015). Apprendre I’histoire avec un atlas: L’atlas historique, généalogique, chronologique et géographique de Lesage. UFR DE Georaphie, Master 1 De Geographie, Université Paris 1, Panthéon Sorbonne. Paris.
  • Viduramžiai: Atlasas Konspektas Žodynas. (2010). Vilnius: Briedis.
  • Wiegand, P. (2006). Learning and Teaching with Maps. New York: Routledge.
  • ИCTOPИJCKИ ATЛAC. (2008). Sırbistan.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Hamide Kılıç 0000-0002-4034-1948

Yayımlanma Tarihi 24 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2019
Kabul Tarihi 8 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılıç, H. (2020). Avrupa Ülkelerinde Kullanılan Tarih Atlaslarından Örnekler. Turkish History Education Journal, 9(1), 17-45. https://doi.org/10.17497/tuhed.626362



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT