Fundamental to recalling memories and remembering is to look at the past and the future concurrently. Remembering is crucial to have a temporal association so that present changes and developments can be elaborated in understanding the construction of memory. Historical trauma is a psychological and emotional collective and subjective injury which are transmitted from adults to children in a cycle process, and it continues over a life span of individuals and across generations. Soft memories are created and shared as a social process. These are narratives, historical texts and similar, less tangible forms of memory. History education has a profound influence on social discourse and the way soft memories are perceived, and since formal schooling is at the centre of shaping a generation and textbooks are the main medium of knowledge transmission, the official narrative shapes it and is often presented selectively. This research explores how the official regulation of history education is used to align official state discourse with social memory. This research employs secondary data and document analysis by examining the compulsory textbook (1979) used since 1971 in history education. It explores history education’s impact on individual narratives of remembrance and collective memory. It examines the long-term effects of what has been taught in secondary school history education on adulthood perceptions of past historical occurrences. Findings confirm that a consistent, official historical discourse supported by exposure to “hard” and “soft” memories enables the maintenance of collective memory as represented in the official discourse among society members. It also concluded that when difficult history is transmitted to the younger generation as part of education, they may experience trauma and similar negative associated feelings; furthermore, they do not necessarily unconditionally embrace the official history but question it in their adulthood.
History education historical trauma collective memory hard and soft memories North Cyprus
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Tarih Eğitimi |
Bölüm | Araştırma ve İnceleme Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 1 |
DUYURULAR:
1- APA7 Yazım Kuralları:
Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.
2- Erken Görünüm:
TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır.
3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası:
Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.
4- Etik Kurul Onayı:
25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır.