Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin İngilizce Dinleme Sorunları ve Çözüm Önerileri

Yıl 2024, , 17 - 31, 30.06.2024
https://doi.org/10.52797/tujped.1404281

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin İngilizce dersinde dinlemeyle ilgili karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve bu sorunların giderilmesinde hangi stratejilerden yararlandıklarını ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin İngilizce derslerinde dinleme metinlerini dinlerken yaşadıkları sorunları ortaya çıkarmak için nitel bir araştırma yöntemi olan fenomenolojik yaklaşımdan yararlanılmıştır. Araştırmaya uygun örneklem yöntemi ile gönüllülük esasına dayalı 44 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Yapılandırılmış görüşme formları ile veriler toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde görüşme formunda yer alan üç temel soru üç ana tema olarak belirlenmiş, bu ana temalar alt temalara ayrılarak kendi içlerinde de kategori ve kodlar olarak içerik analizi tamamlanmıştır. Verilen cevaplara göre öğrencilerin çoğu İngilizce becerilerinin yeterli düzeyde olmaması sebebiyle dinlemede sorunlar yaşamaktadır. Bu sorunları ortadan kaldırmak adına öğrencilerin çoğunlukla bilişsel ve sosyo-duyuşsal stratejilerden yararlandıklarını söylemek mümkündür. Dinleme becerisini geliştirmek adına öğrencilerin çoğu sınıf dışında çalışmalar yapmaktadır. Bu araştırmanın sonucuna göre dinlerken bütünden parçaya işlemlerle ilgili yaşanan sorunlar en çok rastlanan sorunlar olarak belirlenmiştir. Ancak öğrenciler özellikle dinlerken not tutarak yaşadıkları bu sorunları ortadan kaldırmaya çalışmaktadır.

Etik Beyan

EKlenmiştir.

Kaynakça

  • Akkaş Baysal, E. & Ocak, G. (2020). İngilizce dinleme etkinliklerinde yaşanan sorunlarin dinleme öncesi dil öğrenme stratejileri ile ele alınması. Journal of Language Education and Research, 6(2), 335-352.
  • Al-Alwan, A., Asassfeh, S. & Al-Shboul, Y. (2013). EFL Learners' Listening Comprehension and Awareness of Metacognitive Strategies: How Are They Related?. International Education Studies, 6(9), 31-39.
  • Bidabadi, F. & Yamat, H. (2011). The Relationship between Listening Strategies Used by Iranian EFL Freshman University Students and Their Listening Proficiency Levels. English Language Teaching, 4(1), 26-32.
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods (5th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Chen, M. L. (2005). The Effects of the Cooperative Learning Approach on Taiwanese ESL students' Motivation, English Listening, Reading, and Speaking Competencies. Yayımlanmamış Doktora Tezi. La Sierra University, Riverside.
  • Coskun, H. & Uzunyol-Köprü, M. (2021). An overview of listening skills of secondary school students: Barriers and suggestions. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 16(4), 49-72.
  • Datta, S. & Roy, S. (2024). Challenges of Teaching English Listening Skills at the Primary Level in Bangladesh. International Journal of Education and Literacy Studies, 12(1), 3-12.
  • DeMarraies, K. (2004). Qualitative interview studies: Learning through experience. İçinde K. De Marrais ve S. D.
  • Lapan (Ed.), Foundations for research, methods of inquiry in education and the social sciences (51-69). London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Erzad, A. M. (2020). Exploring english listening problems among efl students at iain kudus. Edulingua: Jurnal Linguistiks Terapan Dan Pendidikan Bahasa Inggris, 7(1), 31-38.
  • Field, J. (2003). Promoting perception: Lexical segmentation in L2 listening. ELT Journal, 57(4), 325-334.
  • Field, J. (2013). Cognitive validity. İçinde A. Geranpayeh & L. Taylor (Eds.), Examining listening. Research and practice in assessing second language listening (77-151). Cambridge: CUP.
  • Gestanti, R. A. (2017). Listening Strategies Employed By Non-English Department Students. Journal on English as a Foreign Language, 7(1), 35-58.
  • Goh, C. C. M. (2000). A Cognitive Perspective on Language Learners’ Listening Comprehension Problems. System, 28, 55-75. https://doi.org/10.1016/S0346-251X(99)00060-3.
  • Goh, C. C. M. (2002). Exploring Listening Comprehension Tactics and Their Interaction Patterns. System, 30, 185–206.
  • Gravetter, J. F. & Forzano, L. B. (2012). Research methods for the behavioral sciences (4. Baskı). USA: Linda Schreiber-Ganster.
  • Gök Çatal, Ö., Şahin, H. & Çelik, F. (2018). 6, 7 ve 8. Sınıflarda İngilizce Öğrenme Sürecinde Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 123-136.
  • Gömleksiz, M. N. & Aslan, S. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin İngilizce Öğreniminde Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. The Journal of Academic Social Science Studies, 11(64), 1-13.
  • Gün, S. (2012). The Effects of Using Certain Listening Strategies and Techniques on the Development of Listening Skills in a Foreign Language Learning Context. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Harmankaya, M. Ö. & Melanlıoğlu, D. (2017). Üstbiliş Stratejileri Eğitiminin Ortaokul Öğrencilerinin Dinlediğini Anlama Becerilerine, Dinlemeye Yönelik Tutumlarına ve Dinleme Kaygıların Etkisi. Turkish Studies, 12(18), 339-360.
  • Karadüz, A. (2010). Türkçe ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Dinleme Stratejilerinin Değerlendirilmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(29), 39-55.
  • Kassem, H. M. (2015). The Relationship between Listening Strategies Used by Egyptian EFL College Sophomores and Their Listening Comprehension and Self-Efficacy. English Language Teaching, 8(2), 153-169.
  • Kılınç, A., Keskin, H. ve Yalanız, T. (2016). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinde Dinleme Stratejileri Öğretiminin Dinlediğini Anlama Becerilerine Etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 38-50.
  • Kımav, A. (2019). İngilizce Dinleme Becerilerini Geliştirmek için Bir Oturumlu Strateji Eğitimi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (Ekim 2019 Özel Sayısı), 244-255. Doi: 10.21733/ibad.611230.
  • Lynch, (2010). Listening: Sources, Skills, and Strategies. The Oxford Handbook of Applied Linguistics (2nd ed.). İçinde; (74-87). Oxford: Oxford University Press.
  • Macaro, E. (2001). Learning Strategies in Foreign and Second Language Classrooms. London: Continuum.
  • Maxwell, J. A. (1998). Designing a qualitative study. Handbook of applied social research. İçinde; (69-101). London: Sage Publications, Inc.
  • Mianmahaleh, S. A. & Rahimy, R. (2015). An Investigation of The Listening Comprehension Strategies Used by Iranian EFL Learners. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 4(1), 255-260.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd Ed.). USA: Sage Publications.
  • Nation, I. S. P. & Newton, J. (2009). Teaching ESL/EFL listening and speaking. New York: Routledge.
  • Ngo, N. T. H. (2015). Some Insights into Listening Strategies of Learners of English as A Foreign Language in Vietnam. Language, Culture and Curriculum, 28(3), 311-326.
  • Ngo, N. (2019). Understanding the Impact of Listening Strategy Instruction on Listening Strategy Use from A Socio-Cultural Perspective. System, 81, 63-77.
  • Nix, J. M. L. (2016). Measuring Latent Listening Strategies: Development and Validation af The EFL Listening Strategy Inventory. System, 57, 79-97.
  • Özçelik, H. N., Van den Branden, K. & Van Steendam, E. (2023). Listening comprehension problems of FL learners in a peer interactive, self-regulated listening task. International Journal of Listening, 37(2), 142-155.
  • Özer, S. & Akay, C. (2022). Ortaokul öğrencilerinin İngilizce öğrenme zorlukları: Bir durum çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 711-747.
  • Pinnell, G. S. & Jagger, A. M. (2003). Oral Language: Speaking and Listening in Elementary Classroom. İçinde; Handbook of Research on the English Language Arts. (Ed: J. Flood, D. Lapp, J., R., Squire & J. Jeensen), pp. 881-913. Mahwah, NJ: Erlbau.
  • Rixon, S. (1986). Developing Listening Skills (Essential Language Teaching Series) (ELT ELTS). London: Macmillan Education.
  • Rost, M. (2011). Teaching & researching listening (2nd Ed.). Harlow: Longman.
  • Santos, D. & Graham, S. (2018). What teachers say about listening and its pedagogy: A comparison between two countries. İçinde; International Perspectives on Teaching the Four Skills in ELT (Ed: A. Burns & J. Siegel), pp. 21-36. Switzerland: Palgrave Macmillan.
  • Stolz, S. A. (2023). The practice of phenomenology in educational research. Educational Philosophy and Theory, 55(7), 822-834.
  • Teng, H. C. (1998). A study of EFL listening comprehension strategies. İçinde; Annual Convention and Exposition of the Teachers of English to Speakers of Other Languages, 17-21 Mart 1998, Seattle, ABD, pp. 1-19.
  • Tran, T. Q. & Duong, T. M. (2020). Insights into Listening Comprehension Problems: A Case Study in Vietnam. PASAA: Journal of Language Teaching and Learning in Thailand, 59, 77-100.
  • Vandergrift, L. (1997). The Comprehension Strategies of Second Language (French) Listeners: A Descriptive Study. Foreign Language Annals, 30(3), 387-409. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1997.tb02362.
  • Xiao, C. & Sidhu, G. K. (2018). Listening Comprehension Strategies Employed by EFL Tertiary Students in China: A Case Study. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Special Edition, 1270-1276.
  • Yavuz, F. (2011). İngilizceyi Yabancı Dil olarak Öğrenen Öğrencilerin Dinleme Becerilerinde Kullandıkları Strateji ve Taktikler. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 288-299.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Secondary School Students’ English Listening Problems and Solution Suggestions

Yıl 2024, , 17 - 31, 30.06.2024
https://doi.org/10.52797/tujped.1404281

Öz

The aim of this study is to identify the problems that secondary school students encounter regarding listening in English lessons and to reveal which strategies they use to overcome these problems. In this study, the phenomenological approach, a qualitative research method, was conducted to reveal the problems experienced by secondary school students while listening to texts in English classes. Forty-four secondary school students participated in the study voluntarily with the appropriate sampling method. Data were collected with structured interview forms and analyzed using by content analysis method. In the analysis of the data, three basic questions in the interview form were determined as three main themes. These main themes were divided into sub-themes, and the content analysis was completed as categories and codes within themselves. According to the answers, most students have problems in listening because their English skills are insufficient. It is possible to say that students mostly benefit from cognitive and socio-affective strategies to eliminate these problems. Many students study English outside the classroom in order to improve their listening skills. According to the results of this research, the problems experienced related to top to bottom processes while listening were determined as the most common problems. However, students try eliminating these problems, especially by taking notes while listening.

Kaynakça

  • Akkaş Baysal, E. & Ocak, G. (2020). İngilizce dinleme etkinliklerinde yaşanan sorunlarin dinleme öncesi dil öğrenme stratejileri ile ele alınması. Journal of Language Education and Research, 6(2), 335-352.
  • Al-Alwan, A., Asassfeh, S. & Al-Shboul, Y. (2013). EFL Learners' Listening Comprehension and Awareness of Metacognitive Strategies: How Are They Related?. International Education Studies, 6(9), 31-39.
  • Bidabadi, F. & Yamat, H. (2011). The Relationship between Listening Strategies Used by Iranian EFL Freshman University Students and Their Listening Proficiency Levels. English Language Teaching, 4(1), 26-32.
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods (5th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Chen, M. L. (2005). The Effects of the Cooperative Learning Approach on Taiwanese ESL students' Motivation, English Listening, Reading, and Speaking Competencies. Yayımlanmamış Doktora Tezi. La Sierra University, Riverside.
  • Coskun, H. & Uzunyol-Köprü, M. (2021). An overview of listening skills of secondary school students: Barriers and suggestions. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 16(4), 49-72.
  • Datta, S. & Roy, S. (2024). Challenges of Teaching English Listening Skills at the Primary Level in Bangladesh. International Journal of Education and Literacy Studies, 12(1), 3-12.
  • DeMarraies, K. (2004). Qualitative interview studies: Learning through experience. İçinde K. De Marrais ve S. D.
  • Lapan (Ed.), Foundations for research, methods of inquiry in education and the social sciences (51-69). London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Erzad, A. M. (2020). Exploring english listening problems among efl students at iain kudus. Edulingua: Jurnal Linguistiks Terapan Dan Pendidikan Bahasa Inggris, 7(1), 31-38.
  • Field, J. (2003). Promoting perception: Lexical segmentation in L2 listening. ELT Journal, 57(4), 325-334.
  • Field, J. (2013). Cognitive validity. İçinde A. Geranpayeh & L. Taylor (Eds.), Examining listening. Research and practice in assessing second language listening (77-151). Cambridge: CUP.
  • Gestanti, R. A. (2017). Listening Strategies Employed By Non-English Department Students. Journal on English as a Foreign Language, 7(1), 35-58.
  • Goh, C. C. M. (2000). A Cognitive Perspective on Language Learners’ Listening Comprehension Problems. System, 28, 55-75. https://doi.org/10.1016/S0346-251X(99)00060-3.
  • Goh, C. C. M. (2002). Exploring Listening Comprehension Tactics and Their Interaction Patterns. System, 30, 185–206.
  • Gravetter, J. F. & Forzano, L. B. (2012). Research methods for the behavioral sciences (4. Baskı). USA: Linda Schreiber-Ganster.
  • Gök Çatal, Ö., Şahin, H. & Çelik, F. (2018). 6, 7 ve 8. Sınıflarda İngilizce Öğrenme Sürecinde Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 123-136.
  • Gömleksiz, M. N. & Aslan, S. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin İngilizce Öğreniminde Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. The Journal of Academic Social Science Studies, 11(64), 1-13.
  • Gün, S. (2012). The Effects of Using Certain Listening Strategies and Techniques on the Development of Listening Skills in a Foreign Language Learning Context. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Harmankaya, M. Ö. & Melanlıoğlu, D. (2017). Üstbiliş Stratejileri Eğitiminin Ortaokul Öğrencilerinin Dinlediğini Anlama Becerilerine, Dinlemeye Yönelik Tutumlarına ve Dinleme Kaygıların Etkisi. Turkish Studies, 12(18), 339-360.
  • Karadüz, A. (2010). Türkçe ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Dinleme Stratejilerinin Değerlendirilmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(29), 39-55.
  • Kassem, H. M. (2015). The Relationship between Listening Strategies Used by Egyptian EFL College Sophomores and Their Listening Comprehension and Self-Efficacy. English Language Teaching, 8(2), 153-169.
  • Kılınç, A., Keskin, H. ve Yalanız, T. (2016). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinde Dinleme Stratejileri Öğretiminin Dinlediğini Anlama Becerilerine Etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 38-50.
  • Kımav, A. (2019). İngilizce Dinleme Becerilerini Geliştirmek için Bir Oturumlu Strateji Eğitimi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (Ekim 2019 Özel Sayısı), 244-255. Doi: 10.21733/ibad.611230.
  • Lynch, (2010). Listening: Sources, Skills, and Strategies. The Oxford Handbook of Applied Linguistics (2nd ed.). İçinde; (74-87). Oxford: Oxford University Press.
  • Macaro, E. (2001). Learning Strategies in Foreign and Second Language Classrooms. London: Continuum.
  • Maxwell, J. A. (1998). Designing a qualitative study. Handbook of applied social research. İçinde; (69-101). London: Sage Publications, Inc.
  • Mianmahaleh, S. A. & Rahimy, R. (2015). An Investigation of The Listening Comprehension Strategies Used by Iranian EFL Learners. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 4(1), 255-260.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd Ed.). USA: Sage Publications.
  • Nation, I. S. P. & Newton, J. (2009). Teaching ESL/EFL listening and speaking. New York: Routledge.
  • Ngo, N. T. H. (2015). Some Insights into Listening Strategies of Learners of English as A Foreign Language in Vietnam. Language, Culture and Curriculum, 28(3), 311-326.
  • Ngo, N. (2019). Understanding the Impact of Listening Strategy Instruction on Listening Strategy Use from A Socio-Cultural Perspective. System, 81, 63-77.
  • Nix, J. M. L. (2016). Measuring Latent Listening Strategies: Development and Validation af The EFL Listening Strategy Inventory. System, 57, 79-97.
  • Özçelik, H. N., Van den Branden, K. & Van Steendam, E. (2023). Listening comprehension problems of FL learners in a peer interactive, self-regulated listening task. International Journal of Listening, 37(2), 142-155.
  • Özer, S. & Akay, C. (2022). Ortaokul öğrencilerinin İngilizce öğrenme zorlukları: Bir durum çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 711-747.
  • Pinnell, G. S. & Jagger, A. M. (2003). Oral Language: Speaking and Listening in Elementary Classroom. İçinde; Handbook of Research on the English Language Arts. (Ed: J. Flood, D. Lapp, J., R., Squire & J. Jeensen), pp. 881-913. Mahwah, NJ: Erlbau.
  • Rixon, S. (1986). Developing Listening Skills (Essential Language Teaching Series) (ELT ELTS). London: Macmillan Education.
  • Rost, M. (2011). Teaching & researching listening (2nd Ed.). Harlow: Longman.
  • Santos, D. & Graham, S. (2018). What teachers say about listening and its pedagogy: A comparison between two countries. İçinde; International Perspectives on Teaching the Four Skills in ELT (Ed: A. Burns & J. Siegel), pp. 21-36. Switzerland: Palgrave Macmillan.
  • Stolz, S. A. (2023). The practice of phenomenology in educational research. Educational Philosophy and Theory, 55(7), 822-834.
  • Teng, H. C. (1998). A study of EFL listening comprehension strategies. İçinde; Annual Convention and Exposition of the Teachers of English to Speakers of Other Languages, 17-21 Mart 1998, Seattle, ABD, pp. 1-19.
  • Tran, T. Q. & Duong, T. M. (2020). Insights into Listening Comprehension Problems: A Case Study in Vietnam. PASAA: Journal of Language Teaching and Learning in Thailand, 59, 77-100.
  • Vandergrift, L. (1997). The Comprehension Strategies of Second Language (French) Listeners: A Descriptive Study. Foreign Language Annals, 30(3), 387-409. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1997.tb02362.
  • Xiao, C. & Sidhu, G. K. (2018). Listening Comprehension Strategies Employed by EFL Tertiary Students in China: A Case Study. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Special Edition, 1270-1276.
  • Yavuz, F. (2011). İngilizceyi Yabancı Dil olarak Öğrenen Öğrencilerin Dinleme Becerilerinde Kullandıkları Strateji ve Taktikler. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 288-299.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İlköğretim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilda Hocaoğlu 0000-0002-3456-095X

Gürbüz Ocak 0000-0001-8568-0364

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2023
Kabul Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Hocaoğlu, N., & Ocak, G. (2024). Ortaokul Öğrencilerinin İngilizce Dinleme Sorunları ve Çözüm Önerileri. Turkish Journal of Primary Education, 9(1), 17-31. https://doi.org/10.52797/tujped.1404281

13642  Google Scholar