Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INSTAGRAM SEYAHAT ETKİLEYİCİLERİ SEYAHAT KARARINI ETKİLER Mİ?

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 1 - 28, 28.04.2025
https://doi.org/10.7460/turar.1538983

Öz

Bu araştırma, Instagram seyahat etkileyicilerinin onları takip eden bireylerin seyahat kararlarına etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, çevrim içi (online) olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Kapalı uçlu sorular için SPSS programı kullanılmış olup, açık uçlu sorularda ise MAXQDA programı kullanılmıştır. Veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçlara göre Instagram seyahat etkileyicilerinin onları takip eden bireylerin seyahat kararlarının oluşmasında etkili olduğu belirlenmiştir. Takipçilerin ikna olmalarında, Instagram seyahat etkileyicilerinin samimi ve güvenilir olmalarının, bilgi vermelerinin, yeni yerler göstermelerinin, eğlenceli olmalarının, geziyormuş gibi hissettirmelerinin, anlatım ve sunum tarzları ile motivasyon sağlamalarının etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca, turizm sektöründe yer alan kurum ve kuruluşlara yönelik öneriler sunulmuştur

Kaynakça

  • Ajina, A. S. (2019). “The perceived value of social media marketing: an empirical study of online word-of-mouth in Saudi Arabian context”, Entrepreneurship and Sustainability Issues, 6(3), s. 1512-1527.
  • Amaro, S. ve Duarte, P. (2017). “Social media use for travel purposes: a cross cultural comparison between Portugal and the UK”, Information Technology & Tourism, C. 17, S. 2, ss. 161-181.
  • Aylan, F. K. ve Aylan, S. (2020). “Sanal Gerçeklik ve Artırılmış GerçeklikUygulamalarının Rekreatif Faaliyetlere Yansıması: Dijital Rekreasyon”, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), s. 2746-2760.
  • Barbe, D., Neuburger, L. ve Gray, L. P. (2020). “Follow Us on Instagram!Understanding the Driving Force behind Following Travel Accounts on Instagram”, E-review of Tourism Research, 17(4), s. 592-609.
  • Bateman, P. J., Keillor, B. D., Pike, J. C. ve Butler, B. S. (2019).“Social marketing: lessons for managing social media initiatives”, Marketing, 7(3), s. 100-108.
  • Belanche, D., Flavian, M. ve Sanchez, S. I. (2020). “Followers’reactions to influencers’ Instagram posts”, Spanish journal of marketing-ESIC, 24(1), s. 37-53.
  • Birol, S. Ş. ve Aydın, E. (2019). “Açık Alan Rekreasyonunda Kent Merkezlerine Yenilikçi Bir Yaklaşım: Millet Bahçeleri”, Journal of International Social Research, 12(66), s. 489-497.
  • Boerman, S. C. (2020). “The effects of the standardized Instagram disclosure for micro-and meso-influencers”, Computers in Human Behavior, 103, s. 199-207.
  • Buhalis, D., Leung, D. ve Law, R. (2011). "Tourism: Critical Information and Communication Technologies for Tourism Destinations", Destination Marketing and Management, ss. 205-224.
  • Chen, S. C. ve Lin, C. P. (2019). “Understanding the effect of social media marketing activities: The mediation of social identification, perceived value, and satisfaction”, Technological Forecasting and Social Change, 140, s. 22-32.
  • Cohen, S. A., Prayag, G. ve Moital, M. (2014). "Consumer behaviour in tourism: Concepts, influences and opportunities", Current issues in Tourism, C. 17, S. 10, ss. 872-909.
  • Deri, L., Plavsa, J. ve Cerovic, S. (2007). “Analysis of potential tourists’ behavior in the process of deciding upon a tourist destination based on a survey conducted in Backa region”, Geographica Pannonica, C. 11, ss. 70-76.
  • Dusikova, T. (2018). The Impact of Social Media on the Decision-making Process in Travel Planning, Unpublished Bachelor’s Thesis. State University of New York, Empire State College, New York.
  • Eryılmaz, B. ve Şengül, S. (2016). “Sosyal medyada paylaşılan yöresel yemek fotoğraflarının turistlerin seyahat tercihleri üzerindeki etkisi”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, C. 1, S. 1, ss. 32-42.
  • Esti, E., Hariadi, S. S. ve Raya, A. B. (2020). “The Effectiveness of Bhumi Merapi Agrotourism Promotion through Instagram”, Komunikator, 12(2), s. 146-156.
  • Fardous, J., Du, J. T. ve Hansen, P. (2019). “Collaborative information seeking during leisure travelling: triggers and social media usage”, Information Research, 24(3), s. 1-17.
  • Feliciano, R. A. (2020). Millennials’ travels: the influence of Instagram on the decision-making process, Unpublished Master’s Thesis. Instituto Universitario de Lisboa, Department of Marketing, Operations and Management, Lizbon.
  • Golemac, K. (2020). How Do Influencers Influence Millennials’ Travel Decisions?, Unpublished Undergraduate Thesis. RIT Croatia, Rochester Institute of Technology, Dubrovnik.
  • Granberg, L. (2019). The role of Instagram in choosing a travel destination, Unpublished Bachelor’s Thesis. Lulea University of Technology, Department of Business Administration, Technology and Social Sciences, Lulea.
  • Gretzel, U. (2019). “The role of social media in creating and addressing overtourism”, Overtourism: Issues, realities and solutions, ed. Dodds, R. ve Butler, R., Berlin: De Gruyter, 1, s. 62-75.
  • Gretzel, U. ve Yoo, K. H. (2008). “Use and impact of online travel reviews”, Information and communication technologies in tourism Ed. O’Connor P., Höpken W. ve Gretzel U., Springer, Vienna, ss. 35-46.
  • Hanifah, R. D. (2019). “The Influence of Instagram Travel Influencer on Visiting Decision of Tourist Destinations for Generation Y”, Tourism Proceeding, s. 235-247.
  • Isyanto, P., Sapitri, R. G. ve Sinaga, O. (2020). “Micro Influencers Marketing and Brand Image to Purchase Intention of Cosmetic Products Focallure”, Systematic Reviews in Pharmacy, 11(1), s. 601-605.
  • Kang, M. ve Schuett, M. A. (2013). “Determinants of sharing travel experiences in social media”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 30, s. 93-107.
  • Karmila, S., Aritonang, E. Y. ve Sudaryati, E. (2020). “The Relationship of the Duration of Social Media Instagram Usage and Student's Eating Behavior in University of Sumatera Utara, 2019”, Britain International of Humanities and Social Sciences (BIoHS) Journal, 2(1), s. 289-295.
  • Kilic, D. ve Selvaduri, S. S. (2020). Instagram as a modern tourist agency: A case study of influencers impact on the tourists of Bali, Unpublished Bachelor’s Thesis. Linnaeus University, School of Business and Economics, Kalmar.
  • Kiralova, A. ve Pavliceka, A. (2015). “Development of social media strategies in tourism destination”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, C. 175, ss. 358-366.
  • Koçoğlu, E. ve Aydın, M. (2017). “Alan uzmanlarına göre 2017 sosyal bilgiler programının 2005 programı çerçevesinde analizi”, International Journal of Social Science Research, 6(1), s. 61-74.
  • Le, D. (2018). The effects of Instagram on young foreigners vacation choices in Asian countries, Unpublished Bachelor’s Thesis. Saimaa University of Applied Sciences, Hotel, Restaurant and Tourism Management, Imatra.
  • Lima, L. C. D., Pereira, N. D. S, ve Gomes, D. M. D. O. A. (2021). “O Papel do Instagram na Decisao de Compras de Viagens de Lua de Mel: Um Estudo Sob a Perspectiva das Noivas”, Ambitos. Revista Internacional de Comunicacion, ss. 104-121.
  • Natalia, E. (2020). The Influence of Instagram Towards Travel Decision Making Proces: A Case Study of Lampung; Indonesia, Unpublished Bachelor’s Thesis. Swiss German University, Department of Hotel and Tourism Management, Tangerang
  • Özhasar, Y., Oğuz, Y. E. ve Yılmaz, V. (2020). “Instagram Bağımlılığının Tatil Satın Alma Niyetine Etkisi: Esogü Turizm Fakültesi Öğrencileri Örneği”, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), s. 39-55.
  • Pabalkar, V. ve Negi, N. (2020). “Impact of Instagram and Instagram Influencers in Purchase Consideration in India”, European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(11), s. 68-86.
  • Parsons, H. (2017). Does social media influence an individual’s decision to visit tourist destinations? Using a case study of Instagram, Unpublished Bachelor’s Thesis. Cardiff Metropolitan University, B.A. (Hons) Events Management, Cardiff.
  • Phu, T. T. (2020). The impact of Instagram influencers on choosing Japan as the travel destination - the case of generation Y (Millennials) living and:or studying in Spain, Unpublished Master’s Thesis. Van Lang University, Department of Tourism, Ho Chi Minh.
  • Prasetya, L. F., Jaya, M. C. ve Thio, S. (2021). “The Role of Social Media Instagram in the Travel Process: Evidence from Young People in Surabaya”, Petra International Journal of Business Studies, 4(1), s. 23-32.
  • Rathonyi, G. (2013). “Influence of social media on tourism-especially among students of the University of Debrecen”, Applied Studies in Agribusiness and Commerce, C. 7, S. 1, ss. 105-112.
  • Roque, J., Vieira, I., Barroso, F. ve Guimaraes, F. (2020). “O Instagram como meio promocional: uma analise do conteudo do designer Wandson no ramo digital”, Prisma.com, 43, s. 115-129.
  • Saini, K. ve Goswami, P. (2020). “‘A Like is Worth a Housand Words’: Growth of Instagram and Its Impact on Youth”, International Journal of Engineering Applied Sciences and Technology, 5(3), s. 462-468.
  • Shah, A. Z. (2020). The Effect of Instagram Influencers on Vacation Destination Choice, Unpublished Master’s Thesis. Auckland University of Technology, Department of Marketing, Auckland.
  • Shaikh, A. S., Dars, A., Memon, K. ve Kazi, A. G. (2020). “A Study of Factors Affecting Travel Decision Making of Tourists”, Journal of Economic Info, C. 7, S. 1, ss. 1-10.
  • Shuqair, S. ve Cragg, P. (2017). “The immediate impact of Instagram posts on changing the viewers’ perceptions towards travel destinations”, Asia Pacific Journal of Advanced Business and Social Studies, C. 3, S. 2, ss. 1-12.
  • Sing, T. T. (2020). Examining How Instagram Travel Influencers Shape Travel Decisions, Unpublished Master’s Thesis. University of Hawai'i at Manoa, Department of Communication, Honolulu.
  • Singh, M. (2020). “Instagram Marketing - The Ultimate Marketing Strategy”, Advance and Innovative Research, 7(1), s. 379-382.
  • Terttunen, A. (2017). The influence of Instagram on consumers’ travel planning and destination choice, Unpublished Bachelor’s Thesis. Haaga-Helia University of Applied Sciences, Hospitality, Tourism and Experience Management, Helsinki.
  • Ünal, A. ve Bayar, S. B. (2020). “Yerli Ziyaretçilerin Destinasyon Seçimlerinde Instagram’ın Rolünün Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Bursa Uludağ Örneği”, Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), s. 16-27.
  • Venciute, D. (2018). “Social media marketing-from tool to capability”, Management of Organizations: Systematic Research, 79(1), s. 131-145.
  • Vukmirovic, V., Stankovic, M. K. ve Domazet, I. (2020). “Influencers as a segment of digital marketing communication: Generation Y attitudes”, Marketing, 51(2), s. 98-107.
  • Wise, E. K. ve Shorter, J. D. (2014). “Social Networking And The Exchange Of Information”, Issues in Information Systems, 15(2), s. 103-109.
  • Yıldırım, A. (1999). “Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi”, Eğitim ve Bilim, 23(112), s. 7-17.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Seçkin Eser Gürsoy 0000-0001-9972-5818

Yakup Arslan 0000-0002-7614-1198

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 28 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 21 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Eser Gürsoy, S., & Arslan, Y. (2025). INSTAGRAM SEYAHAT ETKİLEYİCİLERİ SEYAHAT KARARINI ETKİLER Mİ? Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 14(1), 1-28. https://doi.org/10.7460/turar.1538983

19425         19424        19426