The main purpose of this study is to analyze the organisational culture of a five-star hotel. Organizational culture plays an important role in gaining a competitive advantage. In this regard, this study is thought to be important because this study will contribute the organization, which analyzed organizational culture, in the context of seeing current status and taking necessary measures. The research is a qualitative study in the design of ethnography. The sample of the study consists of eight employees of five-star hotels operating in Antalya. In this study, depth interview, metaphor and observation techniques were used as a data collection tool and eleven main themes were identified after content analysis of the data obtained from semi-structured interviews. QSR NVivo 10 program was used in the analysis of data. According to research results, it is determined that the hotel in point has a strong organizational culture and employees are loyal to the basic values. Besides, having an obvious difference in perceptions about organization between technical and security department managers and other department managers, who are in contact with guest, is a significant result
Organisational culture Hospitality establishments Cultural analysis Tourism
Bu çalışmanın temel amacı, beş yıldızlı bir konaklama işletmesinin örgüt kültürünü analiz etmektir. Örgüt kültürü, işletmelerin rekabet avantajı kazanmalarında önemli bir rol oynamaktadır. Bu bağlamda örgüt kültürü analiz edilen söz konusu kurumun mevcut durumunu görebilmesi ve gerekli önlemleri alabilmesine katkı sağlayacak olan bu araştırmanın bu anlamda önemli olduğu düşünülmektedir. Araştırma kültür analizi (etnografya) deseninde nitel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini Antalya ilinde faaliyet gösteren söz konusu işletmenin sekiz çalışanı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemlerinden derinlemesine görüşme, metafor ve gözlem tekniği kullanılmış ve yarı yapılandırılmış görüşmenin içerik analizinden sonra 11 ana tema belirlenmiştir. Araştırma verilerinin analizinde QSR NVivo 10 programından yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre örgüt kültürü araştırılan söz konusu kurumun güçlü bir örgüt kültürüne sahip olduğu ve çalışanların temel değerlere bağlı oldukları belirlenmiştir. Bunun yanında teknik ve güvenlik departman yöneticileri ve misafir ile daha çok iletişim halinde olan departman yöneticilerinin kuruma dair algılamaları arasında bir farkın olması da dikkate değer bir sonuçtur
Diğer ID | JA53PB38DS |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 1 |