Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

İletişim ve Yönetim Bilimi Arasında Köprü Kurmak: Peter Drucker Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2024, Sayı: 45, 122 - 138, 30.06.2024
https://doi.org/10.17829/turcom.1373653

Öz

Bu çalışma, modern yönetim düşüncesinin önemli isimlerinin başında yer alan Peter Drucker’ın farklı bir yönünü ele almaktadır. Drucker yönetim düşüncesi ile ilgili eserlerini yazmadan önce hayatında gazetecilik ve muhabirlik dönemi de yer almaktadır. Drucker’ın gazetecilik ve muhabirlik döneminin yönetim düşüncesi üzerine kaleme aldığı eserlerin oluşmasında etkisi olduğu düşünülmektedir. Buradan hareketle Drucker’ın az bilinen ve çalışmalara az konu olan gazetecilik ve muhabirlik yönünün yönetim alanındaki eserlerindeki etkisi çalışmanın ana odak noktasını oluşturmaktadır. Bir derleme makalesi olan bu çalışmada Drucker’ın bir yönetim düşünürü ve yönetim bilimleri profesörü olmasının yanı sıra bir sosyal bilimci ve ekonomik faaliyetlere ve işletmelere yön veren toplumsal koşulları analiz eden etkili bir iletişimci ve ekonomi habercisi olduğu vurgulanmaktadır. Enformasyon devrimi ışığında değişen toplumsal koşulları titizlikle inceleyen Drucker, girişim merkezli ekonomi, bilgi toplumu ve bilgi işçisi kavramlarını geliştirmektedir. Böylece Drucker, iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin ekonomiyi ve örgütlerdeki yönetim anlayışını nasıl etkilediğini incelemektedir. Çalışmada Peter Drucker’ın iletişim, ekonomi ve bilgi toplumu arasında kurduğu ilişki kuramsal olarak tartışılmaktadır.

Kaynakça

  • Allaham, M. V. (2021). Yönetimin yeni yüzü: Değişim yönetimi. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 65- 69. https://doi.org/10.14744/ysbed.2021.00006
  • Arolat, O. (2007). Ekonomi basınında tarihsel gelişme ve yerel basında ekonomik haberler: Türkiye’de yerel basın. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Ateş, H., & Banazılı, A. (2021). Peter Ferdinand Drucker’ın yönetim yaklaşımı: Teorik bir inceleme. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 12(2), 206-222. https://doi.org/10.54688/ayd.933404
  • Bang, A., Cleeman, C. M., & Bramming, P. (2010). How to create business value in the knowledge economy accelerating thoughts of Peter F. Drucker. Management Decision, 48(4), 616-627. https://doi. org/10.1108/002.517.41011041382
  • Baştan, S., & Ökmen, M. (2004). Yerel yönetimlerde bilgi ve iletişim altyapısı ile ilgili temel sorunlar. A. Yılmaz & M. Ökmen (Ed.), Kamu yönetimi içinde (ss.197-232). Gazi Kitabevi.
  • Beatty, J. (1998). Peter Drucker’a göre dünya. Sistem Yayıncılık.
  • Byrne, J. (2005, Kasım). The man who invented management. Business Week, 97-106.
  • Celep, C., & Çetin, B. (2003). Bilgi yönetimi. Anı Yayıncılık.
  • Cohen, W. (2008). A class with Drucker the lost lessons of the world’s greatest management teacher. Amacom Books.
  • Drucker, P. (1954). The practice of management. Harper & Row.
  • Drucker, P. (1969). The age of discontinuity guideliness to our changing society. Heinemann Publications. Drucker, P. (1979). Adventures of bystander. Harper & Row.
  • Drucker, P. (1985a). Management: Tasks, responsibilities, practices. Harper Business.
  • Drucker, P. (1985b). Innovation and entrepreneurship: Practice and principles. Butterworth Heinemann. Drucker, P. (1990). Managing the non-profit organization. Harper Collins Publishers.
  • Drucker, P. (1993). The new society. The anatomy of industrial order. Transaction Publishers.
  • Drucker, P. (1995). Değişim çağının yönetimi. Türk Henkel Dergisi Yayınları.
  • Drucker, P. (1996). The coming of the new organization. The best ideas on managing business change (J. Champy, & N. Nohria, Ed.). Harvard Business Review Book.
  • Drucker, P. (1998). Managing in a time of great change. Truman Talley Books.
  • Drucker, P. (1999). Management challenges for the 21st century. Harper Collins Publishers. Drucker, P. (2002). Managing in the next society. Truman Talley Books.
  • Drucker, P. (2007a). Management tasks, responsibilities, practices. Truman Talley Books. Drucker, P. (2007b). The practice of management. Butterworth-Heinemann Publications.
  • Drucker, P. (2011). Frontiers of management. Where tomorrow’s decisions are being shaped today. Routledge.
  • Goffee, R. (1988). The frontiers of management: Where tomorrow’s decisions are being shaped today by Peter Drucker. Work, Employment & Society, 2(1), 127-129. https://doi.org/10.1177/095.001.7088002001019 Gomez, O. (t.y.). Who was Peter Drucker? Monografias. 13.05.2023 tarihinde https://www.monografias.com/ trabajos97/who-was-peter-drucker/who-was-peter-drucker adresinden erişilmiştir.
  • Hoyos, A. T., Thoene, U., & Arjoon, S. (2016). Knowledge workers and virtues in Peter Drucker’s management theory. SAGE Open, 6(1), 1-9. https://doi.org/10.1177/215.824.4016639631
  • Maciariello, J. (2009). Marketing and innovation in the Drucker management system. Journal of the Academy of Marketing Science, 37, 35-43. https://doi.org/10.1007/s11747.008.0098-9
  • Medlin, C. J. (2012). Peter Drucker’s ontology: Understanding business relationships and networks. Journal of Business & Industrial Marketing, 27(7), 513-520. https://doi.org/10.1108/088.586.21211257275
  • Orçun, A. (1991, Mart 4). Önce ekonomi basını vardı. Dünya Gazetesi, 10. Yaş Eki.
  • Öğüt, A. (2012). Bilgi çağında yönetim. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özalp, S. S. (2011). Peter Ferdinand Drucker’ın yönetsel açıdan değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3(2), 155-168.
  • Özer, M. & Güler, E. (2014). Drucker’la yönetimi yeniden düşünmek. Türk İdare Dergisi, 86(478), 29-63.
  • Özer, M. (2019). 21.Yüzyıl modern yönetimi için geleceğe yön veren yönetim guruları. Gazi Kitabevi.
  • Pekman, C. (1997). Televizyonda özelleşme Avrupa’da yayıncılığın değişim süreci. Beta Basım Yayım.
  • Sayılgan, Ş. (1994). Ekonomi basını ve kamuoyunu aydınlatmadaki önemi. M.Ü. İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Segol, G. (1987). The world according to Drucker. Sloan Management Review, 28(3), 65-66.
  • Stehr, N. (1996). Knowledge as a capacity for action. Peter Wall Institute for Advanced Studies.
  • Stehr, N. (2015). Knowledge politics: Governing the consequences of science and technology. Routledge.
  • Swaim, R. (2011). Bir strateji ustası: Peter Drucker. Türkiye İş Bankası Yayınları. The Drucker Institute. (t.y.). About Peter Drucker. 13.05.2023 tarihinde https://www.drucker.institute/ perspective/about-peter-drucker/ adresinden erişilmiştir.
  • Witzel, M. (2003). Fifty key figures in management. Routledge.
  • Yüksel, E. (1996). Türk basınının gelişmesinde basında ekonomi ve ekonomi basını [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yüksel, Ö. (2001). Örgüt geliştirme. S. Güney (Ed.), Yönetim ve organizasyon içinde (ss.129-157). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yüksel, Y. (2010). Esnek kapitalizm ve altın yakalı çalışanlar. İş Ahlakı Dergisi-Turkish Journal of Business Ethics, 3(5), 97-117.

Building A Bridge Between Communication and Management Science: An Assessment on Peter Drucker

Yıl 2024, Sayı: 45, 122 - 138, 30.06.2024
https://doi.org/10.17829/turcom.1373653

Öz

This study discusses a unique aspect of Peter Drucker, a significant contributor to modern management theories. Before becoming a management thought leader, Drucker worked as a journalist and reporter. Drucker’s management thought writings were undoubtedly shaped by his experience in journalism and reporting. The study focuses on the influence of Drucker’s journalism and reporting on his management works, which are not adequately studied in the literature. This review article highlights that Drucker, aside from being a management thinker and a professor of administrative management sciences, is also a social scientist, an excellent communicator, and an economic messenger as he analyzes the social conditions that lead economic activities and businesses. Drucker examines changing social conditions in light of the information revolution. He develops concepts such as enterprise-centered economy, information society, knowledge worker, and knowledge-based organization. Thus, Drucker examines the impact of communication technologies on the economy and management in organizations. In sum, this study theoretically examines how Peter Drucker links communication, economy and information society.

Kaynakça

  • Allaham, M. V. (2021). Yönetimin yeni yüzü: Değişim yönetimi. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 65- 69. https://doi.org/10.14744/ysbed.2021.00006
  • Arolat, O. (2007). Ekonomi basınında tarihsel gelişme ve yerel basında ekonomik haberler: Türkiye’de yerel basın. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Ateş, H., & Banazılı, A. (2021). Peter Ferdinand Drucker’ın yönetim yaklaşımı: Teorik bir inceleme. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 12(2), 206-222. https://doi.org/10.54688/ayd.933404
  • Bang, A., Cleeman, C. M., & Bramming, P. (2010). How to create business value in the knowledge economy accelerating thoughts of Peter F. Drucker. Management Decision, 48(4), 616-627. https://doi. org/10.1108/002.517.41011041382
  • Baştan, S., & Ökmen, M. (2004). Yerel yönetimlerde bilgi ve iletişim altyapısı ile ilgili temel sorunlar. A. Yılmaz & M. Ökmen (Ed.), Kamu yönetimi içinde (ss.197-232). Gazi Kitabevi.
  • Beatty, J. (1998). Peter Drucker’a göre dünya. Sistem Yayıncılık.
  • Byrne, J. (2005, Kasım). The man who invented management. Business Week, 97-106.
  • Celep, C., & Çetin, B. (2003). Bilgi yönetimi. Anı Yayıncılık.
  • Cohen, W. (2008). A class with Drucker the lost lessons of the world’s greatest management teacher. Amacom Books.
  • Drucker, P. (1954). The practice of management. Harper & Row.
  • Drucker, P. (1969). The age of discontinuity guideliness to our changing society. Heinemann Publications. Drucker, P. (1979). Adventures of bystander. Harper & Row.
  • Drucker, P. (1985a). Management: Tasks, responsibilities, practices. Harper Business.
  • Drucker, P. (1985b). Innovation and entrepreneurship: Practice and principles. Butterworth Heinemann. Drucker, P. (1990). Managing the non-profit organization. Harper Collins Publishers.
  • Drucker, P. (1993). The new society. The anatomy of industrial order. Transaction Publishers.
  • Drucker, P. (1995). Değişim çağının yönetimi. Türk Henkel Dergisi Yayınları.
  • Drucker, P. (1996). The coming of the new organization. The best ideas on managing business change (J. Champy, & N. Nohria, Ed.). Harvard Business Review Book.
  • Drucker, P. (1998). Managing in a time of great change. Truman Talley Books.
  • Drucker, P. (1999). Management challenges for the 21st century. Harper Collins Publishers. Drucker, P. (2002). Managing in the next society. Truman Talley Books.
  • Drucker, P. (2007a). Management tasks, responsibilities, practices. Truman Talley Books. Drucker, P. (2007b). The practice of management. Butterworth-Heinemann Publications.
  • Drucker, P. (2011). Frontiers of management. Where tomorrow’s decisions are being shaped today. Routledge.
  • Goffee, R. (1988). The frontiers of management: Where tomorrow’s decisions are being shaped today by Peter Drucker. Work, Employment & Society, 2(1), 127-129. https://doi.org/10.1177/095.001.7088002001019 Gomez, O. (t.y.). Who was Peter Drucker? Monografias. 13.05.2023 tarihinde https://www.monografias.com/ trabajos97/who-was-peter-drucker/who-was-peter-drucker adresinden erişilmiştir.
  • Hoyos, A. T., Thoene, U., & Arjoon, S. (2016). Knowledge workers and virtues in Peter Drucker’s management theory. SAGE Open, 6(1), 1-9. https://doi.org/10.1177/215.824.4016639631
  • Maciariello, J. (2009). Marketing and innovation in the Drucker management system. Journal of the Academy of Marketing Science, 37, 35-43. https://doi.org/10.1007/s11747.008.0098-9
  • Medlin, C. J. (2012). Peter Drucker’s ontology: Understanding business relationships and networks. Journal of Business & Industrial Marketing, 27(7), 513-520. https://doi.org/10.1108/088.586.21211257275
  • Orçun, A. (1991, Mart 4). Önce ekonomi basını vardı. Dünya Gazetesi, 10. Yaş Eki.
  • Öğüt, A. (2012). Bilgi çağında yönetim. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özalp, S. S. (2011). Peter Ferdinand Drucker’ın yönetsel açıdan değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3(2), 155-168.
  • Özer, M. & Güler, E. (2014). Drucker’la yönetimi yeniden düşünmek. Türk İdare Dergisi, 86(478), 29-63.
  • Özer, M. (2019). 21.Yüzyıl modern yönetimi için geleceğe yön veren yönetim guruları. Gazi Kitabevi.
  • Pekman, C. (1997). Televizyonda özelleşme Avrupa’da yayıncılığın değişim süreci. Beta Basım Yayım.
  • Sayılgan, Ş. (1994). Ekonomi basını ve kamuoyunu aydınlatmadaki önemi. M.Ü. İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Segol, G. (1987). The world according to Drucker. Sloan Management Review, 28(3), 65-66.
  • Stehr, N. (1996). Knowledge as a capacity for action. Peter Wall Institute for Advanced Studies.
  • Stehr, N. (2015). Knowledge politics: Governing the consequences of science and technology. Routledge.
  • Swaim, R. (2011). Bir strateji ustası: Peter Drucker. Türkiye İş Bankası Yayınları. The Drucker Institute. (t.y.). About Peter Drucker. 13.05.2023 tarihinde https://www.drucker.institute/ perspective/about-peter-drucker/ adresinden erişilmiştir.
  • Witzel, M. (2003). Fifty key figures in management. Routledge.
  • Yüksel, E. (1996). Türk basınının gelişmesinde basında ekonomi ve ekonomi basını [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yüksel, Ö. (2001). Örgüt geliştirme. S. Güney (Ed.), Yönetim ve organizasyon içinde (ss.129-157). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yüksel, Y. (2010). Esnek kapitalizm ve altın yakalı çalışanlar. İş Ahlakı Dergisi-Turkish Journal of Business Ethics, 3(5), 97-117.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

İbrahim Taha Dursun 0000-0003-4607-3822

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Dursun, İ. T. (2024). İletişim ve Yönetim Bilimi Arasında Köprü Kurmak: Peter Drucker Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(45), 122-138. https://doi.org/10.17829/turcom.1373653

Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.