Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Maths Learning Activities Developed By Pre-service Teachers in Terms of the Components of Content, Purpose, Application Methods

Yıl 2014, , 39 - 59, 23.04.2014
https://doi.org/10.16949/turcomat.33839

Öz

Today- when the influence of the alteration movement done in order to keep up with the age of the educational system is still continuing- the importance of teachers in students’ learning and achieving what is expected from the education system has been stated by the studies conducted (Hazır & Bıkmaz, 2006). Teachers own a critical role in the stage of both preparing teaching materials and using them (Stein & Smith, 1998b; Swan, 2007). When the existing curriculums –in particular, maths and geometry cirriculums- are analyzed, it can be observed that activities are the most significant teaching materials (Bozkurt, 2012). In fact, it is possible to characterize the existing curriculums as activity-based ones (Report of Workshop Examining Content of Primary School Curriculums According to Branches, 2010; Epö, 2005). Therefore, what sort of learning activities there are, what qualities they need to have, how to design and apply them are topics that must be elaborated (Uğurel et al., 2010).  At this point, our study to increase the skills of pre-service teachers during the process of developing activities was conducted with 27 pre-service teachers -19 girls 8 boys- studying in the 4th year in Mathematics Education Department at a state university in the Aegean Region. The activity designs the pre-service teachers developed considering the patterns given after a series of practice were analyzed in documents in terms of the aim of design and the form of practice. As a result of the studies, it is observed that pre-service teachers deal with the topics from the maths curriculum and these topics are of different grade levels. The result of the examination named as target component suggests that activities developed aim firstly at providing learning and this is followed by reinforcing the concepts already learned. It is stated that pre-service teachers prefer mostly small group (cooperative) studies in the activities they develop.

Kaynakça

  • Açıl, E. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin etkinlik algısı ve uygulanışa ilişkin görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi.
  • Adıgüzel, A. (2009). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme etkinliklerini düzenleme ve gerçekleştirme çabalarında zorlanma düzeyleri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(11), 89-110.
  • Arı, K., Çavuş, H. ve Sağlık, N. (2010). İlköğretim 6. sınıflarda geometrik kavramların öğretiminde etkinlik temelli öğrenimin öğrenci başarısına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 99-112.
  • Aslan, B. (2010). Matematiksel etkinliklerin uygulanması sırasında ortaya çıkan öğretmen ve öğrenci rolleri (Yayınlanmamış yüksel lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi.
  • Bıkmaz, F. H. (2006). Yeni ilköğretim programları ve öğretmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(1), 97-116.
  • Özmantar, M. F. ve Bingölbali, E. (2009). Etkinlik tasarım ve temel tasarım prensipleri. E. Bingölbali ve M. F. Özmantar, (Ed.), İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri, (1. Baskı, s: 313-345). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bingölbali, F. (2010). Matematik öğretimi etkinlik uygulamalarında karşılaşılan öğrenci zorluklarının nedenleri ve öğretmen müdahale türleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi.
  • Bozkurt, A. (2012). Matematik öğretmenlerinin matematiksel etkinlik kavramına dair algıları. Eğitim ve Bilim, 37(166), 101-115.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (4. Baskı). Ankara.
  • Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu. (2 Aralık 2005). Eğitim programları ve öğretim alanı profesörler kurulu ilköğretim 1-5. sınıflar öğretim programlarını değerlendirme toplantısı (Eskişehir) sonuç bildirisi. http://ilkogretimonline.org.tr/vol5say1/sbildirge%5B1%5D.pdf adresinden 8 Ekim 2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Ekici, A., Yıldırım, M. C., Akın, M. A., Öter, Ö. M. ve Özdaş, F. (2010). İlköğretim programları içeriğinin branşlara göre incelenmesi çalıştayları raporu. http://duabpo.dicle.edu.tr/oygem/dosya/PROGRAM_iNCELEME_RAPORU.pdf adresinden 24 Aralık 2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Horoks, J. & Robert, A. (2007). Tasks designed to highlight task- activitiy relationships [Online]. Journal Math Teacher Education, 10, 279-287.
  • Ocak, G. ve Dönmez, S. (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin matematik etkinliklerine yönelik tutum ölçeği geliştirme. Kuramsal Eğitim Bilim, 3(2), 69-82.
  • Öğretmen Yeterlilikleri ve İlköğretim Programlarına İlişkin Algı Değişimi Araştırması (2012). Eğitim Fakültelerinin Öğretmen Yetiştirme Kapasitelerinin Güçlendirilmesi Projesi. 24 Aralık 2012 tarihinde http://duabpo.dicle.edu.tr/oygem/dosya/Ogretmen_yeterlilikleri.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Özgen, K. ve Alkan, H. (2012). Yapılandırmacı öğrenme ortamında öğrenme stillerine uygun geliştirilen etkinliklere yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Dicle Ziya Gökalp Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, 239-258.
  • Özmantar, M.F., Bozkurt, A., Demir, S., Bingölbali, E. ve Açıl, E. (2010). Sınıf öğretmenlerinin etkinlik kavramına ilişkin algıları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 379-398.
  • Özpolat, A.R., Sezer, F., İşgör, İ. Y. ve Sezer, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim, 174, 206-213.
  • Smith, M.S. & Stein, M.K. (1998a). Selecting and creating mathematical tasks: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(5), 344-350.
  • Stein, M. K. & Smith, M.S. (1998b). Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(4), 268-275. Swan, M. (2008). Designing a multiple representation learning experience in secondary algebra. Journal of The International Society For Design and Development in Education, 1(1), 1-17.
  • Swan, M. (2007). The impact of task-based professional development on teachers’ practices and beliefs: A design research study. Journal of Mathematics Education, 10, 217-237. Sullivan, P., Clarke, D., Clarke, B. & O’Shea H. (2009). Exploring the relationship between task, teacher actions and student learning. Proceedings of the 33rd conference of the international group for the psychology of Mathematics Education, 5, 185-192, Thessaloniki, Greece: PME.
  • Uğurel, I. ve Bukova-Güzel, E. (2010). Matematiksel öğrenme etkinlikleri üzerine bir tartışma ve kavramsal bir çerçeve önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 333-347.
  • Uğurel, I., Bukova-Güzel, E. ve Kula, S. (2010). Matematik öğretmenlerinin öğrenme etkinlikleri hakkındaki görüş ve deneyimleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1031
  • Uşun, S. ve Gökçen, E. (2010). İlköğretim ikinci kademede etkinlik temelli öğretim yaklaşımının öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarına etkisi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 532- 561.
  • Yapıcı, M. ve Leblebicier, N. H. (2007). Öğretmenlerin yeni ilköğretim programına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 6(3), 480-490.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Öğretmen Adaylarının Geliştirdikleri Matematik Öğrenme Etkinliklerinin Seçilen Konu, Amaç, Uygulama Şekli Bileşenleri Açısından Analizi

Yıl 2014, , 39 - 59, 23.04.2014
https://doi.org/10.16949/turcomat.33839

Öz

Eğitim sisteminde çağı yakalamak adına yapılan değişim hareketinin etkisinin hala sürdüğü günümüzde öğretmenlerin; öğrencilerin öğrenmesi ve eğitim sistemlerinden beklenenin gerçekleşmesindeki önemi yapılan çalışmalarla ortaya konulmuştur (Hazır-Bıkmaz, 2006). Öğretmenler gerek öğretim materyallerinin hazırlanması gerekse uygulanması aşamasında oldukça kritik bir role sahiptir (Stein ve Smith, 1998b; Swan, 2007). Mevcut öğretim programları özelde matematik ve geometri öğretim programları incelendiğinde en önemli öğrenme materyalinin etkinlikler olduğu görülmektedir (Bozkurt, 2012). Hatta mevcut öğretim programlarını etkinlik temelli olarak nitelendirmek mümkündür (İlköğretim Programları İçeriğinin Branşlara Göre İncelenmesi Çalıştayı Raporu, 2010; Epö, 2005). Bu sebeple öğrenme etkinliklerinin ne olduğu, hangi özellikleri barındırması gerektiği, nasıl tasarlanacağı ve uygulanacağı üzerinde durulması gereken konulardır (Uğurel ve ark., 2010). Bu noktada etkinliklerin geliştirilme sürecinde öğretmen adaylarının becerilerini artırmaya yönelik yürütülen çalışmamız Ege Bölgesi’nde ki bir devlet üniversitesinin, Ortaöğretim Matematik Öğretmenliği bölümünde 4. sınıfta öğrenim gören 19’u kız 8’i erkek 27 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Öğretmen adaylarının bir dizi uygulama sonucunda kendilerine verilen şablona uygun geliştirdikleri etkinlik örnekleri seçilen konu-tasarlanma amacı ve uygulama biçimine göre doküman analizine tabi tutulmuştur. Yapılan incelemenin sonucunda öğretmen adaylarının etkinlik tasarımında daha çok matematik öğretim programındaki konuları ele aldığı bu konuların farklı sınıf seviyelerinden olduğu görülmüştür. Amaç bileşeni adı altında yapılan inceleme sonucunda ise geliştirilen etkinliklerin en çok bir öğrenmeyi gerçekleştirme amacını taşıdığı bunu ise öğrenilen kavram(lar)ı pekiştirmenin izlediği görülmüştür. Öğretmen adaylarının geliştirdikleri etkinlikleri uygulamada en fazla küçük (işbirlikli) grup çalışmasını benimsedikleri ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Açıl, E. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin etkinlik algısı ve uygulanışa ilişkin görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi.
  • Adıgüzel, A. (2009). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme etkinliklerini düzenleme ve gerçekleştirme çabalarında zorlanma düzeyleri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(11), 89-110.
  • Arı, K., Çavuş, H. ve Sağlık, N. (2010). İlköğretim 6. sınıflarda geometrik kavramların öğretiminde etkinlik temelli öğrenimin öğrenci başarısına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 99-112.
  • Aslan, B. (2010). Matematiksel etkinliklerin uygulanması sırasında ortaya çıkan öğretmen ve öğrenci rolleri (Yayınlanmamış yüksel lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi.
  • Bıkmaz, F. H. (2006). Yeni ilköğretim programları ve öğretmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(1), 97-116.
  • Özmantar, M. F. ve Bingölbali, E. (2009). Etkinlik tasarım ve temel tasarım prensipleri. E. Bingölbali ve M. F. Özmantar, (Ed.), İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri, (1. Baskı, s: 313-345). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bingölbali, F. (2010). Matematik öğretimi etkinlik uygulamalarında karşılaşılan öğrenci zorluklarının nedenleri ve öğretmen müdahale türleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi.
  • Bozkurt, A. (2012). Matematik öğretmenlerinin matematiksel etkinlik kavramına dair algıları. Eğitim ve Bilim, 37(166), 101-115.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (4. Baskı). Ankara.
  • Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu. (2 Aralık 2005). Eğitim programları ve öğretim alanı profesörler kurulu ilköğretim 1-5. sınıflar öğretim programlarını değerlendirme toplantısı (Eskişehir) sonuç bildirisi. http://ilkogretimonline.org.tr/vol5say1/sbildirge%5B1%5D.pdf adresinden 8 Ekim 2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Ekici, A., Yıldırım, M. C., Akın, M. A., Öter, Ö. M. ve Özdaş, F. (2010). İlköğretim programları içeriğinin branşlara göre incelenmesi çalıştayları raporu. http://duabpo.dicle.edu.tr/oygem/dosya/PROGRAM_iNCELEME_RAPORU.pdf adresinden 24 Aralık 2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Horoks, J. & Robert, A. (2007). Tasks designed to highlight task- activitiy relationships [Online]. Journal Math Teacher Education, 10, 279-287.
  • Ocak, G. ve Dönmez, S. (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin matematik etkinliklerine yönelik tutum ölçeği geliştirme. Kuramsal Eğitim Bilim, 3(2), 69-82.
  • Öğretmen Yeterlilikleri ve İlköğretim Programlarına İlişkin Algı Değişimi Araştırması (2012). Eğitim Fakültelerinin Öğretmen Yetiştirme Kapasitelerinin Güçlendirilmesi Projesi. 24 Aralık 2012 tarihinde http://duabpo.dicle.edu.tr/oygem/dosya/Ogretmen_yeterlilikleri.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Özgen, K. ve Alkan, H. (2012). Yapılandırmacı öğrenme ortamında öğrenme stillerine uygun geliştirilen etkinliklere yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Dicle Ziya Gökalp Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, 239-258.
  • Özmantar, M.F., Bozkurt, A., Demir, S., Bingölbali, E. ve Açıl, E. (2010). Sınıf öğretmenlerinin etkinlik kavramına ilişkin algıları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 379-398.
  • Özpolat, A.R., Sezer, F., İşgör, İ. Y. ve Sezer, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim, 174, 206-213.
  • Smith, M.S. & Stein, M.K. (1998a). Selecting and creating mathematical tasks: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(5), 344-350.
  • Stein, M. K. & Smith, M.S. (1998b). Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(4), 268-275. Swan, M. (2008). Designing a multiple representation learning experience in secondary algebra. Journal of The International Society For Design and Development in Education, 1(1), 1-17.
  • Swan, M. (2007). The impact of task-based professional development on teachers’ practices and beliefs: A design research study. Journal of Mathematics Education, 10, 217-237. Sullivan, P., Clarke, D., Clarke, B. & O’Shea H. (2009). Exploring the relationship between task, teacher actions and student learning. Proceedings of the 33rd conference of the international group for the psychology of Mathematics Education, 5, 185-192, Thessaloniki, Greece: PME.
  • Uğurel, I. ve Bukova-Güzel, E. (2010). Matematiksel öğrenme etkinlikleri üzerine bir tartışma ve kavramsal bir çerçeve önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 333-347.
  • Uğurel, I., Bukova-Güzel, E. ve Kula, S. (2010). Matematik öğretmenlerinin öğrenme etkinlikleri hakkındaki görüş ve deneyimleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1031
  • Uşun, S. ve Gökçen, E. (2010). İlköğretim ikinci kademede etkinlik temelli öğretim yaklaşımının öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarına etkisi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 532- 561.
  • Yapıcı, M. ve Leblebicier, N. H. (2007). Öğretmenlerin yeni ilköğretim programına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 6(3), 480-490.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Çağla Toprak

Işıkhan Uğurel

Gökçe Tuncer

Yayımlanma Tarihi 23 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Toprak, Ç., Uğurel, I., & Tuncer, G. (2014). Öğretmen Adaylarının Geliştirdikleri Matematik Öğrenme Etkinliklerinin Seçilen Konu, Amaç, Uygulama Şekli Bileşenleri Açısından Analizi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 5(1), 39-59. https://doi.org/10.16949/turcomat.33839
AMA Toprak Ç, Uğurel I, Tuncer G. Öğretmen Adaylarının Geliştirdikleri Matematik Öğrenme Etkinliklerinin Seçilen Konu, Amaç, Uygulama Şekli Bileşenleri Açısından Analizi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). Nisan 2014;5(1):39-59. doi:10.16949/turcomat.33839
Chicago Toprak, Çağla, Işıkhan Uğurel, ve Gökçe Tuncer. “Öğretmen Adaylarının Geliştirdikleri Matematik Öğrenme Etkinliklerinin Seçilen Konu, Amaç, Uygulama Şekli Bileşenleri Açısından Analizi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 5, sy. 1 (Nisan 2014): 39-59. https://doi.org/10.16949/turcomat.33839.
EndNote Toprak Ç, Uğurel I, Tuncer G (01 Nisan 2014) Öğretmen Adaylarının Geliştirdikleri Matematik Öğrenme Etkinliklerinin Seçilen Konu, Amaç, Uygulama Şekli Bileşenleri Açısından Analizi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 5 1 39–59.
IEEE Ç. Toprak, I. Uğurel, ve G. Tuncer, “Öğretmen Adaylarının Geliştirdikleri Matematik Öğrenme Etkinliklerinin Seçilen Konu, Amaç, Uygulama Şekli Bileşenleri Açısından Analizi”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 5, sy. 1, ss. 39–59, 2014, doi: 10.16949/turcomat.33839.
ISNAD Toprak, Çağla vd. “Öğretmen Adaylarının Geliştirdikleri Matematik Öğrenme Etkinliklerinin Seçilen Konu, Amaç, Uygulama Şekli Bileşenleri Açısından Analizi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 5/1 (Nisan 2014), 39-59. https://doi.org/10.16949/turcomat.33839.
JAMA Toprak Ç, Uğurel I, Tuncer G. Öğretmen Adaylarının Geliştirdikleri Matematik Öğrenme Etkinliklerinin Seçilen Konu, Amaç, Uygulama Şekli Bileşenleri Açısından Analizi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2014;5:39–59.
MLA Toprak, Çağla vd. “Öğretmen Adaylarının Geliştirdikleri Matematik Öğrenme Etkinliklerinin Seçilen Konu, Amaç, Uygulama Şekli Bileşenleri Açısından Analizi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 5, sy. 1, 2014, ss. 39-59, doi:10.16949/turcomat.33839.
Vancouver Toprak Ç, Uğurel I, Tuncer G. Öğretmen Adaylarının Geliştirdikleri Matematik Öğrenme Etkinliklerinin Seçilen Konu, Amaç, Uygulama Şekli Bileşenleri Açısından Analizi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2014;5(1):39-5.