The purpose of this study is to investigate the effect of
using cognitive tools on 8th grade students’ thinking skills through model
construction processes with model eliciting activities. The study was conducted
with 46 secondary school-8th grade students. Six different modeling activities
existing in literature were used as data collection tools. Students in
experimental group solved the modeling problems with the help of spreadsheets,
which was used as the cognitive tool, while control group solved the same
problems with traditional methods. Conducted mathematical operations and
letters written by students during problem-solving processes were taken into
consideration. They were analyzed under following titles that are based on
Complex Thinking Model (CTM): “Critical Thinking”, “Creative Thinking” and
“Complex Thinking”, and thus CTM scores were calculated accordingly. The
results of the analyses indicated that students identified six different
aspects of the cognitive tools, which were “facilitation, reduced effort for
computation, time saving, and concentration on the problem, accurate
information, and easy access to information”. The obtained CTM scores showed
that the cognitive tool utilized in the current study highly contributed to the
Critical Thinking skills, while it had slight contributions to the Creative
Thinking skills.
Bu araştırmanın amacı 8.sınıf öğrencilerinin model oluşturma
etkinlikleri ile model oluşturma süreçlerinde bilişsel araç kullanımının
öğrencilerin düşünme becerileri gelişimindeki etkisini ortaya çıkarmaktır.
Araştırma 46 ortaokul 8. sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Temel veri
toplama aracı olarak literatürde yer alan 6 adet model oluşturma etkinliği
kullanılmıştır. Deney grubundaki öğrenciler model oluşturma etkinliklerini
bilişsel araç olarak kullanılan hesap çizelgesi yardımıyla, kontrol grubu ise geleneksel yöntemler ile
çözmüşlerdir. Problemlerin çözüm sürecinde öğrencilerin yaptıkları işlemler ve
yazdıkları mektuplar göz önünde bulundurulup bu veriler Karmaşık Düşünme Modeli
(KDM)’ne göre “Kritik Düşünme”, “Yaratıcı Düşünme” ve “Karmaşık Düşünme” ana
başlıkları altında analiz edilmiş ve KDM puanları oluşturulmuştur. Araştırmada
elde edilen verilerden; öğrencilerin “kolaylaştırma, işlem azlığı, zamandan
tasarruf, probleme yoğunlaşma, doğru bilgi ve bilgiye kolay ulaşım” olmak üzere
bilişsel araçta altı farklı özellik buldukları tespit edilmiştir. Elde edilen
KDM puanlarından, bu çalışmada kullanılan bilişsel aracın en fazla Kritik
Düşünme becerisine olumlu katkı sağladığı tespit edilirken Yaratıcı Düşünme
becerisine katkısının beklenen düzeyde olmadığı gözlemlenmiştir.
Bilişsel araç karmaşık düşünme modeli matematiksel modelleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |