The main goal of
mathematics education is to train individuals as have reasoning and connection
skills, well-adjusted with their environment, productive and can solve problems
that faced throughout in their lives. Modeling competencies take place in the
center of this goal. When the literature
examined, it can be seen that there are many studies on developing and
assessing mathematical modeling competencies and it is seen that the adopted
approaches are different from each other. However, systematic classifications
of the relevant approaches, how it can be improve and how mathematical modeling
can be integrated into learning environment are not dealt with in detail in the
literature. In this study, studies on developing and assessing mathematical
modeling competencies were examined and studies were classified by analyzing
comparative in terms of integration mathematical modeling on the learning
environment approaches and mathematical modeling competencies assessment
approaches. The classifications set out in this study depending on the
approaches and examples are thought to shed light on the discussions and
studies on developing and assessing mathematical modeling competencies.
Mathematical modeling modeling competencies competency development competency assessment development and assessment approaches on competencies
Muhakeme ve ilişkilendirme becerisine sahip,
çevresiyle uyumlu, üreten ve yaşamı boyunca karşılaştığı problemleri çözebilen
bireylerin yetiştirilmesi okul matematiğinin en temel amacıdır. Bu amacın tam
merkezinde matematiksel modelleme yeterlikleri yer almaktadır. İlgili alan
yazın incelendiğinde matematiksel modelleme yeterliklerinin geliştirilmesine ve
değerlendirilmesine yönelik birçok çalışmaya rastlanmaktadır ve benimsenen
yaklaşımların birbirinden farklı olduğu anlaşılmaktadır. Ancak ilgili alan yazında
söz konusu bu farklı yaklaşımların sistematik sınıflandırılması, nasıl
geliştirilebileceği ve matematiksel modellemenin öğrenme ortamlarına nasıl
entegre edilebileceği ayrıntılı olarak ele alınmamıştır. Bu çalışmada, kapsamlı
bir alan yazın taraması yapılarak matematiksel modelleme yeterliklerini
geliştirme, matematiksel modellemeyi öğrenme ortamına entegre etme ve
değerlendirme yaklaşımları karşılaştırmalı olarak çözümlenerek
sınıflandırılmıştır. Bu çalışma sonunda, yaklaşımlara ve örnek uygulamalara bağlı
olarak ortaya koyulan sınıflandırmaların matematiksel modelleme yeterliklerini
geliştirme ve değerlendirme çalışmalarına ve tartışmalarına ışık tutacağı
düşünülmektedir.
Matematiksel modelleme modelleme yeterlikleri yeterlik gelişimi yeterlik değerlendirme yeterlik geliştirme ve değerlendirme yaklaşımları
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 3 |