Food safety is important in terms of detecting, eliminating and controlling the risks and hazards that are constantly present from production to consumption. Covid-19 has strengthened the food safety habits of food processors and consumers by causing changes in safe food practices, resulting in a rapid and massive change in consumer behaviour. This study is aimed to determine the food safety perception of consumers during the Covid-19 pandemic. The main material of the study consists of data obtained from online surveys with 600 consumers in Turkey in March-April 2021. Descriptive statistics and chi-square test were used in the analysis of these data. As a result of the research, it is found that 73.5% of the consumers knew the concept of food safety and 86.7% of them read the label on the food pack. During the Covid-19 pandemic, there was an average of 14.49% decrease in the income of consumers while there was an increase of 23.37% in food expenditures of consumers. Consumers have reported that the purchasing channel they are least worried about when purchasing food products is the supermarkets with 75%. The majority of consumers stated that they pay more attention to employees wearing hygiene products such as gloves, caps and aprons while purchasing food items. However, they complained to the necessary places for the inspection of businesses that produce or sell food under inappropriate conditions. Moreover, they have stated that the media also plays an important role in informing the public about food safety during the epidemic. The Covid-19 pandemic has further increased the importance of food safety among consumers and has caused consumers to question the quality and hygiene conditions of the products.
Gıda güvenliği, üretimden tüketime kadar sürekli olarak var olan risk ve tehlikelerin saptanması, bertaraf edilmesi ve kontrol edilmesi açısından önemlidir. Covid-19, güvenli gıda uygulamalarında değişikliklere neden olarak gıda işleyicileri ve tüketicilerin gıda güvenliği alışkanlıklarını güçlendirmiş ve bunun sonucunda da tüketici davranışında hızlı ve büyük bir değişim gerçekleşmiştir. Bu çalışmada tüketicilerin Covid-19 sürecinde gıda güvenliği algısının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın ana materyalini 2021 yılı Mart-Nisan aylarında Türkiye’de 600 tüketici ile online yapılan anketlerden elde edilen veriler oluşturmuş ve bu verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik ve ki-kare testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda tüketicilerin %73.5’inin gıda güvenliği kavramını bildiği ve %86.7’sinin gıdaların üzerindeki etiketi okuduğu sonucuna ulaşılmıştır. Covid-19 sürecinde tüketicilerin gelirlerinde ortalama %14.49’luk bir azalma, gıda harcamalarında ise %23.37’lik bir artış görülmüştür. Tüketiciler, gıda ürünü satın alırken en az endişe duyduğu satın alma kanalının %75 ile marketler olduğunu bildirmişlerdir. Covid-19 sürecinde tüketicilerin büyük çoğunluğu gıda maddeleri satın alırken işletme çalışanlarının eldiven, bone ve önlük gibi hijyen ürünleri takmasına daha fazla dikkat ettiklerini, uygunsuz gıda üretimi veya satışı yapan işletmelerin denetlenmesi için gerekli yerlere şikayet ettiklerini ve salgın döneminde medyanın da gıda güvenliği konusunda halkı bilgilendirme de önemli bir role sahip olduğunu belirtmişlerdir. Covid-19 süreci bireylerde gıda güvenliğinin önemini daha da artırmış ve tüketicilerin ürünlerin kalite ve hijyen koşullarını sorgulamalarına neden olmuştur.
Covid-19 Gıda Güvenliği Tüketici Davranışları Tüketici Algısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2021 |
Gönderilme Tarihi | 21 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |