Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kamu ve Özel Okul Öğretmenlerinin Motivasyon Düzeylerinin Karşılaştırılması

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 1, 1 - 22, 28.01.2023

Öz

Bu çalışmada kamu ve özel okullarda görev yapan öğretmenlerin motivasyon düzeylerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışmanın evrenini 2018- 2019 akademik yılında Konya’nın merkez ilçeleri, Karatay, Meram ve Selçuklu’da bulunan kamu ve özel okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Veriler nicel araştırma yaklaşımı çerçevesinde 420 öğretmenden random yoluyla ölçek tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Yaklaşık 500 ölçek bizzat araştırmacı tarafından okullara dağıtılmış olup, öğretmenler tarafından doldurulması ve geri dönüşü sağlanmıştır. Ölçekler tek tek incelenip, eksik ve doldurulmayan ölçekler çıkarıldıktan sonra analizi yapılmak üzere 420 ölçek sisteme aktarılmıştır. Yapılan analiz sonucunda kamu ve özel okul öğretmenlerinin motivasyon düzeylerinin genelde çok yüksek olmadığı ve motivasyonun tüm boyutlarında anlamlı farklılaşmanın olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmen motivasyonun içsel, dışsal ve yönetsel faktörler alt boyutları bağlamında kamuda görev yapan öğretmenlerin motivasyon algı düzeyi puan ortalamaları özelde görev yapan öğretmenlerin puan ortalamalarından daha yüksek bulunmuştur.

Kaynakça

  • Addisona, R., & Brundrett, M. (2008). Motivation and Demotivation of Teachers ın Primary Schools: The challenge of Change. Education 3–13, 36 (1), 79–94.
  • Adjei, H., & Amofa, A. K. (2014). Teacher Motivation ın Senior High Schools in The Cape Coast Metropolis. European Journal of Education and Development Psychology, 2(1), 18-25.
  • Akuoko, K.O., Dwumah, P., & Baba, W.M. (2012). Teacher Motivation and Qualıty Education Delivery: A Study of Public Basic Schools in Tamale Metropolis in Ghana. International Journal of Social Science & Inter disciplinary Research, 1 (12), 29-46.
  • Almansour, Y. M. (2012). The Relationshıp Between Leadership Styles and Motıvation of Managers Conceptual Framework. International Refereed Research Journal, 3(1), 161-166.
  • Aslam, H.D. (2013). Analysis of Job Motivation for Secondary School Teachers of Private and Public Schools in (Punjab) Pakistan, Journal of Sociological Research, 4(2), 510-531.
  • Aydoğan, U. (2015). İlkokul ve Ortaokul Yöneticilerinin Mesleki Motivasyon Algıları (Bolu İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bennell, P. & Akyeampong, K. (2007) Teacher Motivation in Sub-Saharan Africa and South Asia. Department for International Development. Educational Paper No. 71, DFID, London, UK, ISBN 1 86192 873 4, 92 pp.
  • Ben-eli, W., & Gal, Y. (2016). Relationship Between the Principal's Leadership Style and Teacher Motivation. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research 15(10), 180-192.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demir, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Donkoh, K.E. (2018). Teacher Characteristics and Motivation Variances ın Public Basic Schools in Mankessim Education Circuit of Mfantseman Municipality, Ghana, African Journal of Interdisciplinary Studies, 11(2), 52-60.
  • Fidan, T., ve Oztürk, I. (2015). The Relationship of the Creativityo of Public and Private School Teachers to their Intrinsic Motivation and the School Climate for Innovation, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 195, 905 – 914.
  • Fraenkel, J., Wallen, N., & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research ın Education. Columbus, OH: McGraw-Hill.
  • Getange, K.N. (2016). Motivational Strategies and Teachers’ Productivity: Lessons of Experience from Public Secondary Schools in Kisii County, Kenya. Journal of Research & Method in Education, 6 (4), 33-38.
  • Gibson, J. L., Ivancevich, J. M., & Donnelly, J. H. (1988). Organizations: Behavior Structure Processes. Illinois: BPI-IRWIN
  • Green, T. (1992), Performance and Motivation Strategies for Today’s Workforce: A guide to expectancy theory application. Westport, CT: Quorum Books.
  • Higgins, S. E., Hall, E., Wall, K., & Woolner, P. (2005). The Impact of School Environments: A Literature Review: https://www.researchgate.net/publication/232607630 Erişim Tarihi: 25.01.2020.
  • Inayatullah, A & Jehangir, P. (2012). Teacher’s Job Performance: The Role of Motivation Abasyn Journal of Social Sciences, 5(2), 78-99.
  • Iwu, C. G., Gwija, S. A., Benedict, H. O., & Tengeh, R. K. (2013). Teacher Job Satisfaction and Learner Performance in South Africa. Journal of Economics and Behavioral Studies, 5(12), 838-850.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Akademi Yayınları.
  • Kılıç, Y., ve Yılmaz, E. (2019). İçsel, Dışsal ve Yönetsel Faktörler Bağlamında Öğretmen Motivasyon Ölçeğinin Geliştirilmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1),77-91.
  • Kocabas, I. (2009). The Effects of Sources of Motivation on Teachers’ Motivation Levels. Education, 129(4), 724-733.
  • Kocabaş, İ., ve Karaköse, T. (2005). Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (1), 79-93.
  • Lin, M. H., & Chuang, T.F. (2014). The Effects of the Leadership Style on the Learning Motivation of Students in Elementary Schools. Journal of Service Science and Management, 7, 1-10.
  • Mabula, J.S. (2013). Impact of Motivation on Commıtment of Teachers for Public Secondary Schools in Dar Es Salaam: A Case of Kinondoni District, Master’s Thesis, In Human Resource Management (Mhrm) of The Open Unıversity of Tanzania.
  • Matoke, Y.K., Okibo, W.B., & Nyamongo, D.N. (2015). Determinants of Teacher Motivation in Public Secondary Schools in Masaba South Sub-County, Kenya, International Journal of Economics, Commerce and Management, 3(6), 139-160.
  • Nawaz, N., & Yasin, H (2015). Determinants of Motivation in Teachers: A Study of Private Secondary Schools Chain Networks in Bahawalpur, Journal of Education and Practice, 6(4), 55-60.
  • Nyakundi, T.K. (2012). Factors Affecting Teacher Motivatıon in Publıc Secondary Schools in Thika West District, Kiambu County, Master’s thesis, Kenyatta University.
  • Nyam, J. (2014). Teachers Motivation: A Study of the Psychological and Social Factors, International Journal of Education and Research, 2 (2),1-8.
  • Nzulwa, J. (2014). Motivational Factors Affecting High School Teachers’ Professional Conduct and Work Performance: A Case of Public High Schools in Nairobi City, International Journal of Humanities and Social Science, 4 (3),60-66.and
  • Olurotimi, O.J., Asad, K.W., & Abdulrauf, A. (2015). Motivational Factors and Teachers Commitment in Public Secondary Schools in Mbale Municipality. Journal of Education Practice, 6 (15), 117-123.
  • Salifu, I. (2014). Barriers to Teacher Motivation for Professional Practice in the Ghana. Education Service Policy Futures in Education, 12(5), 718-729.
  • Shah, J.B., & Paudel, N.P. (2018). An Analysis of Intrinsic and Extrinsic Factors of Teacher Motivation at Surkhet, Journal of Educational System, 2(3), 25-31.
  • Silah, M. (2001). Eğitim Örgütlerinde Hizmetin Niteliğini Arttırmak İçin Personelin Ödüllendirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(2), 95-109.
  • Situma, R. N. & Iravo, M. A. (2015). Motivational Factors Affecting Employees’ Performance in Public Secondary Schools in Bungoma North Sub County, Kenya. International Academic Journal of Human Resource and Business Administration, 1 (5), 140-161.
  • Thomson, M. M., & Turner, J. (2013). Teaching Motivations, Characteristics and Professional Growth: Results from the Great Expectations (GE) Programme in the United States. Educational Psychology, 17(4), 1–20.
  • Töremen, F. (2000). Yönetimsel Motivasyon: Okul Yöneticisinin Kritik Rolü. Eğitim ve Bilim, 25 (116), 18-22.
  • Wagner, B.D., & French, L (2010) Motivation, Work Satisfaction, and Teacher Change Among Early Childhood Teachers, Journal of Research in Childhood Education, 24(2), 152-171.
  • Webb, S.R., & Williams, A.R. (2016). Perceptions of Teacher Motivation in Public Schools: From NCLB to Common Core SRCEA, 16 (2), 1-12.

Comparison of Motivation Levels of Public and Private School Teachers

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 1, 1 - 22, 28.01.2023

Öz

Bu çalışmada kamu ve özel okullarda görev yapan öğretmenlerin motivasyon düzeylerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışmanın evrenini 2018- 2019 akademik yılında Konya’nın merkez ilçeleri, Karatay, Meram ve Selçuklu’da bulunan kamu ve özel okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Veriler nicel araştırma yaklaşımı çerçevesinde 420 öğretmenden random yoluyla ölçek tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Yaklaşık 500 ölçek bizzat araştırmacı tarafından okullara dağıtılmış olup, öğretmenler tarafından doldurulması ve geri dönüşü sağlanmıştır. Ölçekler tek tek incelenip, eksik ve doldurulmayan ölçekler çıkarıldıktan sonra analizi yapılmak üzere 420 ölçek sisteme aktarılmıştır. Yapılan analiz sonucunda kamu ve özel okul öğretmenlerinin motivasyon düzeylerinin genelde çok yüksek olmadığı ve motivasyonun tüm boyutlarında anlamlı farklılaşmanın olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmen motivasyonun içsel, dışsal ve yönetsel faktörler alt boyutları bağlamında kamuda görev yapan öğretmenlerin motivasyon algı düzeyi puan ortalamaları özelde görev yapan öğretmenlerin puan ortalamalarından daha yüksek bulunmuştur.

Kaynakça

  • Addisona, R., & Brundrett, M. (2008). Motivation and Demotivation of Teachers ın Primary Schools: The challenge of Change. Education 3–13, 36 (1), 79–94.
  • Adjei, H., & Amofa, A. K. (2014). Teacher Motivation ın Senior High Schools in The Cape Coast Metropolis. European Journal of Education and Development Psychology, 2(1), 18-25.
  • Akuoko, K.O., Dwumah, P., & Baba, W.M. (2012). Teacher Motivation and Qualıty Education Delivery: A Study of Public Basic Schools in Tamale Metropolis in Ghana. International Journal of Social Science & Inter disciplinary Research, 1 (12), 29-46.
  • Almansour, Y. M. (2012). The Relationshıp Between Leadership Styles and Motıvation of Managers Conceptual Framework. International Refereed Research Journal, 3(1), 161-166.
  • Aslam, H.D. (2013). Analysis of Job Motivation for Secondary School Teachers of Private and Public Schools in (Punjab) Pakistan, Journal of Sociological Research, 4(2), 510-531.
  • Aydoğan, U. (2015). İlkokul ve Ortaokul Yöneticilerinin Mesleki Motivasyon Algıları (Bolu İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bennell, P. & Akyeampong, K. (2007) Teacher Motivation in Sub-Saharan Africa and South Asia. Department for International Development. Educational Paper No. 71, DFID, London, UK, ISBN 1 86192 873 4, 92 pp.
  • Ben-eli, W., & Gal, Y. (2016). Relationship Between the Principal's Leadership Style and Teacher Motivation. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research 15(10), 180-192.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demir, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Donkoh, K.E. (2018). Teacher Characteristics and Motivation Variances ın Public Basic Schools in Mankessim Education Circuit of Mfantseman Municipality, Ghana, African Journal of Interdisciplinary Studies, 11(2), 52-60.
  • Fidan, T., ve Oztürk, I. (2015). The Relationship of the Creativityo of Public and Private School Teachers to their Intrinsic Motivation and the School Climate for Innovation, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 195, 905 – 914.
  • Fraenkel, J., Wallen, N., & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research ın Education. Columbus, OH: McGraw-Hill.
  • Getange, K.N. (2016). Motivational Strategies and Teachers’ Productivity: Lessons of Experience from Public Secondary Schools in Kisii County, Kenya. Journal of Research & Method in Education, 6 (4), 33-38.
  • Gibson, J. L., Ivancevich, J. M., & Donnelly, J. H. (1988). Organizations: Behavior Structure Processes. Illinois: BPI-IRWIN
  • Green, T. (1992), Performance and Motivation Strategies for Today’s Workforce: A guide to expectancy theory application. Westport, CT: Quorum Books.
  • Higgins, S. E., Hall, E., Wall, K., & Woolner, P. (2005). The Impact of School Environments: A Literature Review: https://www.researchgate.net/publication/232607630 Erişim Tarihi: 25.01.2020.
  • Inayatullah, A & Jehangir, P. (2012). Teacher’s Job Performance: The Role of Motivation Abasyn Journal of Social Sciences, 5(2), 78-99.
  • Iwu, C. G., Gwija, S. A., Benedict, H. O., & Tengeh, R. K. (2013). Teacher Job Satisfaction and Learner Performance in South Africa. Journal of Economics and Behavioral Studies, 5(12), 838-850.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Akademi Yayınları.
  • Kılıç, Y., ve Yılmaz, E. (2019). İçsel, Dışsal ve Yönetsel Faktörler Bağlamında Öğretmen Motivasyon Ölçeğinin Geliştirilmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1),77-91.
  • Kocabas, I. (2009). The Effects of Sources of Motivation on Teachers’ Motivation Levels. Education, 129(4), 724-733.
  • Kocabaş, İ., ve Karaköse, T. (2005). Okul Müdürlerinin Tutum ve Davranışlarının Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (1), 79-93.
  • Lin, M. H., & Chuang, T.F. (2014). The Effects of the Leadership Style on the Learning Motivation of Students in Elementary Schools. Journal of Service Science and Management, 7, 1-10.
  • Mabula, J.S. (2013). Impact of Motivation on Commıtment of Teachers for Public Secondary Schools in Dar Es Salaam: A Case of Kinondoni District, Master’s Thesis, In Human Resource Management (Mhrm) of The Open Unıversity of Tanzania.
  • Matoke, Y.K., Okibo, W.B., & Nyamongo, D.N. (2015). Determinants of Teacher Motivation in Public Secondary Schools in Masaba South Sub-County, Kenya, International Journal of Economics, Commerce and Management, 3(6), 139-160.
  • Nawaz, N., & Yasin, H (2015). Determinants of Motivation in Teachers: A Study of Private Secondary Schools Chain Networks in Bahawalpur, Journal of Education and Practice, 6(4), 55-60.
  • Nyakundi, T.K. (2012). Factors Affecting Teacher Motivatıon in Publıc Secondary Schools in Thika West District, Kiambu County, Master’s thesis, Kenyatta University.
  • Nyam, J. (2014). Teachers Motivation: A Study of the Psychological and Social Factors, International Journal of Education and Research, 2 (2),1-8.
  • Nzulwa, J. (2014). Motivational Factors Affecting High School Teachers’ Professional Conduct and Work Performance: A Case of Public High Schools in Nairobi City, International Journal of Humanities and Social Science, 4 (3),60-66.and
  • Olurotimi, O.J., Asad, K.W., & Abdulrauf, A. (2015). Motivational Factors and Teachers Commitment in Public Secondary Schools in Mbale Municipality. Journal of Education Practice, 6 (15), 117-123.
  • Salifu, I. (2014). Barriers to Teacher Motivation for Professional Practice in the Ghana. Education Service Policy Futures in Education, 12(5), 718-729.
  • Shah, J.B., & Paudel, N.P. (2018). An Analysis of Intrinsic and Extrinsic Factors of Teacher Motivation at Surkhet, Journal of Educational System, 2(3), 25-31.
  • Silah, M. (2001). Eğitim Örgütlerinde Hizmetin Niteliğini Arttırmak İçin Personelin Ödüllendirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(2), 95-109.
  • Situma, R. N. & Iravo, M. A. (2015). Motivational Factors Affecting Employees’ Performance in Public Secondary Schools in Bungoma North Sub County, Kenya. International Academic Journal of Human Resource and Business Administration, 1 (5), 140-161.
  • Thomson, M. M., & Turner, J. (2013). Teaching Motivations, Characteristics and Professional Growth: Results from the Great Expectations (GE) Programme in the United States. Educational Psychology, 17(4), 1–20.
  • Töremen, F. (2000). Yönetimsel Motivasyon: Okul Yöneticisinin Kritik Rolü. Eğitim ve Bilim, 25 (116), 18-22.
  • Wagner, B.D., & French, L (2010) Motivation, Work Satisfaction, and Teacher Change Among Early Childhood Teachers, Journal of Research in Childhood Education, 24(2), 152-171.
  • Webb, S.R., & Williams, A.R. (2016). Perceptions of Teacher Motivation in Public Schools: From NCLB to Common Core SRCEA, 16 (2), 1-12.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yılmaz Kılıç 0000-0001-6040-7441

Yayımlanma Tarihi 28 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 9 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılıç, Y. (2023). Kamu ve Özel Okul Öğretmenlerinin Motivasyon Düzeylerinin Karşılaştırılması. Turkish Journal of Educational Studies, 10(1), 1-22.