İletişim kanallarının artması, teknolojinin hayatın her alanında
yer almasına bağlı nedenler yaşamda karşılaşılan olay ve problemlerin de
karmaşık hâle gelmelerine neden olmaktadır. Bu değişime ayak uydurabilmek,
problemlerle baş edebilmek ve nihayetinde bu süreçte başarılı olabilmek için
bireylerin çeşitli becerilere sahip olmaları gerekmektedir. 21. yüzyıl
becerileri, bu anlamda, bireylerin ihtiyaçlarına cevap verebilecek güncel,
dinamik bir yapı sunmaktadır. 21. yüzyıl becerilerinden biri olan problem çözme
becerisi, birden fazla beceriyi içerdiğinden her yaş için önem arz etmektedir.
Bilgi işlemsel düşünme; bir tür problem çözme becerisi olarak tanımlanan,
günümüzün ilgi gören yetkinlik alanlarından biri olmuştur ve tüm dünyada ilgi
görmektedir. Öğretim programları, uluslararası standartlar, kurum ve
kuruluşların faaliyetleri ile nitelikli çalışmalarda son yıllarda bu kavramı
sıkça görmek mümkündür. Bu çalışmada bilgi işlemsel düşünme kavramının tanımı
yapılmış; içeriği, önemi, popülerleşme süreci, boyutları ve Türkiye’nin öğretim
programlarındaki yeri hakkında bilgi verilmiştir. Doküman inceleme yönteminin
tercih edildiği bu çalışmada, konuyla ilgili makaleler, tezler ile dünyaca
tanınan kurum ve kuruluşların web siteleri gibi güvenilir kaynaklardan elde
edilen veriler kullanılmıştır. Alanyazında, bilgi işlemsel düşünmenin
özelliklerinden ve boyutlarından yola çıkılarak çeşitli tanımlamaların yapıldığı
görülmektedir. Terimin, genel olarak “bir tür problem çözme türü-becerisi
olarak” açıklanması, bu tanımlamaların ortak
noktasını oluşturmaktadır. 1980’li yıllarda çocuklara programlamanın
öğretilmesinin amaçlandığı çalışmalarda yer aldığı görülen bu kavram, 2000’li
yılların ortalarında popülerleşmeye başlamıştır. Bilgi işlemsel düşünmenin
farklı kaynaklarda farklı boyutlarına ulaşılmıştır. En sık karşılaşılan
boyutlarının ise; parçalara ayırma, soyutlama, örüntü, algoritma ve
değerlendirme-hata ayıklama olduğu görülmektedir. Boyutlarından birinin
algoritma olması, yine dünyada en çok üzerinde durulan konulardan biri olan kodlama
ile ilişkisini ortaya koymaktadır. Türkiye’deki öğretim programlarının her
kademesinde, bilgi işlemsel düşünmenin farklı düzeylerde yer aldığı
görülmektedir. Günümüzdeki tanımları, özellikleri ve boyutları göz önüne
alındığında, bilgi işlemsel düşünmenin daha iyi anlaşılabilmesi için daha fazla
uygulamalı çalışmaya ve öğretim programlarıyla bütünleştirme çalışmalarına
ihtiyaç duyulduğunu iddia eden bu çalışma, bunu sağlamak üzere bilgi işlemsel
düşünmenin tanınmasına katkıda bulunmayı hedeflemektedir.
Bilgi İşlemsel Düşünme 21. Yüzyıl Becerileri Kodlama Algoritma Öğretim Programı
Increasing communication channels and technology taking place in all life, cause the events and problems in every-day life to be complicated. In order to keep up with this change, to cope with the problems and ultimately to be successful in this process, individuals need to have various skills. In this sense, 21st century skills are kept up-to-date and dynamic in order to meet the needs of individuals. Problem solving ability, which is one of the 21st century skills, is more important for all ages as it includes more than one skill. Computational thinking, which is defined as a kind of problem solving skill, has become today's one of the compelling areas of competence and drawing attention all over the world. It is possible to see this concept frequently in recent years in curriculums, international standards, activities of institutions and qualified work. In this study, the concept is defined and informations about its content, importance, how it became popular, its dimensions and its place in curriculums of our country are given. Document analysis method was preferred in this study and data from trusted sources such as articles, theses and web sites of world-renowned institutions were used. Describing the term which was first used in 1980s and became popular in 2000s, as “a kind of problem-solving type skill” in general, constitutes the common point of them. The most common dimensions found in reviewed documents were; decomposition, abstraction, pattern, algorithm and evaluation-debugging. The fact that one of the dimensions of computational thinking being algorithm which is also related to coding -one of the most important topics in the world- helps to explain its importance. Considering today's definitions, characteristics and dimensions of computational thinking, it was thought that there is a need for more practical studies and studies about integration into curriculum, for better understanding.
Computational Thinking 21st Century Skills Coding Algorithm Curriculum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2 |