Yaşam kalitesi, bir toplumdaki yaşam koşullarını değerlendirmek için yaygın olarak kullanılan bir teorik çerçevedir. Bireyin ve toplumun herhangi bir konudaki ihtiyaçlarının karşılanma düzeyi olarak özetleyebileceğimiz memnuniyet düzeyi arttıkça, o toplumun yaşam kalitesinin de arttığı söylenebilmektedir. Kentsel mekâna yönelik ihtiyaçlar karşılandığında, mekândan duyulan memnuniyet yükselmekte ve bu durum kentsel yaşam kalitesi algısını olumlu yönde etkilemektedir. Bu bağlamda kentsel kullanım alanlarının birçoğuna kıyasla yüksek bir kullanıcı kitlesine hitap etmekte olan “üniversite kampüslerindeki yaşam kalitesi” konusu da kentsel yaşam kalitesi çalışmalarında ele alınabilecek konulardan biridir.
Bu çalışmada Gebze Teknik Üniversitesi öğrencilerinin kampüs memnuniyetlerine etki eden faktörler belirlenmiş ve bu faktörlerin kampüs yaşam kalitesi algısı üzerindeki etkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma kampüs yaşam kalitesi gibi bir kentsel tasarım ölçeğindeki kullanıcı algısını analitik bir yaklaşımla açıklamaktadır.
Gebze Teknik Üniversitesi’nde lisans öğrenimi görmekte olan ve tabakalı örneklem yöntemi ile seçilen 355 öğrenci ile kampüsten memnuniyeti ve kampüs yaşam kalitesi algısını ölçen bir anket çalışması yapılmıştır. Anket çalışmasına ilişkin yanıtlar, SPSS 20.0 programına aktarılmış olup, üniversite yaşam kalitesine ilişkin tanımlayıcı istatistikler, güvenilirlik analizi, faktör analizi, tek yönlü varyans (ANOVA) analizi ve regresyon analizi yapılmıştır.
Analizler sonucunda kampüs memnuniyetinde üç faktörlü bir yapının var olduğu görülmüştür. Öğrencilerin akademik ve idari yönden duydukları memnuniyet yüksek, hizmetler yönünden duydukları memnuniyet orta, sosyal faaliyetler yönünden duyulan memnuniyet ise düşük düzeydedir. Öğrencilerin, akademik ve idari yönden, imkânlar ve hizmetler yönünden ve sosyal ve kültürel yönden memnuniyetleri arttıkça kampüs yaşam kalitesi algılarının da arttığı tespit edilmiştir.
Yaşam Kalitesi Üniversite Memnuniyeti Kampüs Yaşam Kalitesi Öğrenci Memnuniyeti
Quality of life is a widely used as the theoretical framework for assessing living conditions in a society. It can be said that as the level of satisfaction increases, which can be summarized as the level of meeting the needs of the individual and society in any subject, the quality of life of that society also increases. When the needs of people for urban space are met, the satisfaction with the place increases. This positively affects the perception of urban life quality. As the university campuses have higher number of users compared to many urban areas, the topic of “quality of life in university campuses” is one of the research motivations that can be addressed in quality of urban life studies. In this study, factors affecting the campus satisfaction and perception of quality of campus life of Gebze Technical University students were determined. The study explains an urban design issue with an analytical approach. The stratified sampling method was adopted in selecting 355 undergraduate students from Gebze Technical University who were subjected to questionnaire survey. The results from the survey were put onto SPSS 20.0 program where descriptive statistics, reliability analyses, factor analyses, one-way variance (ANOVA) analyses and regression analyses relating to university quality of life were run. As a result of the analysis, there is a three-factor structure in campus satisfaction. Students’ academic and administrative satisfaction is high, their satisfaction with the services is moderate, and their satisfaction with social activities is low. As students’ satisfaction on academic and administrative opportunities, services, and social and cultural aspects increase, their perception of quality of campus life also increases.
Quality of life; university quality of life; student satisfaction
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .