Yükseköğretim, bireylerin uzmanlaşarak belirli alanlarda faaliyet göstermeye başlamasına ortam hazırlaması bakımından eğitim sistemi içerisinde oldukça önemli bir yere sahiptir. Her ülke yükseköğretim yapısını kendi sosyal ve kültürel değerlerini de katarak çağın gereksinimlerine cevap verebilecek şekilde dizayn etme amacındadır. Bu kapsamda Türkiye’nin yükseköğretim sisteminin var olan mevcut sorunlarına rağmen süreç içerisinde önemli bir gelişme gösterdiğini ifade etmek yerinde olacaktır. Bu çalışmada bulanık c-ortalamalar kümeleme algoritması kullanılarak, seçilen 32 ülkenin yükseköğretim performanslarına göre gruplandırılması amaçlanmıştır. Ülkelerin yükseköğretim performansları, eğitim, istihdam ve ekonomi kategorilerinde seçilen değişkenler aracılığıyla kümeleme algoritmasında analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda Norveç ve İsviçre ile birlikte AB üye ve aday ülkeleri (Türkiye, Kuzey Makedonya, Sırbistan) dört küme içerisinde gruplandırılmıştır. Bu kümeler aracılığıyla yükseköğretim performansları bakımından benzer niteliklere sahip olan ülkeler birlikte değerlendirilmiş ve ilgili ülkelerin yükseköğretim rekabet edebilirlikleri karşılaştırılmıştır. Karşılaştırmalar sonucunda ülkelerin yükseköğretim sistemlerine ilişkin birtakım çıkarımlar yapılmış ve Türkiye’nin mevcut durumu ile birlikte bu durumunun iyileştirilmesine yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.
Higher education has a very important place in the education system in terms of preparing an environment for individuals to specialize and start operating in certain areas. Each country aims to design its higher education structure in a way that can meet the needs of the age by adding its own social and cultural values. In this context, it would be appropriate to express that showed a significant improvement in existing processes, despite the current problems of Turkey’s higher education system. This study is aimed to group 32 selected countries according to their higher education performances using the fuzzy c-means clustering algorithm. The higher education performances of the countries were analyzed in the clustering algorithm through the variables selected in education, employment, and economy categories. As a result of the study, the EU member and candidate countries (Turkey, Northern Macedonia, Serbia), together with Norway and Switzerland, were grouped into four clusters. Through these clusters, countries have been evaluated together with countries that have similar qualifications in terms of higher education performance, and the higher education competitiveness of the relevant countries has been compared. Thanks to the comparisons, some inferences were made regarding the higher education systems of the countries, and along with the current situation of Turkey, various suggestions have been presented to improve this situation.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .