The purpose of this study is to determine the extent of the socio-economic problems experienced by university students and their access to social assistance. In the study, the scanning model, one of the quantitative research methods, was used. The sample of the study consists of 1326 associate, undergraduate, graduate and doctoral students who continue their education in 10 universities in İstanbul, Ankara, İzmir, Erzurum, Van, Muş, Batman, Gümüşhane, Bitlis and Konya. 984 (74.2%) female and 342 (25.8%) male students participated in the study conducted via Google Form. The survey tool consists of a questionnaire created by the researcher. Within the scope of the study, analyses such as qi-square, independent sample t test, ANOVA, frequency were made in comparison with the demographic information of the students. Research findings show that women experience more economic difficulties compared to men. In addition, it has been determined that the students who are new to the university have more difficulties than those in the upper class and the students whose economic strain increased started to work while studying. It is of great significance to determine the extent of the economic problems experienced by this group, who play an active role in the construction of a healthy society, due to departure from the family during the university period. Besides, examining these existing problems of university students in the context of social development is thought to contribute to the policies to be developed during the improvement process.
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin yaşadıkları sosyo-ekonomik sorunların boyutu ve sosyal yardımlara erişim biçiminin tespit edilmesidir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini İstanbul, Ankara, İzmir, Erzurum, Van, Muş, Batman, Gümüşhane, Bitlis, Konya illerine bağlı 10 üniversitede öğrenimine devam eden 1326 ön lisans, lisans, yüksek lisans, doktora öğrencisi oluşturmuştur. Google Form üzerinden yapılan araştırmaya 984 (%74.2) kadın, 342 (%25.8) erkek öğrenci katılmıştır. Ölçme aracını araştırmacı tarafından oluşturulan anket formu oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında öğrencilerin demografik bilgileri ile karşılaştırmalı olarak ki-kare, bağımsız örneklem t testi, ANOVA, frekans gibi analizler yapılmıştır. Araştırma bulguları, kadınların erkeklere nazaran ekonomik anlamda daha çok zorluk yaşadıklarını göstermektedir. Ayrıca üniversiteye yeni gelen öğrencilerin bir üst sınıftaki öğrencilere göre daha fazla zorlandıkları ve maddi açıdan zorlanma düzeyi artan öğrencilerin üniversitede bir işte çalışmaya başladıkları belirlenmiştir. Sağlıklı bir toplumun inşasında etkin bir rol alan bu grubun üniversite döneminde aileden uzaklaşmaya bağlı olarak yaşadıkları ekonomik sorunların boyutunun tespit edilmesi önem taşımaktadır. Ayrıca üniversite öğrencilerinin bu mevcut sorunlarının toplumsal gelişim bağlamında irdelenmesinin iyileştirme sürecinde geliştirilecek politikalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .