The coronavirus epidemic, which has affected the whole world, has become a global crisis and has significantly affected higher education institutions, as in many sectors. It is important for higher education institutions to continue their educational and administrative activities in a healthy manner during the crisis period for the reputation and future of the institutions. Therefore, this study aims to evaluate the process of carrying out educational and administrative activities in higher education institutions during the coronavirus epidemic crisis, in the case of Mardin Artuklu University, according to the opinions of internal stakeholders. The research was carried out at Mardin Artuklu University in the 2022-2023 academic year. The participants of the study were selected by criterion sampling and maximum diversity sampling method; It consists of administrators, administrative staff, academic staff and students. The data was collected using an interview form consisting of semi-structured open-ended questions and analyzed using the content analysis method. As a result of the research, it was determined that higher education institutions encountered various problems during the crisis, the most important of which was the technological infrastructure. However, it has been observed that the institution successfully eliminated the crisis in areas where accreditation and innovation studies were carried out on-site.
Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını küresel kriz halini gelerek birçok sektörde olduğu gibi yükseköğretim kurumlarını da önemli ölçüde etkilemiştir. Yükseköğretim kurumlarının yaşanan kriz sürecinde eğitim öğretim ve idari faaliyetlerin sağlıklı bir şekilde sürdürmesi kurumların itibarı ve geleceği açısından önem arz etmektedir. Bu nedenle bu çalışma, Mardin Artuklu Üniversitesi örneğinde koronavirüs salgını krizinde yükseköğretim kurumlarında eğitim öğretim ve idari faaliyetlerin yürütülme sürecini iç paydaşların görüşlerine göre değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Mardin Artuklu Üniversitesinde gerçekleşmiştir. Araştırmanın katılımcıları ölçüt örnekleme ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilmiş; yönetici, idari personel, akademik personel ve öğrencilerden oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu uygulaması ile toplanmış ve içerik analizi yöntemi analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, yükseköğretim kurumlarının kriz sürecinde çeşitli sorunlarla karşılaştığı bunların en önemlisinin teknolojik altyapıdan kaynaklanan alanlar olduğu tespit edilmiştir. Ancak akreditasyon ve inovasyon çalışmalarının yerinde yapıldığı alanlarda kurumun başarılı bir şekilde krizi bertaraf ettiği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .