This study aims to develop a valid, reliable, and convenient data collection tool to measure the level of faculty members’ adoption of the holacracy model in university administration. The data of this study were obtained from faculty members working in the faculties of education of state universities in Türkiye in the 2020-2021 academic year. Participation in the study was completely voluntary. The data were collected from a sample of 268 people. Within the scope of the research, the Higher Education Holacracy Scale (HEHS) was used as a data collection tool. The researcher developed the draft form of the HEHS in line with the literature on holacracy. The draft form was presented to 14 experts, one of whom was an expert in measurement and evaluation. Thus, the content validity of the research was ensured. As a result of the analyses, it was determined that the variance explained was 63.228%, the structure consisted of three components, and the fit index values were at a good level. Exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were conducted for the validity of the scale, and Cronbach’s Alpha coefficient was calculated for reliability. Item-total correlations examined the discrimination of the scale items. After the analyses, it was determined that this 25-item scale, which is in harmony with its theoretical foundations, is a valid and reliable scale suitable for measuring faculty members’ opinions.
Higher Education Holacracy Scale Development Validity Reliability
Bu araştırmanın amacı, öğretim elemanlarının üniversite yönetiminde holakrasi modelini benimseme düzeylerini ölçmek için geçerli, güvenilir ve elverişli bir veri toplama aracı geliştirmektir. Bu araştırmanın verileri 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Türkiye’deki devlet üniversitelerinin eğitim fakültelerinde görev yapan öğretim elemanlarından elde edilmiştir. Araştırmaya katılım tamamen gönüllülük esasına dayalıdır. Elde edilen veriler, 268 kişiden oluşan örneklemden toplanmıştır. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak Yükseköğretimde Holakrasi Ölçeği (YHÖ) kullanılmıştır. YHÖ’ nün taslak formu holakrasiye ilişkin literatür doğrultusunda araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Taslak form, biri ölçme değerlendirme alanında uzman olmak üzere 14 farklı uzmanın görüşüne sunulmuştur. Böylelikle araştırmanın kapsam geçerliği sağlanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, açıklanan varyansın %63,228 olduğu ve yapının üç bileşenden oluştuğu tespit edilmiş olup uyum indeks değerlerinin iyi düzeyde olduğu ortaya konulmuştur. Ölçeğin geçerliği için açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmış, güvenirliği için ise Cronbach’s Alpha katsayısı hesaplanmıştır. Ölçek maddelerinin ayırt ediciliği ise madde toplam korelasyonları ile incelenmiştir. Analizlerin ardından kuramsal temelleriyle uyum içinde olan 25 maddelik bu ölçeğin öğretim elemanlarının görüşlerini ölçmede kullanılmak için uygun, geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu saptanmıştır.
Yükseköğretim Holakrasi Ölçek Geliştirme Geçerlik Güvenirlik
Bu araştırma Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Alt Etik Kurulu'nun 30/10/2020 tarih ve 2020/130 sayılı toplantı kararı ile alınan izinle gerçekleştirilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .